آخرین اخبار
ارشادی:

دانشجویان انقلابی با تریبون‌دادن به ضدانقلاب مخالفت می‌کنند

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی گفت:متأسفانه فضای دانشگاه‌ها دچار انفعال شده و برخی تشکل‌های دانشجویی نیز به دنبال اسم هستند.
اشتراک گذاری
14 آذر 1397
116 بازدید
کد مطلب : 707

محسن ارشادی در نشست خبری دبیران جامعه اسلامی دانشگاه‌های تهران که در خبرگزاری آنا برگزار شد با اشاره به نقاط ضعف و قوت جنبش دانشجویی اظهار کرد: جنبش دانشجویی از ابتدا تاکنون فراز و فرود بسیاری داشته است. اوایل انقلاب قطعاً نقاط قوت جنبش دانشجویی بسیار بیشتر بوده است و این به دلیل فضا و جوش و خروشی بود که در آن زمان وجود داشته است.

وی ادامه داد: دانشجویان نمی‌توانند خود را از بدنه جامعه جدا بدانند. در دوره ریاست‌جمهوری خاتمی اتفاقات بسیاری برای جنبش دانشجویی افتاده و عکس‌العمل آنها در برابر رفتار دولت و دیگر مسئولان رخ داد. از آن زمان به بعد جنبش‌ها و تشکل‌های دانشجویی از رسالت خود و وظیفه‌ای که باید انجام می‌داد فاصله گرفت و صرفاً به تشکلی تبدیل شد که در سطح دانشگاه باقی ماند و اقدامات آن به صدور بیانیه تقلیل یافت. حتی در سطح اتحادیه‌ها نیز چنین عملکردی دیده می‌شود.

ارشادی افزود: متأسفانه فضای دانشگاه‌ها دچار انفعال شده و برخی تشکل‌های دانشجویی نیز به دنبال اسم هستند و برنامه‌های تشکل‌ها تبدیل به برنامه‌های کیک و ساندیسی شده است و متأسفانه برنامه محتوایی با استقبال کمی از سوی دانشجویان روبه‌رو می‌شود و وقتی حرکت مثبت در دانشگاه شکل می‌گیرد؛ واکنش‌هایی از سوی مسئولان دانشگاهی رخ می‌دهد که متأسفانه مناسب نیست.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی اذعان کرد: آفت دیگری که گریبان‌گیر تشکل‌های دانشجویی است به خود تشکل‌ها مربوط می‌شود به این جهت که ما اولویت‌ها را فراموش کرده‌ایم و دچار روزمرگی و فعالیت‌های ویترینی شده‌ایم.

وی اظهار کرد: عدم همکاری مسئولان دانشگاه با تشکل‌های دانشجویی نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که جنبش دانشجویی با آن مواجه است. متأسفانه تشکل‌ها برای برگزاری برنامه‌ها با گاردی از سوی مسئولان مواجه می‌شوند که عقلانی هم نیست و شاید حتی این مقابله به ضرر دانشگاه باشد؛ اما مسئولان مخالفت می‌کنند.

ارشادی با اشاره به چهره‌هایی که در دانشگاه سخنرانی می‌کنند، گفت: شاهد هستیم برخی از چهره‌ها در دانشگاه‌ها تریبون دارند که دانشجویان انقلابی حتی به تریبون دادن به این افراد مخالفت می‌کنند. عدم همکاری مسئولان دانشگاه هم به انفعال تشکل‌ها و به صورت کلی دانشگاه‌ها دامن زده و موجب شده است تا فضای ناامیدی تشکل‌های دانشجویی را فراگیرد و حتی باعث می‌شود برخی از دانشجویان جدیدالورود با دیدن چنین فضایی از پیوستن به تشکل‌های دانشجویی منصرف شوند و انگیزه خود را از دست دهند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی در ادامه درباره تأثیرگذاری جنبش دانشجویی عنوان کرد: اگر تشکل دانشجویی پشت برنامه‌ای که اجرا می‌کند فکر داشته باشد قطعاً آن برنامه ویترینی نیست. مهم‌ترین وظیفه تشکل‌های دانشجویی مطالبه‌گری است مانند اتفاقی که در FATF توسط جنبش دانشجویی انجام شد.

وی عنوان کرد: فعالیت‌هایی مانند صدور بیانیه و فعالیت‌های روتین از سوی تشکل‌های دانشجویی لازم است گرچه کافی نیست و باید به برنامه‌های محتوایی نیز پرداخته شود. اقدامی که محتوایی باشد با تفکر انجام شود خود به خود رسانه‌ای خواهد شد.

ارشادی ادامه داد: فلسفه تشکیلات و تشکل‌های دانشجویی این است که عده‌ای از دانشجویان با هدف و ادبیات مشترک درباره موضوعی خاص به نتیجه می‌رسند و حاصل این کار تشکیلاتی برنامه محتوایی خواهد شد و اگر تشکل دانشجویی این گونه عمل کند وظیفه و رسالت خود را به درستی انجام داده است.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی درباره فعالیت‌های فرهنگی تشکل‌های دانشجویی عنوان کرد: کانون‌های فرهنگی اصولاً در دانشگاه‌ها فعالیت چندانی ندارند و در مواقعی مانند انتخابات بروز و ظهور کمرنگی دارند و بیشتر فعالیت‌های فرهنگی بر دوش تشکل‌هاست.

ارشادی افزود: البته به نظر بنده کار سیاسی همان کار  فرهنگی است و تفاوتی بین این دو وجود ندارد. کما اینکه در فعالیت‌های سیاسی روشنگری صورت می‌گیرد که به نوعی فعالیت فرهنگی است.

وی عنوان کرد: جنبش دانشجویی خیلی در بدنه مردم حضور ندارد و مردم خودشان را از جنبش دانشجویی جدا می‌دانند و باید این آسیب را که به شدت به تشکل‌های دانشجویی ضربه می‌زند برطرف کرد.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی گفت: جامعه اسلامی تشکلی است برای پرورش نیروهای تراز نیروهای انقلاب اسلامی. برای خنثی کردن نفوذ و رخنه در بین تشکل‌های دانشجویی ابتدا باید بر روی خودمان کار کنیم. مقام معظم رهبری نیز بر روی سبک زندگی بسیار تأکید دارند. دانشجویان نیز باید به سبک زندگی خود اهمیت دهند. اگر سبک زندگی خود را منطبق بر اسلام و موازین دینی بکنیم قطعاً پروژه نفوذ شکست خواهد خورد.

ارشادی درباره تفاوت جامعه اسلامی با دیگر تشکل‌های دانشجویی عنوان کرد: جامعه اسلامی دانشجویان باید یک تشکل محتوایی، جریان‌ساز و کادرساز باشد که در سالیان گذشته در بسیاری اوقات اینگونه بوده است. اما در حال حاضر جامعه اسلامی در دانشگاه‌ها تفاوتی با دیگر تشکل‌های دانشجویی ندارد.

روابط عمومی

جامعه اسلامی دانشجویان

دانشگاه شهید رجایی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *