کدخبر - 26191397/12/08 18:42
محمد زادمهر

همراهی انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته با رسانه‌ها

انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته سیاست همراهی با رسانه ها داشته و می بینیم قوانین ما اساسا محدود کننده انتشار اخبار و عقاید نیست بلکه حامی رعایت حقوق افراد و جایگاه حقوقی بر اساس قوائد عرفی و اعتقادی کشور است.

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمد زادمهر عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در یادداشتی نوشت: در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی و جشن های 22 بهمن باید در نظر داشته باشیم دستاورد های این انقلاب شکوهمند مردم ایران در سال 57 چه بوده است. اساسا انقلاب اسلامی برای رسیدن به آرمان هایی است که در کنار آن ارزش هایی در کشور احیاء شده که در این چند سطر به گوشه ای از آن ها خواهیم پرداخت.

صحبت ما در 40 سالگی انقلاب و در این مجال رسانه است. صحبت از رسانه و جایگاه آن در قرن 21 اندکی باید با تامل انجام شود. تکرار اهمیت رسانه دیگر جایگاهی ندارد چرا که کسی امروزه نیست که بتواند اهمیت حضور رسانه را کتمان کند و اساسا هیچ شرکت و موسسه ای حال از اقتصادی گرفته تا فرهنگی و... نمی تواند به موفقیت بدون اثرگذاری رسانه ها ادعا کند.
هرچند سیر تحول رسانه ها در طی قرن های گذشته بسیار شتابان و با تنوع گسترده بوده است چراکه روز هایی کاغذ های کاهی و متن های چندهزار کلمه ای تنها رسانه ی بشر در حال تلاش برای رسیدن به مدرنیته بوده است.

اما این سیر تحول عجیب ادامه داشت تا اینکه یکی پس از دیگری رسانه های مختلفی به عرصه ظهور رسید. روزنامه ها پیشرفت کرد و جذاب شد، گذشت و گذشت واین رادیو بود که وارد شد و چه تحولاتی که در کشور ها با همین رادیو رقم خورد، تلویزیون آمد و چه صنعت پول سازی شد رسانه های تصویری و اما شلیک پایانی رسانه های مجازی بود از خبرگزاری ها گرفته تا پیام رسان ها و کانال های تلگرامی تحولات عجیبی بود که شاید قرن ها پیش روزنامه نگاران هیچ زمان فکرش را هم نمی کردند که یک کانال تلگرامی بدون زحمت اندکی مانند آن روز های فعالین نشریات و مطبوعات اینچنین در جامعه اثرگذار و کنشگر باشد.

تحول رسانه ها در کشور ما تقریبا با یک فاصله زمانی خاصی به همان سیستم جهانی رخداد و امروز شاهد تنوع رسانه های مختلف هستیم هر چند در این سال های پایانی حضور رسانه های مجازی در کشور اعتقاد به مطبوعات را کاهش داده و روزنامه هایمان اندکی محدود شده اند اما باید به سطح کیفی روزنامه ها توجه کرد و قطعا به این جمع بندی خواهیم رسید که سیر بلوغ این حرفه در کشور ما روبه رشد بوده است و این را باید حاصل وجود آزادی بیان بعد از انقلاب اسلامی بدانیم چراکه عرصه باز قلم زنی در کشور در دوره های مختلف به رشد و بالندگی این حرفه کمک شایانی کرده است البته نباید از آزادی، ولنگاری برداشت شود در اینجا باید به نقش قانون در هرس کردن حاشیه ها توجه کرد چرا که عده ای برای دیده شدن راهی جز توجه به زوائد پیدا نمی کنند.

پیشرفت رسانه های مجازی در کشور ما البته به شدت گسترده تر از آن چیزی بود که فعالین این عرصه فکر می کردند، از جذابیت های اینترنت که صرفه نظر کنیم، فضای خاصی که حضور پیام رسان ها در کشور ما ایجاد کرد کانال ها را رسانه های بی رقیب در میدان اثرگذاری کرد و این مطبوعات و خبرگزاری ها بودند که مجبور به حضور و تطابق خود با این فضا شدند و امروز این رسانه های قدیمی تر و با سابقه تر هستند که همگی در فضای مجازی به ویژه پیام رسان ها حضور دارند.

انقلاب اسلامی در این 40 سال سیاست همراهی با رسانه ها را داشته است و می بینیم قوانین ما اساسا محدود کننده انتشار اخبار و عقاید نیست بلکه حامی رعایت حقوق افراد و جایگاه حقوقی بر اساس قوائد عرفی و اعتقادی کشور است. البته باید بیش از این توجه کرد که در این سال های اخیر فضای مجازی ظرفیتی است که تکلیف حضور در آن از طرف حضرت آقا مشخص شده است اما مسئولین متاسفانه اندکی در اجرای سیاست های کلان درنگ دارند و این عدم هماهنگی نهاد های حاکمیتی باعث شده مردم بلاتکلیف شوند. مهم تر از هر فیلتر کردنی فرهنگ سازی است که باید از سال های ابتدایی آموزش رسمی آغاز شود.

پیام رسان های داخلی را می توان مهم ترین فعالیت در عرصه نظام مند کردن حضورمان در فضای مجازی دانست البته نه با فیلتر کردن رقبا بلکه با پیشرفت داخلی ها همچون کشور های شرق آسیا که داخلی هایشان رقابت با خارجی ها را به بهترین نحو ممکن برده اند. سیاست گذاری در این عرصه حتما سخت تر از مطبوعات و رسانه های مکتوب است و این هماهنگی بیشتر نهادهای درگیر یعنی شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را می طلبد.


واحد روابط عمومی

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

نظرات
برگزیده ها
    آخرین اخبار بیشترین بازدید