آخرین اخبار
مهدی‌پور در میزگرد۱۳آبان:

آمریکا معنای واقعی استکبار است

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: اینکه جوان عراقی علیه سیاست‌های آمریکا موضع می‌گیرد، ثمره جنبش دانشجویان ایرانی است که توانست ابهت پوشالی‌اش را بریزد.
اشتراک گذاری
15 آبان 1397
93 بازدید
کد مطلب : 645

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست دبیران چهار اتحادیه دانشجویی انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالتخواه دانشجویی، دفتر تحکیم وحدت و جامعه اسلامی دانشجویان به مناسبت ۱۳ آبان، روز ملی استکبارستیزی در خبرگزاری آنا، برگزار شد.

محمدامین مهدی‌پور دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این نشست به تعریف استکبار، لزوم استکبارستیزی، نقش جنبش دانشجویی در استکبارستیزی و … پرداخت که متن این گفتگو را در زیر می‌خوانید.

رابطه ۱۳ آبان و موضوع استکبارستیزی را در طول تاریخ ۴۰ ساله انقلاب اسلامی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ریشه استکبار از کلمه کِبر گرفته شده است. کبر به‌معنای برتری‌خواهی و امتناع از پذیرش حق همراه با عناد است. امیرالمؤمنین (ع) ریشه و سرسلسله استکبار را شیطان می‌داند.

روز ملی استکبارستیزی در ایران با رخ دادن سه اتفاق در برهه‌های مختلف تاریخ که درنهایت همه آنها به آمریکا ختم می‌شود، مصادف است. همان‌طور که حضرت امام (ره) فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است و نهایت استکبار از آن ناشی می‌شود.

استکبارستیزی همراه آزادی‌خواهی است. ملتی که به دنبال استقلال، آزادی و حقوق مشروع خود باشند با قید و بندها مخالفت می‌کنند. همواره در برهه‌های تاریخی، هر ملتی از سوی نیروی خارجی تهدید شده با آن به مقابله پرداخته است و این یک حس طبیعی در وجود انسان است.

در ایران به‌ویژه بعد از نهضت مشروطه، عَلَم استقلال‌خواهی برپا شد. حس غیرت و غرور ایرانی که هیچ زمان سلطه بیگانگان را نپذیرفته است با حس اسلام‌گرایی ملت پیوند خورده و همواره در برهه‌های مختلف، شاهد بودیم که استکبارستیزی در عرصه‌ها و سطوح مختلف اتفاق افتاده است.

سه اتفاق تاریخی تبعید امام، کشتار دانش‌آموزان و تسخیر لانه جاسوسی بود که در نهایت منجر به نام‌گذاری روز ۱۳ آبان با عنوان استکبارستیزی شد. اگر بخواهیم یکی از نمادهای اصلی حضور جوانان در عرصه استکبارستیزی را که به موفقیت هم منجر شده است، معرفی کنیم، یکی همین ۱۳ آبان است. روزی که جوان ایرانی حس کرد آمریکا در کشور ضد منافعش فعالیت می‌کند، به‌صورت خودجوش به این نتیجه رسید که باید خانه فتنه را نابود کند و این یک نمونه بارز استکبارستیزی در ایران است که همواره باید در حفظ، یادآوری و استمرار پیام آن به جوانان کوشا باشیم.

نشست استکبار ستیزیجنبش دانشجویی در وقوع حادثه ۱۳ آبان چه نقشی داشته است؟

تسخیر لانه جاسوسی نماد استکبارستیزی در تاریخ ایران شد. دانشجویان ایرانی با عین استکبار مبارزه کرده و هیمنه آن را بعد از سالیان متمادی فروریخت. ایران آن زمان تحت سیطره دولت‌های مختلف بود. نیروهای خارجی وارد کشور می‌شدند، گاهی اراده ملت ایران مورد تهدید و تمسخر قرار می‌گرفت و ضعف مدیران و مسئولان حکومت وقت این تفکر را بین مردم ایران ایجاد می‌کرد که در بخش‌هایی «نمی‌توانیم» و حتی بین تحصیل‌کردگان موجب این تفکر می‌شد که باید از سر تا پا غربی شویم. جنبش دانشجویی و قشر آزادی‌خواه در آن برهه تاریخی با استکبار مبارز کرده و آن را ساقط می‌کند. آمریکا و غربی که در ذهن مردم ایران قابل دسترسی نبود به‌یکباره فرو ریخت و برای مردم ایران ثابت می‌شود که این امکان وجود دارد که می‌توانیم به مبارزه با این کشورها پرداخت.

گاهی این تلقی ایجاد می‌شود که استکبارستیزی فعالیت‌های میدانی در دانشگاه مانند واقعه ۱۶ آذر است اما این‌گونه نیست. امروز بعد از ۴۰ سال پس از تجربه انقلاب و همچنین مشروطه‌خواهی نگاه قشر دانشجو صرفاً کلی نیست. موضوعاتی نظیر عزت و استقلال اقتصادی، استقلال امنیتی، استقلال علمی، استقلال فرهنگی و … مدِنظر دانشجویان است و در تک‌تک این موارد آزادانه و با قدرت موضع‌گیری کرده و حرف برای گفتن دارد. این‌ها ثمره فداکاری افرادی است که در سالیان گذشته برای استقلال و در راستای عزت کشور گام برداشته‌اند.

به‌ لطف انقلاب اسلامی، جنبش دانشجویی امروز راه اسلاف خود را با قدرت و امکانات بیشتر برای مبارزه آزادانه با استکبار طی خواهد کرد. اینکه یک جوان عراقی علیه سیاست‌های آمریکا موضع می‌گیرد، ثمره جنبش دانشجویان ایرانی است که توانست ابهت پوشالی استکبار را فرو بریزد. آرمان‌هایی که زمانی در جمع‌های چندنفره هم نمی‌توانستند مطرح کنند امروز به لطف جمهوری اسلامی با صدای رسا توسط جنبش دانشجویی فریاد زده می‌شود.

جنبش دانشجویی از طرفی ناظر به وقایع حاکمیت و دولت است. گاهی شاهد هستیم مسئولان کشور در اعلام مواضع خود نسبت به استکبار با لکنت زبان سخن می‌گویند. یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که در مجامع بین‌المللی و در دنیا ابهت آمریکا و مصادیق استکبار را فروریخت. ایران این امکان را به وجود آورده است که بتوان در سازمان ملل علیه مواضع کشوری مانند آمریکا موضع گرفت. ایران بستری را فراهم کرده است که کشورهایی گرد هم جمع شده و علیه مواضع استکباری آمریکا اقدام مشترک کنند اما شاهد هستیم گاه برخی مواقع وزارت امور خارجه ایران که باید یکی از فعال‌ترین نهادها در این زمینه باشد، با ترس و تردید رفتار می‌کند.

متأسفانه کشور در چند سال اخیر به سمت غرب سوق داده شد. اگر نکات مثبتی مدنظر بود مشکلی وجود نداشت اما متأسفانه عده‌ای ایران را به سمت هژمونی غرب می‌کشند. این تجربه وجود داشت که آمریکا با چند کشور مانند ایران، توافق امضا کرد و تعهداتی را متقبل شد اما آنها را نقض کرد. با وجود چنین تجربه‌ای یک فرد باید خیلی ساده‌لوح باشد که بار دیگر کشور را در اختیار غرب قرار دهد و نسبت به آمریکا اطمینان داشته باشد.

جنبش دانشجویی در تمامی این موارد با صراحت کامل وارد شده و موضع‌گیری می‌کند و شاهد هستیم دانشجویان در پایتخت و حتی دورترین دانشگاه کشور با آزادی تمام و صراحت لهجه از استقلال کشور دفاع می‌کنند. ربطی هم به انقلابی یا غیرانقلابی بودن ندارد. حتی جوان‌هایی که شاید وجهه دینی و مذهبی هم ندارند نسبت به استقلال کشور حساس هستند.

نظر شما درباره برخی از فعالان تسخیر لانه جاسوسی سال‌های بعد ابراز پشیمانی کردند چیست؟

ویژگی و خصلت تکبر گاهی در مرزهای خودی هم یافت می‌شود. خیلی از فعالان جنبش دانشجویی بودند که به دلیل جوّ عمومی جامعه در اوایل انقلاب تحت‌الشعاع قرار گرفته، دست به اقدامات انقلابی زدند و بعدها با توجه به منافع شخصی یا گروهی مواضع دیگری اتخاذ کردند.

زبیر یکی از نزدیکان حضرت علی (ع) بود اما بعدها رودرروی ایشان قرار گرفت و تغییر ایدئولوژی داد. گاهی اگر فرد در جوانی نتواند بنیه فکری خود را تثبیت کند و صرفاً بر اساس جریانات سیاسی تصمیم بگیرد، در درازمدت تفکر مخالفی پیدا خواهد کرد.

اینکه این افراد روزی از فعالان تسخیرکنندگان لانه جاسوسی بودند و امروز از کرده خود ابراز پشیمانی می‌کنند و فرزندانشان را در آغوش همان آمریکایی که روزی استکبار خطابش می‌کردند قرار داده‌اند، ناشی از این است که با توجه به جوّ عمومی جامعه در ابتدای انقلاب احساس کردند که آرمان‌هایشان در خط انقلابی قرار دارد اما به‌مرور زمان و به‌ویژه بعد از فوت امام (ره) شاهد هستیم که تفکرات واقعی خود را نشان می‌دهند و سخنانی را که زمان امام (ره) نمی‌توانستند مطرح کنند، امروز آزادانه عنوان می‌کنند و این موضوع نشان‌دهنده عدم ثبات این‌هاست حتی سخنان و عقاید امروزشان را هم نمی‌توان باور کرد.

نمی‌توان روزی شعار انقلابی سر داد و روز دیگر به اسم انقلابی‌گری، اقدامات افراطی انجام داد. جبهه حق همواره ریزش دارد چرا که هر چه انقلاب اسلامی جلوتر می‌رود با پس‌لرزه‌های بیشتری روبه‌رو می‌شود و دشمن سنگ‌اندازی‌های بیشتری انجام می‌دهد. افراد انقلابی و افرادی که طرفدار جبهه حق هستند، بیشتر تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند.

جنبش دانشجویی خصلت آزادمنشی خود را دارد و به جناح و شخصی وابسته نیست، فعال دانشجویی شاید خط‌مشی خود را تغییر دهد اما این امر در اصل حرکت جنبش دانشجویی تغییری ایجاد نمی‌کند.

روابط عمومی 

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *