آخرین اخبار
به همت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

نامه استکبارستیزی دانشجویان شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت جهان اسلام

دانشجویان شرکت‌کننده در سی و دومین کنفرانس وحدت جهان اسلام طی نامه‌ای ملت‌های آزادی خواه دنیا را دعوت به مبارزه با استکبار و ایستادگی در مقابل سیاست‌های ویران کننده آمریکا کردند.
اشتراک گذاری
07 آذر 1397
76 بازدید
کد مطلب : 695

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم
، دانشجویان شرکت‌کننده در سی و دومین کنفرانس وحدت جهان اسلام  اعضای
کمیسیون دانشجویی سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ( تشکل‌ها،
اتحادیه‌های دانشجویی و دانشجویان کشورهای ایران، ترکیه، لبنان، سوریه،
فلسطین، عراق، نیجریه، ساحل عاج، بحرین، هند، کشمیر، افغانستان، یمن،
پاکستان، الجزایر و آذربایجان حاضر در سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت
اسلامی) با صدور نامه‌ای همه ملت‌های آزادی خواه دنیا را دعوت به مبارزه با
استکبار و ایستادگی در مقابل سیاست‌های ویران کننده آمریکا کرد.

متن این نامه که به همت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تهیه شده است به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الَّذینَ
یَتَرَبَّصُونَ بِکُمْ فَإِنْ کانَ لَکُمْ فَتْحٌ مِنَ اللّهِ قالُوا أَ
لَمْ نَکُنْ مَعَکُمْ وَ إِنْ کانَ لِلْکافِرینَ نَصیبٌ قالُوا أَ لَمْ
نَسْتَحْوِذْ عَلَیْکُمْ وَ نَمْنَعْکُمْ مِنَ الْمُؤْمِنینَ فَاللّهُ
یَحْکُمُ بَیْنَکُمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ وَ لَنْ یَجْعَلَ اللّهُ
لِلْکافِرینَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً

آیه ۱۴۱ سوره نساء

جمهوری
اسلامی ایران با تکیه بر مبانی دینی و اعتقادی و همچنین بر اساس مبانی
حقوق بین الملل و تجربه‌ تاریخی خود و دیگر کشورها از استکبار جهانی و با
آگاهی از تأثیر نظام استکبار بر عقب‌ماندگی کشورها اصول و قواعدی را برای
خود در سیاست خارجی تعریف کرده که عموماً الهام گرفته از آیات و روایات و
همچنین فرمایشات امام خمینی رحمه الله علیه و امام‌خامنه‌ای است.

این
اصول و قوانین دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را از دستگاه سیاست
خارجی دیگر کشورها متمایز ساخته و هویتی انقلابی و عدالت طلب بدان بخشیده
است که هر گونه ظلم و استبداد را نفی کرده و در پی تحقق عدالت و صلح جهانی
است. رسالت جهانی انقلاب اسلامی و به تبع آن جمهوری اسلامی دستگاه سیاست
خارجی جمهوری اسلامی را ملزم می‌کند که با هر نوع ظلم در هر کجای دنیا
مبارزه کند و حامی مستضعفین و ستمدیدگان جهان باشد. تجربه‌ تاریخی ایران و
دیگر کشورها و همچنین اهداف صنعتی و اقتصادی نظام سلطه در کشورهای جهان سوم
دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی را موظف به مبارزه با ظلم و حمایت از
مظلومین کرده است.

کودتای ۲۸ مرداد و تجربه‌ی تاریخی دخالت نظام سلطه در امور کشورها

طرح
انجام کودتا و دخالت نظامی در ایران از ابتدای روی کار آمدن دولت مصدق و
نهضت ملی شدن نفت در نزد برخی از جناحهای حاکم بر انگلستان وجود داشت، اما
انسجام نیروهای طرفدار ملی شدن نفت و مخالفتهای اولیه دولت آمریکا با اقدام
نظامی موجب به تأخیر افتادن این امر شد.

راهکار حرکت به سمت عدالت جهانی

انظلام
(تن دادن به ظلم)، روند بی عدالتی و بی قانونی جهانی را تشدید می‌کند:
انظلام بدتر از ظلم است، اعتراض کنید؛ انکار کنید؛ تکذیب کنید؛ فریاد
بزنید. باید در برابر دستگاه تبلیغات و انتشارات آنها دستگاهی هم این طرف
به وجود بیاید تا هرچه به دروغ می گویند، تکذیب کند. بگوید دروغ است … . و
این گام اول در حرکت به سوی عدالت جهانی، بیداری ملت‌ها و کنار زدن
غفلت‌هاست؛ بیداری در برابر ظلم‌ها، غارت‌ها و بی عدالتی‌هایی که نسبت به
ملت‌های مظلوم از سوی ظالمان و ابرقدرت‌ها صورت می‌گیرد.

مرحله
بعد، پس از بیداری، آن است که انسان خودش را باور کند؛ باور انسان، بنیان
تمام امور در زمینه‌های فردی و اجتماعی است؛ اگر انسان خود و جایگاهش را
بشناسد، می‌تواند به همه چیز و ازجمله عدالت دست پیدا کند. به تعبیر
امام‌خمینی (س)، اساس تمام پیروزی‌ها و شکست‌های انسان، در درک همین بُعد
است: اساس همه شکست‌ها و پیروزی‌ها از خود آدم شروع می‌شود؛ انسان اساس
پیروزی است و اساس شکست است؛ باور انسان تمام امور است … و همین در مورد
کشورهای اسلامی نیز صادق است و جمهوری اسلامی باید نهایت تلاش خود را در
استقلال و عدم وابستگی به استکبار انجام دهد و با تکیه بر نیروی خود بتواند
در مقابل ظلم و بی‌عدالتی بایستد.

ایران
پس از انقلاب دارای دوره‌ها و مشکلات خاصی بوده است که هر کدام به تنهایی
کافی بود تا این که کشور با شکست مواجه‌گردد.یکی از دوره‌های حساس و سرنوشت
ساز انقلاب، سال‌های نخستین آن بود که در آن زمان مشکلاتی وجود داشت.همچون
حضور گروهک‌های مختلف که نمی‌گذاشتند مردم روز خوشی داشته و هر روز شاهد
بمب گذاری و ایجاد تفرقه و ناامنی در مناطق مختلف بودیم که خود موانع مهمی
در راه توسعه ایران بودند.

از دیگر
مشکلات باید به جنگ تحمیلی هشت ساله اشاره کرد که واقعاً بسیاری از فرصت‌ها
و امکانات ما را هدر داده و خسارات بسیاری نیز به بار آورد که همچنان و پس
از گذشت افزون بر بیست سال از آن، شاهد آثار سوء آن هستیم. بدون شک انقلاب
اسلامی مردم ایران گام بلندی بود که در راه رشد و توسعه همه جانبه ایران
برداشته شد بگونه ای که امروز و به اعتراف دوست و دشمن، ما در مسیری گام
نهاده‌ایم که آینده آن روشن بوده و با اتکا به توان مندی ها و استعدادهای
خود خواهیم توانست کشورمان را همچنان که از زمره کشورهای عقب مانده دنیا
درآورده و آن را به جرگه کشورهای در حال توسعه وارد ساختیم همچنین این
مرحله را نیز پشت سر نهاده و آن را به کشوری توسعه یافته بدل سازیم.

تجربه تاریخی ایران از استکبار جهانی

تجربه
و تاریخ یکی از منابع شناخت بشری است، اصل «انسان عاقل از تجربه‌های
تاریخی خود استفاده می‌کند» به خوبی بیانگر این موضوع است. امام علی
علیه‌السلام در بیانی صریح و شیوا در مورد لزوم پند گیری از تجربه‌های
تاریخی می‌فرماید: «هرکس از وقایع گذشتگان عبرت بگیرد بینا می‌شود، کسی که
بصیرت و بینایی پیدا کرد می‌فهمد، و آن‌کس که فهمید عالم می‌شود» و «کسی که
از تاریخ دیگران پند نگیرد و تجربه نیاموزد در برنامه‌ی زندگی خود
پشتیبانی نگرفته است»

حضرت آیت‌الله
خامنه‌ای در دیدار دانش آموزان و دانشجویان در سیزده آبان ۹۵ با اشاره به
اینکه توجه به تجربه‌های درس‌آموز ملتها، مانع از خطای دید و اشتباه
محاسباتی می‌شود خاطرنشان کردند: حتی اگر آیات صریح قرآن مجید درباره
ایستادگی و مبارزه با ظلم و استکبار را کنار بگذاریم، حادثه بزرگ کودتای ۲۸
مرداد ۱۳۳۲، نشان می‌دهد با امریکا چگونه باید برخورد کرد.

در
همین دیدار رهبر انقلاب در تبیین حوادث مقطع مهم ملی شدن صنعت نفت، اعتماد
و امید به امریکا را، اشتباه تاریخی دکتر مصدق (نخست‌وزیر آن مقطع)
خواندند و افزودند: مصدق برای مقابله با انگلیس به امریکا تکیه کرد و همین
خوش بینی و ساده اندیشی و غفلت، زمینه‌ساز موفقیت کودتایی امریکایی شد،
کودتایی که همه زحمات ملت را در ملی کردن نفت به هدر داد، رژیم مستبد و
وابسته پهلوی را احیا کرد و ایران عزیز را ۲۵ سال در معرض شدیدترین صدمات
ملی و ضربات سیاسی ـ اقتصادی و فرهنگی قرار داد. همچنین ایشان دشمنی امریکا
با انقلاب اسلامی را از همان ماههای اول پیروزی انقلاب یادآور شدند و
افزودند: پس از انقلاب، امریکایی‌ها تا مدتها در تهران سفارت و با دولت
ایران ارتباط داشتند اما حتی یک روز، از توطئه خودداری نکردند و این تجربه
تاریخی، باید به برخی بفهماند که رابطه و دوستی موجب پایان خصومتها و
توطئه‌های امریکا نمی‌شود.

اندیشمندان و
فقهای اسلامی برای حفظ عزت و عظمت مسلمانان با استناد به آیات قرآن کریم و
روایات معصومین (علیهم السلام) قاعده فقهی نفی سبیل و نفی ظلم را تأسیس
کرده‌اند. براساس قاعده فقهی نفی سبیل، راه هر نوع نفوذ و سلطه کفار بر
جوامع اسلامی در حوزه‌های مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی باید مسدود
شود.. خدای تبارک و تعالی برای هیچ یک از کفار سلطه بر مسلمانان قرار
نداده است و نباید مسلمانان این سلطه کفار را به پذیرند.

پذیرش
تسلط قدرتهای سلطه گر و عدم تعهد نسبت به آنان در سیاست خارجی لازم است
ولی کافی نیست. بنابر این تنها وظیفه جمهوری اسلامی در روابط همکاری،
معاهدات و قرار دادهای خود با کشورهای غیر اسلامی، این نیست که راه هر گونه
سلطه و نفوذ آنان را ببندد بلکه فراتر از آن مکلف است به مبارزه با
استکبار، نظام سلطه و بی عدالتی است. زیرا جهان شمولی اسلام و ماهیت فراملی
انقلاب اسلامی ایران، رعایت این اصل در چهارچوب یک سیاست خارجی تهاجمی را
ایجاب می‌نماید. بنابراین در اصول دوم و سوم قانون اساسی آشکارا بر نفی
هرگونه ستمگری و ستم کشی، قسط و عدل، نفی نظام سلطه و طرد کامل استعمار و
استکبار تاکید شده است. امام خمینی نیز می‌فرمایند: «تکلیف ما این است که
با ظلم مبارزه کنیم» . و در جای دیگر اعلام می‌کنند: «ما این واقعیت و
حقیقت را در سیاست خارجی و بین المللی اسلامی‌مان بارها اعلام نموده‌ایم که
در صدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطه جهان خواران بوده و
هستیم.»

بنابراین بر اساس اصول و مبانی
فقهی و فرمایشات امام خمینی و امام خامنه‌ای و همچنین بر اساس حق تعیین
سرنوشت و حق استقلال و با تجربه‌ی تاریخی از دخالت نظام استکبار در امور
داخلی کشورها و به تاراج بردن منابع طبیعی کشورهای جهان سوم توسط نظام
سلطه، دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای تحقق صلح و عدالت جهانی
و مبارزه با هر گونه ظلم و استکبار در دنیا حرکت می‌کند و همچنین این هویت
فراملی به این دستگاه اجازه می‌دهد تا به فکر مظلومین و مستضعفین عالم
باشد و برای رهایی آنها از چنگال استکبار برنامه ریزی کند.

اعضای
کمیسیون دانشجویی سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی( تشکل ها،
اتحادیه های دانشجویی و دانشجویان کشورهای ایران، ترکیه، لبنان، سوریه،
فلسطین، عراق، نیجریه، ساحل عاج، بحرین، هند، کشمیر، افغانستان، یمن،
پاکستان، الجزایر و آذربایجان حاضر در سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت
اسلامی) که اهداف متعالی انقلاب اسلامی از جمله آگاه‌سازی ملت‌های دنیا را
در واحد بین الملل خود دنبال می‌کنند، همه ملت‌های آزادی خواه دنیا را دعوت
به مبارزه با استکبار و ایستادگی در مقابل سیاست‌های ویران کننده آمریکا
می‌کند و از ملت‌ها می‌خواهد از زور گویی‌ها و غول رسانه‌ای غرب هراس
نداشته باشند و برای آزادی از یوغ استکبار به پاخیزند.

زبان انگلیسی :

 

 

In the Name of Allah

The Islamic Republic of Iran define some principles and
rules for itself in its foreign policy with relying on religious sources,
believes, and also based basics, its historical experience, and others from
world arrogance, and with awareness of the effect of world arrogance system on
countries’ backwardness.

These rules generally inspired by verses and Hadiths and
also Imam Khomeini and Imam Khamenei`s speech. These principles and rules,
distinguished Islamic Republic of Iran`s foreign policy from the others. In
addition, give them an identity of revolutionary and seek justice that negates
any oppression, following realization of justice and global peace.

Islamic revolution’s global mission and consequently the
Islamic Republic forced the Islamic republic’s foreign policy to fight with any
oppression in anywhere and being a supporter of the world oppressed.

Iran`s historical experience and others, also arrogance
system`s industrial and economic targets in countries, made the Islamic
Republic foreign policy device to fight against oppression and defend the
oppressed.

۲۸ Mordad coup and historical experience of inference of
domination system in countries act, plan of coup and Military intervention in
Iran at the beginning of Mosadeq’s government and Nationalization of oil’s
movement there were in mind of England’s factions, but these actions
delayed  because of   Nationalization of oil’s  movement ‘s fans Coherence and oppositions of
America’s government.

It is clear that accepting oppression is worse than be a
ruthless; you have to protest, deny, shout …It has to create a system against
them, to show the right and show their lie, and that is the first step of going
to global justice, nation`s wake up. Being awake against superpowers, injustice
plunders …

The next step, after being awake, is that people should
believe themselves, that is the source. If people know their place, so they can
reach everything, especially justice. As Imam Khomeini said, whole human`s
victory and fail is to understand this: 
it is beginning from the man himself. In addition, this is true about
Islamic countries, and the Islamic Republic should try to earn independence
from oppression.

After the revolution, Iran had specific problems, that each
of them was enough to destroy this country. One of these times was the first
years of that. Problems like different groups that they did not allow people to
live. Every day it was bombing, insecurity in different places, that was
Important barriers in front of Iran`s development. One problem was Iran`s 8
years defense that was wasted many of opportunities and sources and bad effects
that after many years we can still see them.

Without a doubt, Iranian’s Islamic revolution was a big step
in development`s way, and as many people believe that we can with relying on
our power and talents making Iran as a developing country.

Iran`s historical experience of arrogance system is one of
Human recognition, the wise person use historical

Experience: this principle clearly says this subject. Imam
Ali said: “anyone who learned from past events, become alert, and who had
alert, would know, and who knew, would be wise.” In addition not “anyone who
did not learn from history and did not earn experience would succeed in his
life.”

Ayatollah Khamenei according to nation`s experience, would
be a barrier to had mistaken, said in his meeting with students at 13 Aban
۱۳۹۵: even if we ignore holy Quran`s sentences about fighting with arrogance,
۲۸ Mordad`s huge event showed that how we should behave to America.

At that meeting, the Islamic Republic of Iran ‘s leader in
explaining Nationalization of oil’s important happening expressed that hoping
and trusting to America was doctor Mossadeq (Prime Minister of that time) ‘s
historical mistake.

He said: Mossadeq rely on America to confront to England,
and that Optimism and Negligence made America’s coup success, the coup that
wasted whole people is suffering for Nationalization of oil, and made the
ruthless and dependent Pahlavi’s regime alive again and put dear Iran exposed
to national injuries and political, cultural and economic damages. In addition,
he reminded America’s enemy with Islamic revolution from the first months of
that’s victory.

In addition, said: after the revolution, America had an
embassy in Iran for a while in Tehran and they had a connection with Iran’s
government but they did not avoid any Conspiracy for even one day and some
people should understand from this historical experience that relation and
friendship do not stop America’s Hostility.

Muslim scientist established a rule for negate Oppression
referring to holy Quran and Hadith. According to this rule, every way to
infiltrate and Domination should be blocked in Islamic society from foreign.

God never put foreign dominate go Muslims and Muslims should
not accept this. It is necessary for our foreign policy not to accept this
domination, but it is not enough.

So the only Islamic Republic of Iran’s duty is not to take
care in cooperate relations, contracts, to block any domination, it was
obligated to fight to arrogance and injustice. Because of Islam and Islamic
revolution of

Iran’s nature requires adhering to this principle at an
aggressive foreign policy’s framework.

According to this, it clearly has been emphasized in the
Constitution’s second and third principles to justice and negates any
oppression or being the case of oppression.

In addition, Imam Khomeini said: “it is our duty to
fight with oppression.” In addition, said in his other lecture: “we always
announced in our Islamic foreign policy this truth that we want to extend
Islam’s domination in the world and low-off the domination of world’s
superpowers.”

So according to these principles, Jurisprudential
foundations, Imam Khomeini and Imam Khamenei’s speech and also according to
Determine Destiny’s right, independence right and historical experience of
arrogance system ‘s interference in countries’ internal issues and stealing
countries’ natural sources by arrogance system, Islamic Republic of Iran ‘s
foreign policy device.

Islamic Community of University Students (Jame’e Eslamie
Daneshjuyan) as the biggest community of student’s in the Islamic Republic of
Iran with looking at great targets of Islamic Revolution like informing people
of the world, inviting people who follow justice and freedom to fight against
oppression and to resist against America’s devastating policies and we want
from the whole people of the world not to have any fears of America and fight
for their freedom.

زبان فرانسوی :

Au nom de Dieu

Qui se trouvent dans attente pour vous, si
vous ouvrez de Dieu,dit la douleur que nous étions avec vous si la port
incroyants dit la douleur que nous vous acquérez et arrêtons _vous des
croyants. Dieu va juger entre le jour de Dieu Résurrection fera les infidèles
sur les croyants d’une mamière.

(Le verset 141, la sourate les femmes)

Fondée sur les principes religieux et
idéologiques, ainsi que sur le droit international, compte tenu de son dossier
historique et celui d’autres pays vis-à-vis de l’arrogance mondiale, consciente
de l’influence du « système d’arrogance » sur le retard des pays, la République
islamique d’Iran a des principes et règles dans sa politique étrangère qui sont
basés sur des versets coraniques et des traditions islamiques, ainsi que sur
les déclarations de l’Imam Khomeiny et l’Imam Khamenei.

Ces principes et règles de l’appareil de
politique étrangère ont distingué la République islamique d’Iran des autres
pays et lui ont donné une identité révolutionnaire en quête de la justice, qui
nie toute oppression et toute tyrannie et cherche la justice et la paix
universelles. La mission globale de la Révolution islamique est de lutter
contre toutes les formes d’oppression dans le monde entier et de protéger les
opprimés du monde.

Coup d’Etat du 19 août et expérience
historique de l’ingérence du « système hégémonique » dans les
affaires du pays

Le plan de lancer un coup d’Etat et d’intervenir
militairement en Iran existait dès le début du gouvernement de Mossadegh ainsi
que la nationalisation de l’industrie pétrolière chez certains partis au
pouvoir en Angleterre. Mais la cohérence des forces favorables à ce mouvement
et les oppositions initiales des États-Unis à une action militaire l’ont
retardée.

Une feuille de route vers la justice
mondiale

L’acceptation de l’oppression intensifie
l’injustice et l’anarchie. Il faut s’opposer à l’oppression.

Le premier pas vers la justice universelle est
d’éliminer la négligence des nations, des négligences qui existent devant
l’oppression et l’injustice des oppresseurs contre des nations opprimées. La prochaine
étape, c’est que les hommes doivent avoir confiance en eux-mêmes.

L’Imam Khomeiny a déclaré: La base de toutes
les défaites et victoires humaines commence par l’homme. La République
islamique doit œuvrer pour l’indépendance et le manque de dépendance vis-à-vis
de l’arrogance. L’Iran a connu certains problèmes après la Révolution. Au cours
des premières années, la présence des bandes qui persécutaient le peuple, la
guerre imposée de 8 années et … ont constitué des obstacles majeurs au
développement de l’Iran.

Il ne fait aucun doute que la révolution
islamique a été une grande activité dans le développement de l’Iran et nous
espérons aujourd’hui créer une vision claire de nos capacités.

Expérience historique iranienne de l’arrogance
mondiale

L’histoire est l’une des sources de la connaissance
humaine. L’Imam Ali (psl) dit dans ce domaine: Celui qui prend une leçon de
l’histoire sera conscient ; celui qui a de la clairvoyance comprendra, et
celui qui comprend deviendra savant.

Lors d’une réunion avec des écoliers et des
étudiants le 3 novembre 2016, faisant allusion à ce fait que l’attention à des
expériences instructives des nations empêchera les illusions et les erreurs de
calcul, l’Ayatollah Khamenei a souligné :Même si nous laissons de côté les
versets explicites du noble coran sur la résistance et la lutte contre
l’injustice et l’arrogance, le grand Coup d’Etat de 19 août 1953 montre comment
il faut se comporter avec les Etats-Unis.

Dans la même réunion, en expliquant les
événements de la phase importante de la nationalisation de l’industrie
pétrolière, le guide de la Révolution a appelé la confiance et l’espoir aux
Etats-Unis l’erreur historique du Dr Mossaddeq (Premier ministre à l’époque) et
a ajouté : « Mossadegh comptait sur les États-Unis pour affronter la
Grande-Bretagne, et ce simple optimisme et cette négligence ont été la base du
succès d’un coup d’État américain, un coup qui a anéanti tous les efforts du
peuple pour nationaliser le pétrole, ravivé le régime tyrannique et dépendant
de Pahlavi et mis l’Iran sous les dommages nationaux et les coups économiques,
politiques et culturels les plus sévères pendant 25 ans.» Rappelant l’animosité
américaine contre la Révolution islamique et le gouvernement iranien dans les
premiers mois de la victoire de la Révolution, il a ajouté: « Après la Révolution,
les Américains maintenaient encore pour longtemps leur liaison avec leur ambassade
à Téhéran et le gouvernement d’Iran, mais même un jour, ils ne se sont pas abstenu
de leurs complots. Cette expérience historique doit faire comprendre à certains
que lier une relation ou une amitié ne mettent pas fin aux hostilités et aux
conspirations des Etats-Unis. »

Les savants et jurisprudents musulmans ont
trouvé le principe de refus de l’injustice dans les versets coraniques pour
préserver la dignité des musulmans. Sur la même base, les ennemis ne devraient
pas avoir d’influence sur les communautés islamiques dans différents domaines. La
République islamique doit également lutter contre l’arrogance et l’injustice.

L’Imam Khomeiny (ra) a déclaré: «Il est de
notre devoir de lutter contre l’oppression et d’élargir l’islam dans le monde.
Et puis, l’appareil de politique étrangère de la République islamique est
toujours prêt à réaliser la paix, la justice universelle et la lutte contre
l’oppression dans le monde, et il a des plans pour libérer les opprimés du
monde.

La section internationale de la Société
Islamique D’étudiant est la plus grande association d’étudiant active dans
notre pays qui mène des objectifs importants comme informer le monde.

Elle invite le monde entiér à lutter contre
l’arrogance mondiale et à résister devait la politique dévastatrice de
l’Amérique.

زبان عربی :

بسم الله الرحمن الرحیم

الَّذینَ یَتَرَبَّصُونَ بِکُمْ فَإِنْ کانَ لَکُمْ فَتْحٌ
مِنَ اللّهِ قالُوا أَ لَمْ نَکُنْ مَعَکُمْ وَإِنْ کانَ لِلْکافِرینَ نَصیبٌ
قالُوا أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَیْکُمْ وَنَمْنَعْکُمْ مِنَ الْمُؤْمِنینَ
فَاللّهُ یَحْکُمُ بَیْنَکُمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ وَلَنْ یَجْعَلَ اللّهُ
لِلْکافِرینَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً. صدق الله العلی العظیم (سوره النساء،
الآیه۱۴)

اعتمدت الجمهوریه الإسلامیه الإیرانیه على الأسس الدینیه
والعقائدیه فی بناء دولتها. آخذه بعین الاعتبار القوانین الدولیه وتجربتها
العریقه، وتجربه الدول الاستعماریه. فلم تغفل دور الاستعمار فی تخلف الشعوب. وکان لآیات
القرآن وأحادیث المعصومین وتوجیهات مفجر الثوره وقائدها الدور الرئیس فی تحدید
سیاسه الجمهوریه الإسلامیه الإیرانیه الخارجیه.

لقد تمیزت سیاسه إیران عن غیرها من الدول باتباع هذه الأصول
مما أعطى سیاستها بعدا ثوریا یسعى لتحقیق العداله ویرفض الظلم والاستبداد. وتُلزم الرساله العالمیه للثوره لجنه السیاسه
الخارجیه بمناهضه الظلم ونصره المستضعفین والمظلومین حول العالم.

انقلاب
ایران عام  1953
وتدخل الاستکبار العالمی فی تقریر
مصیر الدول

کان لإنکلترا الدور الأکبر فی التخطیط لانقلاب إیران عام
۱۹۵۳م، والتدخل عسکریاً فی إیران بعد وصول محمد مصدق للحکم وظهور الحرکه الوطنیه
لتأمیم صناعه النفط الإیرانیه،
لکن التنفیذ تأخر بسبب رفض أمریکا للأمر فی بدایه المطاف ووحده القوى الداعمه
لتأمیم النفط.

طریق
عمل الحرکه فی سبیل العداله العالمیه

الانظام یؤدی إلى انعدام القانون وسیاده الظلم فی العالم،
فقبول الظلم أسوء من الظلم بحد ذاته. اعترضوا، وقاوموا، وفندوا أقوالهم، واصرخوا
عالیا ولا تستسلموا. یجب أن تظهر ماکینه إعلامیه على هذا الجانب من أجل مواجهه
اعلام العدو. وهذه هی المرحله الأولى لتحقیق العداله العالمیه.

المرحله الثانیه بعد صحوه الشعوب هی أن یؤمن الانسان بنفسه،
إن إیمان الإنسان هو حجر زاویه جمیع الحرکات الفردیه والجماعیه، وکما قال الامام
الخمینی(قدس): إن الأساس فی کل انتصارات الانسان وإخفاقاته یکمن فی فهمه لهذا
الجانب، أساس انتصارات الإنسان وإخفاقاته هو نفسه، فإیمان الفرد بنفسه هو الأساس
فی کل الأمور.

وهذا ینطبق على کل الدول الإسلامیه. یجب على البلدان
الإسلامیه أن تقف فی مواجهه قوى الغطرسه العالمیه حتى تتمکن من تحقیق الاستقلال.
لقد عانت إیران بعد ثورتها العدید من المشاکل الکبرى والتی کانت کل واحده منها
کفیله بالقضاء على البلاد. کانت السنوات الأولى بعد الثوره الفتره الأصعب فی حیاه
الجمهوریه الإسلامیه الإیرانیه، وهناک تحدد مصیر هذه الثوره. من أکبر المشکلات
التی عانتها إیران عندها هو وجود العدید من المجموعات الإرهابیه التی حاولت تمزیق
النسیج الاجتماعی بالإضافه الى نشر الفوضى وتهدید الأمن. وزاد صدام اطین بله بفرض
الحرب على إیران لثمانیه أعوام وهی حرب دمرت إمکانیات البلاد وأهدرت الفرص وما
تزال آثارها واضحه المعالم حتى الیوم.

بلا شکک أن للثوره الإسلامیه دور کبیر فی تطویر مختلف جوانب
الحیاه فی إیران، وهو دور لا یستطیع انکاره العدو والصدیق. لقد سرنا واثقی الخطى
آخذین بعین الاعتبار مستقبلا مشرقا. وبالاعتماد على القدرات الداخلیه انتقلت
إیران من زمره بلدان العالم الثالث إلى الدول النامیه.

تجربه
إیران التاریخیه مع قوى الاستکبار

یعد التاریخ من أهم مصادر المعرفه البشریه، فالإنسان العاقل
یتعلم من تجاربه. و الامام علی علیه السلام یؤکد على أهمیه التعلم من التاریخ: (من
اعتبر أبصر، ومن أبصر فهم، ومن فهم علم) و(ومن لم یعتبر بغیره لم یستظهر لنفسه). وأشار
الامام الخامنئی الى هذه القضیه اثناء استقباله للطلبه فی الثالث من تشرین الثانی
(نوفمبر) عام ۲۰۱۶م، فقد أکد عندها على أن التعلم من تجارب الأمم، یصونک من الخطأ
ویبعدک عن قصور الرؤیه. ومر على أحداث التاریخ وقال: حتى إن وضعنا الآیات القرآنیه
التی تأمر بالوقوف فی وجه الظلم والتکبر جانباً، نستطیع أن نتعلم کیفیه التعاطی مع
أمریکا مما حصل فی انقلاب عام ۱۹۵۳م. وأشار سماحته الى الخطأ التاریخی الکبیر
الذی ارتکبه الدکتور مصدق (رئیس وزراء إیران آنذاک) وأضاف: اعتمد مصدق على
الامریکان لمواجهه بریطانیا وهذا بحد ذاته اعتقاد ساذج وغفله کبیره، فقد نظرت أمریکا
بنفسها للانقلاب وبهذا نسفت کل الجهود الوطنیه وذهبت جهود الهیئه الوطنیه لتأمیم
النفط سدى.

وبهذا الانقلاب أنعش الحکم البهلوی المستبد لمده خمسه
وعشرین عام إضافی. مما أدى إلى مصائب عانت منها البلاد بالإضافه لانتکاسات سیاسیه
واقتصادیه وثقافیه. وقد أشار القائد فی معرض حدیثه هذا على إعلان أمریکا العداء ضد
الثوره الإسلامیه وذلک بعد انتصارها بمده قصیره، وأضاف: کان لأمریکا سفاره فی
طهران بعد الثوره وتواصلت مع الحکومه، لکنها لم تتوقف عن إثاره الفتن فی إیران،
وهذه تجربه تاریخیه، یجب على البعض أن یفهم أن الصداقه مع الأمریکان لا تعنی نهایه
المشاکل والفتنه التی یثیرونها.

لقد أکد علماء وفقهاء الأمه الإسلامیه على الدفاع عن عزه
المسلمین، مستندین فی ذلک على ما جاء فی القرآن الکریم والأحادیث وقد أسسوا فی ذلک
قاعده نفی السبیل ونفی الظلم. وبناءً على قاعده نفی السبیل الفقهیه، یجب إغلاق کل
سبل أمام سیطره الکفار على مختلف مجالات الحیاه السیاسیه والحکومیه والاقتصادیه
والثقافیه فی مجامع المسلمین. ویجب ألا یقبل المسلمون بتسلط الکفار علیهم أبدا.  فمن الواجب رفض غطرستهم وعدم الوثوق بهم فی السیاسه الخارجیه للبلاد.
ولکن هذا غیر کاف، لذلک یجب ألا تکتف الجمهوریه الإسلامیه الإیرانیه بمحاربه
نفوذهم فی البلاد الإسلامیه. إنما أکثر من ذلک. یجب محاربه غطرستهم ومواجهه
استکبارهم والوقوف فی وجهه ظلمهم.
 لذلک
تدعو الثوره الإسلامیه الإیرانیه فی العالم الإسلامی الى رعایه هذه الأصول ضمن
إطار سیاسه خارجیه مقاومه.

لهذا نجد فی الفقره الثانیه والثالثه من الدستور الإیرانی تأکیداً
واضحاً على محاربه الظلم بأی شکل من الاشکال والسعی لتحقیق العداله، بالإضافه الى
التأکید على محاربه قوى التسلط والاستعمار والاستکبار. یقول الامام الخمینی (واجبنا
هو محاربه الظلم) وقال فی مناسبه أخرى: (لقد أشرنا الى هذه الحقیقه الواقعیه فی
سیاستنا الخارجیه وتعاملنا العالمی عده مرات، إننا نعمل على توسیع نفوذ الإسلام فی
العالم والى تقویض سلطه قوى الغرب المستعمر)

لذلک وبناءً على الأسس والأصول والمبانی الفقهیه بالإضافه
الى تعالیم الامامین الخمینی والخامنئی. وبناء على قانون حق تقریر المصیر، وحق
الاستقلال، بالإضافه الى تجربتنا التاریخیه وما رأیناه من تدخل القوى المستکبره فی
سیاسات الدول وسلب خیرات دول العالم الثالث، تتبنى هیئه السیاسه الخارجیه فی
الجمهوریه الإسلامیه الإیرانیه کل ما من شأنه تحقیق السلام والعداله الدولیه
بالإضافه الى محاربه الظلم والاستکبار فی العالم اجمع. وتسعى هذه السیاسه العابره
للحدود الى نصره المظلومین والمستضعفین فی العالم أجمع. وقد عدت العده ووضعت خطه
للتخلص من قبضه المستعمرین.

یسعى تجمع الطلبه الإسلامی
وباعتباره أکبر تجمع طلابی فی الجمهوریه الإسلامیه الى نشر الوعی العالمی بالإضافه
الى تبیین الأهداف السامیه للجمهوریه الإسلامیه. ویدعوا کل الشعوب السائره على
طریق الحریه فی هذه المعموره الى محاربه قوى الغطرسه العالمیه والوقوف فی وجه
سیاسات أمریکا المخربه. ونتمنى من الجمیع الوقوف فی وجه الآله الإعلامیه الغربیه
دون کلل أو ملل، حتى تحقیق الحریه المنشوده والتخلص من نیر المستکبرین.

واحد روابط عمومی
اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *