آخرین اخبار
روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

نامه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به شهردار تهران پیرامون مسائل حوزه زنان و خانواده

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با توجه به وظیفه مطالبه‌گری آگاهانه خود ،طی نامه‌ای از تمامی ارگان‌های مرتبط خواستار پیگیری عدم تصمیم‌گیری مناسب برای جایگزینی نهاد کارآمدتر به جای "ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و دلایل عدم پیگیری وضعیت این قشر آسیب پذیر "شد
اشتراک گذاری
02 دی 1399
87 بازدید
کد مطلب : 1195
به گزارش روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان،  اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان طی نامه ای به پیروز حناچی، شهردار تهران ،
خواستار پیگیری وی و تمامی ارگان های مرتبط پیرامون مسائل حوزه ی زنان و خانواده شد .
متن نامه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم 
مسئله زن و خانواده یکی از مسائل درجه یک کشور است. نقش و سهم بانوان در نظام اسلامی ممتاز و بی بدیل است. بر همین اساس باید برای حفظ ظرفیت بانوان در جامعه و نقش آفرینی آنان تلاش شود. 
دومین علت مهم توجه به موضوع زن، نقش اساسی و محوری زن در خانواده است به گونه ای که بدون بهره مندی از خانواده های “سالم، سرزنده و با نشاط” امکان پیشرفت جامعه بخصوص پیشرفت فرهنگی وجود ندارد و اینگونه خانواده ها نیز بدون حضور زنان مؤمن و فهیم شکل نمی گیرند و استمرار نمی یابند. 
‌‌ رهبر معظم انقلاب 
جناب آقای دکتر پیروزحناچی
شهردار محترم شهر تهران
سلام علیکم 
احتراما به استحضار می‌رساند همانطور که مطلع هستید تعداد خانوارهای زن سرپرست در استان تهران براساس آخرین آمارها حدود ۶۰۰ هزار خانوار می‌باشد و این آمار روند رو به رشدی را طی می‌کند.
مقابله با فقر و حمایت ازقشرهای آسیب‌پذیر جامعه در شرایط امروز برای جلوگیری از گسترش ناهنجاری‌ها و آسیب های اجتماعی یک ضرورت است، در همین راستا، اصولی از قانون اساسی به تامین نیازهای افراد محروم و بی سرپرست از جمله زنان سرپرست خانوار تاکید کرده است.
رشد جمعیت زنان سرپرست خانوار در دهه‌های اخیر، همراه با طیف وسیعی از مسائل و مشکلات اعم از اقتصادی، اجتماعی، سلامت و مهارتی بوده که این گروه را به قشری آسیب پذیر تبدیل نموده است و نیازمند توجه هرچه بیشتر نهادهای مسئول در جهت بهبود این وضعیت می‌باشد.
آنچه از بررسی تاریخچه عملکرد شهرداری تهران در دهه‌ی اخیر به دست می‌آید نشان از اجرای
برخی طرح‌های موفق در گذشته که با بازدهی مناسب همراه بوده‌اند دارد، که این طرح‌ها در پیچ و خم تغییرات مدیریتی گم شده‌اند، مسئولین در کشور ابتدا باید بیاموزند، برای خدمت به مردم آمده اند و بعد مسئولیت تقبل کنند.
طبق بررسی‌های اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و پیگیری از تعدادی از زنان سرپرست خانوار، در دهه ۸۰ ستادی تحت عنوان ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در شهرداری تهران به منظور حمایت بانوان سرپرست خانوار که تحت پوشش سایر نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) نبودند تاسیس شد. در این ستاد از سال ۸۶ تا ۹۵ بیش از ۱۶ هزار خانواده زن سرپرست در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران شناسایی شد و تسهیلاتی با هدف توانمند ساختن زنان سرپرست خانوار در ابعاد گوناگون روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حقوقی، برای این قشر از جامعه در نظر گرفته شد.
از جمله این تسهیلات عبارتند از:
۱.انجام غربالگری های لازم برای آموزش و مهارت آموزی افراد 
۲.شکل گیری ۱۴۹ مرکز به عنوان مرکز مهارت آموزی و فعالیت ۷هزار ۸۸۲ نفر در این مراکز
۳.برپایی بازارچه های خوداشتغالی در دو نوع دائم و موقت برای فروش تولیدات زنان سرپرست خانوار
۴.مساعدت مالی بالغ بر هزار نفر از فرزندان زنان سرپرست خانوار 
۵.اهدای ۳ هزار و ۲۶۵ قلم کالا شامل لوازم منزل، جهیزیه و سیسمونی به زنان سرپرست خانوار متقاضی 
۶.برگزاری حدود ۵۷ هزار دوره آموزشی با موضوع آسیب های اجتماعی، حقوق، خانواده، رایانه، هنر، مهارت های زندگی و ..
۷.راه اندازی اداره مددکاری و مشاوره با هدف ارتقای سطح سلامت روان خانواده‌های مورد حمایت
همچنین از دیگر تسهیلات این ستاد راه اندازی بخش نذر فرهنگی(نذر وقت و تخصص) بود، که افراد متخصص در زمینه‌های مختلف خدمات پزشکی،آموزشی،روانشناسی،مشاوره‌ و… ارائه می‌کردند، که این طرح‌ها مورد رضایت زنان سرپرست خانوار بوده است.
باتوجه به بندهای سند توسعه‌ی پنج ساله شهرداری در حوزه بانوان انتظار می‌رفت با حذف این ستاد، نهاد کارآمدتری جایگزین شود، ولی از سال ۹۳ ذیل این سند طرحی به صورت پایلوت در منطقه شهر ری آغاز به کار کرد که با کمال تأسف با تغییرات مدیریتی شهرداری تنها تا سال ۹۵ادامه یافت.
بی تردید تمام مسئولیت این قشر متوجه شهرداری نیست و سایر ارگان‌ها نیز باید در مورد این مسئله پاسخگو باشند، ولی با توجه به وجود یک تجربه‌ی موفق در شهرداری اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با تکیه بر تکلیف مطالبه‌گری بر خود وظیفه می‌داند که علت این بی‌توجهی را جویا شود،
حذف اقدامات پیشین باید با اقدامات موثرتر جایگزین شود، حال که دو سال ازعمر مسئولیت حضرتعالی در شهرداری می‌گذرد، لطفا به طور صریح در مورد حمایت‌ها و اقدامات انجام شده ازسوی شهرداری تهران در مورد زنان سرپرست خانوار توضیح دهید، آیا صرفا اختلاف سلیقه‌های سیاسی باعث حذف این نهاد حمایتی و بی توجهی به این قشر آسیب‌پذیر شده است؟ آیا پس از دو سال شهرداری در قبال زنان سرپرست خانوار مسئولیتی بر دوش خود احساس نمی‌کند؟
لازم به ذکر است این مطالبه صرفا محدود به شهرداری نیست بلکه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با توجه به وظیفه مطالبه گری آگاهانه که از سوی رهبر معظم انقلاب بر دوش جنبش دانشجویی قرار داده شده است،از تمامی ارگان‌های مرتبط این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
و من الله التوفیق

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *