آخرین اخبار

بررسی عملکرد جامعه اسلامی دانشجویان/از مبارزه با کرونا تا برگزاری طرحی برای کمک مومنانه به نیازمندان

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به عملکرد این اتحادیه در حوزه‌های مختلف گفت: این اتحادیه در پاسخ به بیانات رهبر معظم انقلاب طرح« ابرار» را برای کمک به نیازمندان برگزار می‌کند.
اشتراک گذاری
10 اردیبهشت 1399
140 بازدید
کد مطلب : 1043

محمد زادمهر دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در نشستی که در این خبرگزاری با موضوع بررسی عملکرد اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی برگزار شد، گفت: ما در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در بهمن ماه سال گذشته چندین برنامه بسیار مهم برگزار کردیم، ما بعد از شهادت سردار سلیمانی همایش سیاسی و برنامه های ویژه انتخابات و مراسم سی سالگی اتحادیه را برگزار کردیم، بعد از آن هم در اوایل اسفند ماه که ماجرای شیوع کرونا مقداری جدی تر شد برنامه های اتحادیه نیز تحت تأثیر این موضع قرار گرفت.

* تقدیر از مدافعان سلامت 

وی در ادامه با تلاش های پزشکان، پرستاران و نیروهای جهادی برای مقابله با کرونا افزود: قبل از هر چیزی لازم است که از مدافعان سلامت و کادر درمانی بیمارستان ها که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار داشتند قدردانی کنیم، از کسانی که از جان خود گذشتند برای اینکه به مردم خدمت رسانی کنند، این اقدامات جای قدردانی دارد و قطعاً زمانی که شرایط بهتر شود در اولویت این اتحادیه است که از مدافعان سلامت به صورت ویژه تقدیر شود.

برنامه‌های اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد

زادمهر تاکید کرد: ما در اسفند ماه ۳ برنامه مهم داشتیم، یکی از این برنامه‌ها دوره «فانوس راه» بود که قرار بود درباره مسائل حوزه زنان و خانواده از ۷ تا ۹ اسفند در قم برگزار شود که متاسفانه با توجه به بحث کرونا، این دوره برگزار نشد.

وی اضافه کرد: دوره «فانوس راه» از سال‌های گذشته به صورت تخصصی با هدف شبکه سازی و کادرسازی در حوزه زن وخانواده آغاز به کار کرده است.

این فعال دانشجویی در ادامه تاکید کرد: همایش دوم اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان قرار بود با عنوان « نخبه پروری تشکیلاتی»  از ۸ تا ۹ اسفند ویژه دفاتر اتحادیه در دانشگاه آزاد برگزار شود که متاسفانه این همایش هم به دلیل شرایطی که در کشور ایجاد شد، برگزار نشد.

وی افزود: مهمترین برنامه‌ای که ما در نظر داشتیم برگزار کنیم بحث همایش آموزشی اتحادیه بود، که قرار بود ۱۵ تا ۲۰ اسفند در مشهد برگزار شود که این برنامه هم متاسفانه به دلیل شرایط موجود برگزار نشد.

* حضور اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در میدان مبارزه با کرونا

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان یادآور شد: از ابتدای اسفند ماه ما به این جمع‌بندی رسیدیم که نمی توانیم برنامه های خود را برگزار کنیم، به همین دلیل سوم اسفند دفاتر اتحادیه در دانشگاههای علوم پزشکی نامه‌ای را به وزیر بهداشت نوشتند و در این نامه آمادگی خود را برای مبارزه با کرونا هم در بحث پیشگیری و هم در بحث کمک به کادر درمانی اعلام کردند.

زادمهر با اشاره برنامه‌های برگزار شده اتحادیه در ماه های اخیر هم اضافه کرد: در دو ماه گذشته حدود ۲۷ طرح در قالب های مختلف توسط اتحادیه طراحی و اجرا شده و یا اینکه در حال اجرا است.

وی با اشاره به فعالیت های اتحادیه در حوزه مطالبه گری گفت: ما در حوزه مطالبه گری مانند روال گذشته نامه ها و بیانیه های مطالبه گرانه خود را داشته‌ایم. در این راستا در رابطه با موضوع کشتار مسلمانان هند، حرمت شکنی در حرم حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، در بحث واگذاری دانشگاه فرهنگیان، در بحث بررسی احتمال حمله بیولوژیک آمریکا، در بحث مشکلات معیشتی و اقتصادی و … نامه‌هایی را به نهادها و مسئولان مربوطه زدیم.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اظهار داشت: با  توجه به تعطیلی‌های اخیر ما جلساتی را به صورت مجازی با مسئولان برگزار کردیم. در همین راستا دفاتر ما به چهار گروه در دانشگاه های آزاد، وزارت علوم، وزارت بهداشت و فرهنگیان تقسیم شدند و هر گروه دو جلسه مجازی با حضور مسئولان مختلف برگزار کرد.

زادمهر خاطرنشان کرد: یکی از طرح هایی که برگزار کردیم که مکمل جلسات مجازی ما هم بود، طرح سجاد بود. این طرح توسط واحد سیاسی اتحادیه پیگیری شد و طی آن با کارشناسان و مسئولان در حوزه جهش تولید و اولویت‌های مجلس یازدهم گفت وگو و بحث شد و انشالله در روزهای آینده این جلسات ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به حضور ۹ نفر از ادوار اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در میان منتخبان مجلس یازدهم تاکید کرد: ما اخیرا جلساتی هم را با این دوستان برگزار کردیم، هدف ما هم این بود که هم به نوعی ادوار اتحادیه را دور هم جمع کنیم هم در رابطه با اولویت های مجلس آینده صحبت کنیم و هم بحث ارتباط با بدنه دانشگاهی را پیگیری کنیم و قرار هم شد که این جلسات به صورت ماهانه برگزار شود.

برگزاری طرح سفیران گام دوم انقلاب 

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان خاطرنشان کرد: در حوزه مبانی تشکیلاتی هم طرحی با عنوان طرح مطالعاتی شهید علم الهدی توسط واحد تشکیلات اتحادیه به صورت مجازی برگزار شد. شیوه برگزاری این دوره بدین صورت بود که چهار جزوه تشکیلاتی آماده شده و از این جزوات در مدت معین، چهار مرحله آزمون به‌صورت مجازی اخذ شد.

وی افزود: جزوات تهیه شده برای این طرح مطالعاتی در موضوعات مسئولیت پذیری، پایداری یک تشکل، مراحل جذب نیرو و دیگر موارد ضروری در کار تشکیلاتی تهیه شد.

زادمهر ادامه داد: طرح فانوس راه هم یکی دیگر از طرح‌هایی بود که داشتیم. برخی از این طرح ها هم اکنون برگزار شده و برخی نیز در حال اجراست. طرح دیگری نیز که از این هفته آغاز خواهد شد طرح سفیران گام دوم انقلاب است که در حوزه بین الملل و با ۱۵ جزوه تولید شده در این واحد برگزار خواهد شد.

* حضور در رزمایش همدلی و جمع آوری ۲۸ میلیون تومان برای کمک به نیازمندان

این فعال دانشجویی با اشاره به طرح اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برای کمک به نیازمندان تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی هایی که داشتیم متوجه شدیم که گروه‌های مختلف جهادی بخش های مختلفی را پوشش می دهند ولی یکی از بخش‌هایی که از آن غفلت شده بود بحث کمک به نیازمندان بهزیستی در برخی از استان ها بود.

وی گفت: بر همین اساس با هماهنگی هایی که با سازمان بهزیستی داشتیم طرحی برای کمک به نیازمندان بهزیستی آغاز شد. هدف گذاری ما به این صورت بود که تولیدات ما مثل تولید ماسک، دستکش و موادضدعفونی کننده و کمکهای نقدی جمع آوری شده برای کمک به مراکز بهزیستی در نظر گرفته شود.

زادمهر گفت: در همین راستا فراخوانی توسط گروه جهادی شهید شاهینی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان منتشر شد و خداروشکر مبلغ ۸ میلیون تومان کمک‌های مردمی جمع آوری شده که این مبلغ و سایر کمک ها برای تهیه و تولید نزدیک ۱۰۰۰۰ ماسک، ۱۵۰۰۰ دستکش و ۶۰۰ لیتر انواع محلول های ضدعفونی کننده استفاده شد.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان افزود: در مجموع ما در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با توجه به کمک های مردمی و کمک هایی که نهادهای مختلف داشتند توانستیم ۲۸ میلیون تومان جمع آوری کنیم و نکته جالب این بود که حتی یک ریال هم از بودجه اتحادیه برای این طرح استفاده نشد و تمام آن کمک‌های بود که از سوی مردم و نهادهای مختلف به ما رسید.

وی درباره شروع فعالیت اتحادیه در رزمایش همدلی هم اضافه کرد: ما در این راستا طرحی را به عنوان طرح ابرار آغاز کرده‌ایم و در مرحله اول ۱۱۰ بسته غذایی شامل برنج، روغن، ماکارونی، رب گوجه و سویا تهیه و میان نیازمندان توزیع شد.

وی گفت: با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب طرح ابرار همچنان ادامه خواهد داشت و در مرحله دوم ۱۱۴ بسته حبوبات تهیه خواهد شد، البته پیگیر هستیم تا درکنار حبوبات اقلام دیگر مانند مرغ و گوشت را نیز اضافه کنیم که این بستگی به کمک خیرین گرامی دارد.

زادمهر اضافه کرد: مرحله سوم طرح هم که احتمالاً با ولادت امام حسن علیه السلام همراه خواهد شد را نیز برگزار خواهیم کرد و در این مرحله هم  برنامه هایی را برای کمک به نیازمندان در نظر گرفتیم.

* برگزاری «جشنواره ملی شهید آیت»

وی گفت: ما در اتحادیه بحث جشنواره شهید آیت را هم آغاز کرده ایم که در جشنواره دفاتر اتحادیه گزارش عملکرد خود را در ۶ ماه گذشته اعلام کرد. در این طرح واحد سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به منظور شناسایی و گزینش نخبگان سیاسی فعال در دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان و همچنین تقدیر از فعالین سیاسی دفاتر این اتحادیه در سراسر کشور اقدام به برگزاری یک برنامه ملی تحت عنوان «جشنواره ملی شهید آیت» کرده است.

زادمهر افزود: در این جشنواره، علاوه بر تقدیر از فعالین سیاسی دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان در سراسر کشور، نخبگان و استعداد‌های جدیدی کشف می‌شوند. همچنین فعالیت‌های سیاسی دفاتر در سطح کشور شناسایی شده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

* برگزاری جشنواره شهید آوینی جامعه اسلامی دانشجویان 

زادمهر در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره شهید آوینی جامعه اسلامی دانشجویان گفت: ثبت نام پنجمین دوره جشنواره نشریات شهید آوینی از ۲۰ فروردین ماه ۱۳۹۹ آغاز شده و این جشنواره در بخش های گزارش، مصاحبه، یادداشت، تیتر، صفحه آرایی، صفحه اول، سرمقاله، لگو، طنز برای نشریات دفاتر اتحادیه برگزار می‌شود.

وی درباره بخش های ویژه جشنواره هم گفت: نشریات صوتی و همچنین بهترن نشریه در بخش انتخابات مجلس شورای اسلامی، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری و شهادت حاج قاسم سلیمانی از بخش های ویژه جشنواره است. 

این فعال دانشجویی افزود: ثبت نام در جشنواره تا ۲۰ خرداد ماه ۱۳۹۹ ادامه خواهد داشت و بعد از پایان مهلت ثبت نام، فرآیند داوری شروع خواهد شد که خود متناسب با تعداد نشریات رسیده به دبیرخانه جشنواره بین دو هفته تا یک ماه پیش بینی خواهد شد. اختتامیه نیز همزمان با کنگره سراسری اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: به برگزیدگان جشنواره در هر بخش هم ضمن تقدیم تندیس جشنواره و لوح سپاس جایزه نقدی متناسب با بودجه ارائه شده به دبیرخانه پرداخت خواهد شد.

* برگزاری چهارمین جشنواره شهید شاهینی

وی در ادامه با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره شهید شاهینی هم گفت: این جشنواره توسط واحد فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و در سطح دفاتر اتحادیه برگزار شد.

زادمهر افزود: واحد فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان  این جشنواره هنری را با موضوعات فعالیت های جهادی، سبک زندگی اسلامی، مهدویت و کتابخوانی برگزار کردند.

* برگزاری «جشنواره شهید ابراهیم هادی»

زادمهر اظهار داشت: آخرین جشنواره هم که آغاز شده «جشنواره شهید ابراهیم هادی» است که توسط واحد تشکیلات اتحادیه برگزار خواهد شد.

وی گفت: این اتحادیه برای زنده نگهداشتن نام شهدا و اعلام پایبندی به آرمان‌های شهدا، اسم جشنواره را به نام شهید والا مقام شهیدابراهیم هادی قرار داده و تلاش داریم در این جشنواره با شناسایی و تقدیر از ایده‌ها و تجربیات برتر دفاتر عضو این اتحادیه در وضعیت شیوع ویروس منحوس کرونا، زمینه‌های لازم جهت اشتراک گذاری و استفاده بیش از پیش این تجربیات ارزنده را فراهم شود.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تاکید کرد: در این جشنواره از دفاتر عضو اتحادیه که در شرایط ویروس کرونا مبادرت به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های متنوع کردند، تقدیر می‌شود. شیوه برگزاری جشنواره شهید ابراهیم هادی هم به این صورت خواهد است که در فراخوانی ایده‌ها و یا تجربیات دفاتر که از اول اسفندماه ۹۸ تا پایان اردیبهشت ماه ۹۹ برگزار شده است، جمع آوری و پس از داوری هر دفتر در یک بخش برگزیده خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ایده‌ها و یا تجربیات فوق باید ویژه شیوع بیماری کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها باشد و مهلت ارسال آثار از ۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد سال جاری خواهد بود. همچنین در این دوره جشنواره هر دفتر امکان ارسال ۲ ایده و ۳ تجربه (برنامه اجرا شده) را خواهد داشت.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجوبان

واحد روابط عمومی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *