آخرین اخبار
واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

برگزاری نشست «هویت دختران در نظام آموزشی»/ بررسی محتوای آموزشی کتب درسی

به همت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نشست «هویت دختران در نظام آموزشی» با حضور رئیس فراکسیون زنان برگزار شد.
اشتراک گذاری
05 آبان 1399
198 بازدید
کد مطلب : 1167

به گزارش روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و به نقل از خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با محوریت «هویت دختران در نظام آموزشی» با حضور فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

معصومه محمدزاده، قائم مقام واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ابتدای این  نشست، پیرامون نقش مهم نظام آموزشی و محتوای درسی بر هویت‌یابی دختران دانش آموز ونقاط ضعف موجود، مطالبی مطرح کرد.

 

محمد زاده تاکید کرد: نظام آموزش رسمی کشور بستری را جهت مهارت افزایی و ایجاد آمادگی ورود به اجتماع برای دانش آموزان فراهم نمی‌کند. به همین علت واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بستری برای ارتباط قشر دختران نخبه جامعه با سیاست گذاران و نمایندگان مجلس، در جهت درک بهتر شرایط و شنیده شدن دغدغه ها در راستای کمک به قانون گذاری کشور فراهم آورده است. 

 

قاسم پور، رئیس فراکسیون زنان مجلس در ادامه این نشست گفت: یکی از راهکارهای رفع نقاط ضعف نظام آموزشی، ارتباط مستقیم با قشر دانش آموزان است.

 وی افزود: زمانی که یک فضای گفت‌وگوی صمیمی بین سیاست گذاران نظام آموزشی و افرادی که در این نظام تحصیل می‌کنند وجود نداشته باشد، اولا اینکه نویسندگان وسیاست گذاران براساس تجارب خود و نه براساس نیاز دانش آموزان محتوا تولید می‌کنند. ثانیا خروجی که از نظام آموزشی انتظار می‌رود حاصل نمی‌شود.

 

 در ادامه بحث  به بررسی محتوای آموزشی کتب درسی و همچنین  نقد کتب مدیریت خانواده و سبک زندگی (ویژه دختران) از دیدگاه اکبری، رتبه ۳ کشور در رشته انسانی، احمدی رتبه ۷ کشور در رشته تجربی و معیری رتبه ۵ کشور در رشته هنر پرداخته  شد. 

نبود مهارت آموزی در مدرسه، نامناسب بودن کتاب سبک زندگی برای پایه دوازدهم به دلیل تمرکز دانش آموزان برکنکور، عدم توجه به کتب مهارتی و تاکید بیش از حد کتاب، صرفا به موفقیت زنان در نقش خانوادگی، معرفی نشدن زنان موفق در کتب درسی، عدم سرمایه گذری بر افزایش عزت نفس دانشجویان دختر و نبود مشاور کارآمد در مدارس جهت راهنمایی دانش آموزان و نبود امنیت شغلی در آینده به خصوص برای زنان از مهمترین انتقاداتی بود که مطرح شد.

در این نشست، دانشجومعلمان جامعه اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، مباحثی دررابطه با مسائل آموزشی معلمان مطرح کردند. آنها با اشاره به ماموریت خطیر تربیت انسان طراز انقلاب اسلامی تاکید کردند که ارتباط بین معلم و دانش اثر مستقیمی بر عملکرد آنان دارد، که این امر نیازمند آموزش در مورد نحوه برخورد و ارتباط گیری صحیح با دانش آموزان؛ علی الخصوص دختران در جهت ارزشمندی، عزت نفس، خودباوری و هویت یابی دختران است، که در حال حاضر جای خالی آن در میان دروس صلاحیت معلمی احساس می‌شود.

 

با توجه به شیوع کرونا و مجازی شدن اکثر فعالیت‌ها، خصوصا وابسته شدن آموزش و پرورش به فضای مجازی، فعالین رسانه ای و فرهنگی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی به اهمیت رسانه در مولفه های تربیتی-آموزشی اشاره و تاکید کردند: شرایط موجود باعث شده، قبل از آموزش صحیح، طرز استفاده درست از بسترهای مجازی به معلمان داده شود. 

این دانشجویان یادآور شدند: رسانه ما از بیرون کشور کنترل می شود و این نشان از هدف گذاری جنگ نرم برای از بین بردن استقلال فکری-تحلیلی و وابسته سازی افکار جوانان به خودشان را دارد. در اینجا باید با محتوا سازی صحیح و اصولی بر مبنای الگوها و شخصیت های والای اسلامی و با مجموعه ایی از قانون گذاری ها از اثرات سوء آن جلوگیری کنیم.

 

در پایان این نشست اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ضمن مطالبه پیگیری این مسائل توسط فراکسیون زنان مجلس، قول پیگیری این امر از سایر ارگان های مرتبط را داد.

 دانشجویان رتبه برتر نیز از برگزاری نشست هایی که توجه ویژه به دغدغه های دختران را دارد ابراز خشنودی کردند وخواستار حل شدن مسائل به صورت درست و اصولی در راستای هویت یابی ومهارت افزایی دانش آموزان شدند.

روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *