آخرین اخبار

قوه قضاییه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد

قوه قضاییه در یک سال گذشته عملکرد مناسبی در مبارزه با مفسدان دانه درشت داشته که بارها مورد تقدیر جریان دانشجویی و افکار عمومی قرار گرفته است؛ اما دانشجویان از این قوه به عنوان تنها دستگاهی که وظیفه برقراری عدالت در کشور را عهده‌دار است مطالباتی دارند.
اشتراک گذاری
16 تیر 1399
131 بازدید
کد مطلب : 1110

دبیر روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: خوشبختانه در چند وقت اخیر قدم‌های بزرگی در برقراری عدالت در کشور برداشته شده؛ اما با نقطه مطلوب فاصله دارد.

عاطفه نصوری درباره مطالبات دانشجویان از قوه قضائیه بیان کرد: کشور در گام دوم انقلاب نیاز دارد تا عدالت گستره بیشتری پیدا کند. خوشبختانه در چند وقت اخیر قدم‌های بزرگی هم برداشته شده اما با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی با بیان اینکه بینش عدالت خواهی در اجرای قانون و عدالت قضائی فراتر از منابع فردی و گروهی است، گفت: عدالت قضائیه یعنی تساوی آحاد مردم در برابر قانون صرف نظر از موقعیت و ثروتشان و قوه قضائیه به عنوام تنها مرجع رسیدگی و احقاق حقوق مردم مستلزم آسیب‌شناسی و فرآیند فعالیت‌هاست که به طور مرتب باید انجام شود و هرجا نقصی در عملکرد وجود داشت به شکل اصولی رفع کند.

بسترهای فساد باید شناسایی شود

دبیر روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره مطالبه از قوه قضائیه بیان کرد: مهم‌ترین توقع از قوه قضائیه در حوزه شفاف‌سازی و توجه به افکار عمومی در عین تمرکز بر قانون در پرونده‌های قضائی و برخورد با قانون‌شکنان بدون هیچ سهل‌گیری و مسامحه است.

وی ادامه داد: اگر قوه قضائیه بتواند بسترهای فساد را شناسایی کرده و به پیشگیری از فساد وارد شود، فساد کلانی رخ نخواهد داد که قوه قضائیه بخواهد با آن برخورد کند.

به گفته نصوری؛ اگر می‌خواهیم همه این اهداف محقق شود باید الزامات را رعایت کنیم که یکی از مهم‌ترین آنها تربیت نیروی کارآمد، متخصص و کارآزموده و مهم‌تر از همه مسئول و متعهد است؛ چرا که مبارزه با فساد و گسترش عدالت با عناصر و نیروی فاسد امکان‌پذیر نیست.

این فعال دانشجویی با تاکید بر مردمی و انقلابی شدن دستگاه قضا در کشور عنوان کرد: مردمی بودن در قوه قضائیه زمانی تجلی تام پیدا می‌کند که مردم حقیقتا این نهاد را ملجا و پناهگاه خود در مقابل ستم دیگران بدانند و با افرادی که باعث به وجود آمدن شکاف‌های موجود شده‌اند برخورد کنند.

اجرای عدالت برای دادگاه اولویت است

وی اضافه کرد: قوه قضائیه مسئولیت سنگینی در برابر مردم بر عهده دارد؛ زیرا نهاد دیگری در جمهوری اسلامی جز دستگاه قضائی مسئول رسیدگی به فساد و استیفای حق ضایع شده ملت نیست.

نصوری ادامه داد: انقلابی بودن دستگاه قضا زمانی تحقق کامل خواهد یافت که در هیچ پروند‌ه‌ای ریز و درشت بودن مجرم، قدرت و ثروت فرد مبنای تصمیم‌گیری در نوع برخورد نباشد و برای قاضی و دادگاه نباید هیچ مصلحت و ملاحظه‌ای فراتر از اجرای عدالت و حاکمیت قانوت وجود داشته باشد.

دبیر روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در پایان خاطرنشان کرد: عدالت با توجه به اصل برابری انسان‌ها در خلقت و در برابر قانون اهمیت بسیار دارد؛ بنابراین با هر چیزی که برابری را در جامعه بر هم می‌زند و امتیازات پوچ و بی‌محتوا را در جامعه می‌سازد باید مبارزه کرد. تا تحقق جامعه فوق و برداشتن موانع این کارکردها و اهداف، مسیر طولانی در پیش است و تلاش‌های مضاعفی را از قوه قضائیه می‌طلبد.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

واحد روابط عمومی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *