آخرین اخبار

بیانیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۸

بسمه تعالی واپسین برگ های تقویم شهریور که ورق بخورد، مهر حاکم می شود اما فضای تدبیر به گونه ای رغم خورده که انگار نه انگار مهر است و هوای بی مهر گریز ناپذیر است. جامعه اسلامی دانشجویان (جاد) دانشگاه شیراز در آستانه سال جدید تحصیلی و جاری شدن روح در کالبد دانشگاه بر خود […]

اشتراک گذاری
17 مهر 1397
114 بازدید
کد مطلب : 625
بسمه تعالی
واپسین برگ های تقویم شهریور که ورق بخورد، مهر حاکم می شود اما فضای تدبیر به گونه ای رغم خورده که انگار نه انگار مهر است و هوای بی مهر گریز ناپذیر است.
جامعه اسلامی دانشجویان (جاد) دانشگاه شیراز در آستانه سال جدید تحصیلی و جاری شدن روح در کالبد دانشگاه بر خود لازم می داند ضمن اعلام مواضع ناظر بر فضای داخلی دانشگاه، نکاتی چند خطاب به مدیران کشوری و استانی اعلام دارد تا علاوه بر نقش جریان سازی دانشگاهی، پیش رانی خود در جامعه مدنی را نیز جامه عمل پوشاند.
تقارن مبارکی که امسال در آغاز بازگشایی دانشگاه‌ها درکنار ماه محرم و رنگ و بوی حسینی و آزادگی، شاهدش بودیم ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان از طرف رئیس مجلس شورای اسلامی و تاکید دادستان کل کشور به اجرای شفاف و بدون اغماض آن بود.
قانونی که سال‌هاست که نیاز به تصویب و اجرای آن در کشور بوده‌ایم و شاید بتوان گفت در کنار عدم تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان که چند روز قبل با وجود مطالبه گسترده‌ی بسیاری از افراد جامعه از طرف نمایندگانی که خود را نماینده همین مردم میدانند رد شد، اقدامی قابل تقدیر است، اما جایگزین نیست و همچنان جامعه دانشگاهی مطالبه شفافیت ارای نمایندگان را خواهد داشت.
جامعه علمی کشور بارها شاهد براورده نشدن توقعات و انتظارات خود از دولت‌های مختلف، از جمله دولت یازدهم و دوازدهمبوده است. از انتخاب‌های نامناسب و جناحی و سیاسی در مسئولیت‌های دانشگاهی گرفته تا نبود ازادی بیان و تبعیض در برخورد با آرا و نظرات دانشجویان… . با نگاهی گذرا به جامعه علمی به سرعت متوجه‌ی فضای بی روح و تا حدودی محافظه کار حاکم بر دانشگاه می‌شویم فضایی که بدون شک از چنین دانشگاهی نمی توان توقع پویایی و نشاط و تولید داشت. به نظر می رسد جامعه ی علمی کنونی بیش از همه نیازمند داشتن فضایی باز برای بیان نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده‌ی جامعه‌ی نخبگانی خود با دیدگاه های مختلف است نه صرفا افراد منتسب به جناح و نظریه فکری خاص بلکه نخبگانی به معنی واقعی دلسوز و مستقل با نظرات جدید و شاید مخالف با روندهای گذشته مخصوصا در مواردی مثل مدیریت های مالی، اقتصادی و ارزی کشور.
مهمترین مطالبه‌ای که جامعه دانشگاهی و به طبع جامعه اسلامی دانشگاه شیراز (جاد) به عنوان بخشی از جنبش دانشجویی فعال دانشگاه از دولت و وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری جناب آقای دکتر غلامی در کنار توجه به بهبود وضعیت آموزش، پرهیز از مدرک‌گرایی و مقاله محوری دارد استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی دلسوز و متعهد به کشور، مخصوصا در زمان اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان است که می‌تواند روحیه‌ای تازه و امیدی نو برای ملت و نسل جوان کشور ایجاد کند. چرا که به حق بهترین تعبیر از دانشگاه، همان سخن معروف معمار کبیر انقلاب است که فرمود «دانشگاه مبدا تحولات است» و «اگر دانشگاه را ما سست بگیریم و از دست برود، همه چیزمان از دستمان رفته است» تا چنین مرکز تحولی به درستی دیده و به کار گرفته نشود نمی‌توان چندان امیدی به تغییر و تحول در شرایط سخت کنونی داشت.
در وضعیتی که با جنگ تمام عیار اقتصادی دشمن روبرو هستیم، کشتی مجموعه های مهم اقتصادی دولت بدون ناخدا مانده و یا در حال ازدست دادن ناخداست که این بی تدبیری خود مشتی از خرمن تخریم های داخلی است و بدون تردید جوانان مومن انقلابی با هیچ تحریم کننده مدارا نخواهد کرد.
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی دانشگاه‌ها را به اساتید محترم و دانشجویان فهیم و عزیز دانشگاه شیراز تبریک و تهنیت عرض نموده و مقدم دانشجویان ورودی جدید را به دارالعلمی در دالعلم شیراز گرامی می دارد، و امیدوار است، با توجه و تدبیر واقعی و نه صرفا شعاری از طرف مسئولین دولتی و وزارتی جامعه‌ی علمی، نخبگان و صاحب نظر دانشگاهی در دستگاه های حکومتی راه یافته و این گردش نخبگانی باعث بهبود التیام زخم های سوء مدیریت چند ماه گذشته شود و در ماه‌های آینده شاهد وضعیتی به مراتب بهتر، خوشایندتر و راحت‌تر هم برای مردم شریف و نجیب ایران اسلامی، من جمله جامعه دانشگاهی کشور باشیم. 
و من الله توفیق
۲۴ شهریورماه ۱۳۹۷
روابط عمومی
جامعه اسلامی دانشگاه شیراز 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *