آخرین اخبار

ما از مجلس انقلابی توقع اقدام انقلابی داریم؛مجلس برای مقابله با مکانیسم ماشه طرحی متناسب ارائه دهد

مکانیسم ماشه حدود یک ماه قبل توسط آمریکا مطرح شد و در رسانه‌ها سرو صدای زیادی به پا کرد؛ اما دولت و مجلس واکنشی جز سکوت نداشتند. برای بررسی این موضوع دبیرکل جامعه اسلامی دانشجویان با خبرگزاری دانشجو به گفتگو پرداخت.
اشتراک گذاری
29 شهریور 1399
111 بازدید
کد مطلب : 1153
به گزارش روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مسئله مکانیسم ماشه مبحثی است که حدود یک ماه قبل توسط آمریکا مطرح شد و در رسانه ها سرو صدای زیادی ایجاد کرد؛ اما دولت و مجلس واکنشی جز سکوت نداشتند.
 
برای بررسی این موضوع با توحید تقی زاده به گفتگو نشستیم. 

تقی زاده دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این باره گفت: مکانیسم ماشه یا همان اسنپ بک چندروز است که به عنوان کلیدی‌ترین واژه در رسانه‌های کشور مطرح است. این مکانیسم در ادعای برخی کارشناسان بیشتر برروی ایجاد فضای روانی و جو رسانه‌ای می‌چرخد، چون باتوجه به تصمیماتی که در جهان از آمریکا دیده می‌شود این فضا وجود دارد که هیمنه آمریکا در دنیا شکسته شده و در واقع این فعال کردن مکانیسم ماشه نوعی تبلیغات انتخاباتی برای ترامپ محسوب می‌شود که بتواند رای بیاورد.

دولت با این مورد برخورد منفعلانه داشته است و این برخورد منفعلانه باعث دامن زدن به این فصای روانی و رسانه‌ای غرب می‌شود. دولت باید در بند‌های برجام همان زمان دقت می‌کرد که چه چیزی آورده می‌شود؛ درحالیکه آمریکا با استناد به همین بند‌ها با وجود خروج از برجام می‌خواهد بحث مکانیسم ماشه را فعال کند با اینکه ایران هنوز به برجام متعهد است.

 
” style=”font-size:8pt”>از نظر من دولت در تنظیم برجام دقت کافی را انجام نداده است و الان هم وظیفه دولت است که فضا را آرام کند. متاسفانه با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برخی عناصر در داخل دونوع آمریکا درست کرده اند یکی آمریکای خوب که با روی کار آمدن بایدن به وجود می‌آید و یکی امریکای بد که با روی کار آمدن ترامپ روی کار می‌آید. در حالیکه این سیاست اشتباه است و بیشتر باعث می‌شود که آمریکا از این فضا استفاده کند و فصای روانی کشور ما طوری باشد که آمریکا به اهدافش برسد. 
 
تقی زاده: این اقدام مجلس عیار انقلابی بودنش را نشان می‌دهد. گویی مجلس هنوز جای گاه خودش را نمی‌داند. درحالی که مجلس کارش قانون گذاری است. سوال ما این است که مجلس جدید چه کاری برای معیشت مردم تا کنون انجام داده است. وقت آن رسیده که مجلس طرح‌های معیشتی را تصویب کند. الان کشور دچار یک خود تحریمی شده که دولت به آن دامن می‌زند و ارگان‌ها مختلف هم ناخواسته در پازل آن بازی می‌کنند.

وزارت صمت ما چهارماه است که بدون وزیر است و مشکلات آن برطرف نشده چرا که سرپرست می‌گوید اختیاراتی ندارم. این وزارت باید خط مقدم تحریم‌ها باشد. انتظار ما از مجلس این است که این وزارتخانه را به زودی تعیین تکلیف کند تا بخشی از مشکلات مردم حل شود. بزرگترین مشکلات مردم ما معیشت است و این دغدغه‌های اصلی مجلس باید باشد که به آن رسیدگی کند و اگر این دغدغه رفع نشود ما به مشکلاتی بر خواهیم خورد.

 
 
ما از مجلس انقلابی توقع اقدام انقلابی داریم
باتوجه به اینکه برجام در مجلس تصویب شده است. توقع ما از این مجلس به عنوان یک مجلس انقلابی در مقابل این تصمیم و بحث مکانیسم ماشه این است که جلو بیاید و موضع خود را به صورت شفاف مشخص کند و باتوجه به اینکه برجام هم در مجلس تصویب شده یک طرحی با همین عنوان در مجلس تصویب بشود طوریکه اگر امریکا مکانیسم ماشه را فعال کرد ما هم در مقابل آن از تعهداتی که داریم عدول کنیم و بحث کاهش تعهدات به صورت پله پله را فعال کنیم.

متاسفانه ما دچار یکسری تناقضاتی هستیم. اینکه رییس سازمان انرژی اتمی به کشور ما می‌اید و از چندجا بازدید می‌کند و ما تعهداتی به آن سازمان می‌دهیم و در قبال ان جامعه جهانی بیننده این است که هرروز تحریم‌های ما افزایش می‌یابد انتظار داریم که اقدامی از جانب ایران در برابر آن صورت بگیرد. اگر مجلس ما از ابتدای مطرح شدن مکانیسم ماشه طرح های متنوعی را پیشنهاد می‌داد از جمله همین کاهش پله به پله تعهدات و… فضای رسانه‌ای کشور به سمت دیگری گرایش پیدا می‌کرد و در دنیا نیز فضای دیگری بوجود می‌آمد آنموقع مقداری جلوی اعمال وقیحانه آمریکا گرفته می‌شد.

خیلی از کارشناسان به این اشاره می‌کنند که این کاری که امریکا الان دارد انجام می‌دهد قبلا هم این تحریم‌ها وجود داشته است گرچه به آن افزوده می‌شود، اما درکلیت تفاوت چندانی با قبل نخواهیم داشت. اگر این قطعنامه ۲۲۳۱از طریق آمریکا و مجامع بین المللی دوباره کلیک بخورد قطعا عرصه تنگتر خواهد شد، اما انتظار‌ما از دولت این است که آرامش را بر کشور ساکن و بازار ارز و خودرو و مسکن را کنترل کند و سیاست‌های کنترلی را بکارگیرد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *