آخرین اخبار
دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه های تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان کشور:

مجلس در برابر انحرافات آشکار بودجه وزارت آموزش و پرورش انعطاف به خرج ندهد

دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه های تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان کشور در نامه‌ای اعلام کردند: بودجه مربوط به توسعه عدالت آموزشی با کاهش ۸۴ میلیاردی همراه بوده که این حاکی از افزایش هر چه بیشتر فاصله طبقاتی به ویژه مستضعفان است.
اشتراک گذاری
23 دی 1399
100 بازدید
کد مطلب : 1211

به گزارش روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به همراه جمعی دیگر از دفاتر این اتحادیه در دانشگاه فرهنگیان کشور به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نامه نوشتند.

متن نامه به شرح ذیل است:

«نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی، و هزینه کردن در آموزش و پرورش همچون سرمایه گذاری در مسائل زیربنایی در نظر گرفته شود.»

رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، جناب آقای قالیباف

سلام علیکم

احتراما مفاد بودجه پیشنهادی دولت در حوزه آموزش و پرورش برای سال ۱۴۰۰ مورد بررسی دانشجو معلمان انقلابی قرار گرفته و ایراداتی جدی در آن مشاهده شده است که به هیچ عنوان با دغدغه های مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و مبانی انقلاب اسلامی قابل انطباق نیست.

در ادامه به ذکر موارد مورد نظر می پردازیم.

۱_  مسئله اول که از اهمیت بالایی برخوردار است مربوط به اصل ۳۰ ام قانون اساسی است. با توجه به این اصل – که از جمله اصولی است که در تشریح و بسط آن کمتر اقدامی انجام شده – دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خود کفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد، اما متاسفانه این قانون به مسلخ سرمایه داری آموزشی گرفتار شده است.

لذا هر لایحه ای در حوزه آموزش و پرورش باید منبعث از این اصل و ناظر بر آن باشد. مع ذلک در بودجه ۱۴۰۰ شاهد افزایش سهم مدارس غیر انتفاعی هستیم، که این نشان دهنده اهتمام بر خصوصی سازی آموزش و ارتزاق از آن به مثابه کالای مصرفی است. نکته قابل توجه اینجاست که به رغم افزایش۷۰ میلیاردی سهم مدارس غیر انتفاعی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۸(پیوست ۱ )، بودجه مربوط به توسعه عدالت آموزشی با کاهش ۸۴ میلیاردی همراه بوده(پیوست ۲)، که این حاکی از افزایش هر چه بیشتر فاصله طبقاتی میان قشر بهره مند جامعه و عامه مردم، به ویژه مستضعفان و محرومین می باشد که البته عدم شفافیت و تعریف دولت از عدالت آموزشی از جمله موضوعاتی است که جایپرسش و تفحص بسیار دارد.

۲_ مسئله بعدی اختصاص بودجه به سند ننگین۲۰۳۰ در لایحه بودجه سال آینده کشور است. متاسفانه دولت، نه تنها آموزش و پرورش را ملزم به اجرای دقیق و درست سند تحول بنیادین، که تحولگر عرصه تعلیم و تربیت و تحقق بخش حیات طیبه، جامعه عدل جهانی و تمدن اسلامی ایرانی است نمی کند، بلکه به جای آن، دست به حمایت علنی از سند ۲۰۳۰ میزند، که به معنای تخطی و موضع گیری صریح بر ضد منویات مقام معظم رهبری است.

 3_ مسئله اخر هم بحث خرید خدمات آموزشی در مناطق مورد نیاز است؛ هر ساله شاهد اظهارات صاحب نظران مبنی بر اینکه مجرای ورودی معلمان باید صرفا از طریق دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیرشهید رجایی باشد. ضمن اینکه چندی پیش رهبر معظم انقلاب فرمایشی با همین مضمون داشتند. اما گویا دولت، همچون خیل کثیری از دیگر مسئولان بر طبل خرید خدمت می کوبد و اصرار بر دریافت نیروی با کیفیت پایین و بدون سنجش و نظارت کافی دارد. و در بودجه ۱۴۰۰، مقدار سرسام آور ۹۴۰ میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان به بحث خرید خدمات آموزشی اختصاص داده شده(پیوست ۳ ) که افزایش فاحشی نسبت به سالهای گذشته هم داشته است. در صورتی که مسئله تعلیم و تربیت مسئله کم اهمیتی نیست و نیاز به سیستم گزینشی و نظارتی خاص خودش را دارد که صرفا از طریق دو دانشگاه مذکور- در عین حال که ایراداتی هم وجود دارد- برقرار است.

بدینوسیله ما دانشجو معلمان، از مجلس یازدهم که به نام والا و مقدس انقلابی مزین شده است تقاضا مندیم که با نظارت دقیق بر لایحه بودجه سال۱۴۰۰، علی الخصوص بودجه تخصیص یافته به آموزش و پرورش، این دستگاه انسان ساز، تعلیم دهنده و تربیت کننده، از انحرافات آشکار و علنی در آن که با آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی مغایرت دارد انعطاف به خرج ندهد، همچنین برای ارائه راهکارهای جایگزین در جهت برطرف سازی مشکلات موجود آمادگی خود را اعلام میداریم.

-رونوشت:

دکتر محسن حاجی میرزایی، وزیر محترمآموزش و پرورش

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید سعیدرضا عاملی، دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تهران پردیس شهیدچمران

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد پردیس شهیدبهشتی

جامعه اسلامی دانشحویان دانشگاه فرهنگیان تبریز علامه امینی

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد پردیس شهید پاکنژاد

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اصفهان پردیس شهید باهنر

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اصفهان پردیس فاطمه الزهرا

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ایلام پردیس شهید مدرس

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گرگان پردیس آیت الله خامنه ای

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *