کدخبر - 56921398/04/10 21:37
مهدی پور در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی :

مذاکرات شورای عالی انقلاب فرهنگی علنی برگزار گردد

نمایندگان تشکل‌های دانشجویی چند ماه پس از انتصاب حجت‌الاسلام سعید رضا عاملی به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای چند ساعته به بیان پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی چند ماه پس از انتصاب حجت الاسلام سعید رضا عاملی به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای چند ساعته به بیان پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند. 
در همین راستا از حاضرین در جلسه از گفت و شنودشان با عاملی پرس و جو کردیم. مهدی پور دبیر کل جامعه اسلامی دانشجویان نیز گفت: بنده در نشست فعالین تشکل های دانشجویی با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کردم که از نظر ما مهمترین مشکل این شورا تعداد مصوبات زیاد آن است؛ به گونه‌ای که تاکنون ۲۰۰۰ مصوبه در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است که تعدادی از آنها به دلیل تغییرات مکرر دیگر کارآیی ندارند و برخی از آنها هم یا منسوخ شده اند و یا تاریخ مصرف آنها گذشته است.

وی افزود: بنده همچنین به عدم تنظیم یک ساز و کار برای پیگیری اجرای مصوبات توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره و تاکید کردم شورا نظارتی بر روی اجرای این مصوبات ندارد.

مهدی پور تصریح کرد: بنده پیشنهاد دادم که شورای عالی انقلاب فرهنگی چند وقتی تصویب مصوبات جدید را کنار بگذارد و به جای آن چند جلسه جهت خود ارزیابی این شورا اختصاص دهد و مصوبات گذشته را مجدد مورد ارزیابی قرار دهد.

وی با بیان اینکه بنده در این نشست به ابهامات در خصوص عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کردم، افزود: این ابهام به دلیل عدم انتشار عملکرد، عدم شفافیت مذاکرات و عدم شفافیت فرآیند تصویب مصوبات است؛ بنابراین بنده پیشنهاد دادم که هم مذاکرات شورا به صورت علنی برگزار و منتشر شوند و هم فرآیند و نحوه تصویب یک مصوبه به طور شفاف بیان شود.
دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: بنده تاکید کردم که باید نتیجه واقعی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی از بدو تاسیس تا کنون به صورت شفاف و به نحوی که کارآمدی های شورا را به صورت واقعی برای نخبگان و مردم ترسیم کند ، بیان شود.

مهدی پور تصریح کرد: همچنین بنده اشاره کردم که در حال حاضر ۷۰ درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی معطوف به آموزش عالی بوده؛ ولی با این وجود باید به این نکته اذعان کرد که نظام آموزشی ما دچار یک بحران شدید است که مدیریت سیاسی آموزش عالی و مدیریت باندی در اداره دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از مثال های بارز این وضعیت است. همچنین بنده روش غلط ارتقاء استادان با تاکید بیش از حد بر مقالات آن هم مقالات ثبت شده در پایگاه های استنادی بیگانه، بی علاقگی جوانان به تحصیل و ادامه تحصیل و و مهاجرت وسیع نخبگان را از دیگر تبعات این وضعیت دانستم.

وی با اشاره به اینکه در کنکور کارشناسی ارشد امسال تعداد ثبت نام کنندگان نسبت به سال گذشته ۱۲۰ هزار نفر کمتر شده، تصریح کرد: ۲۰ درصد از افرادی که در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده بودند پس از دقایقی محل آزمون را ترک کردند که این خود نمونه بارز بی علاقگی جوانان به تحصیل است.
 
دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: بنده از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستم تا در خصوص بحرانی که گریبانگیر جوانان و آموزش عالی شده توضیح بدهد و بگویند که در رابطه با این موضوع چه برنامه‌ای دارد. همچنین از او خواستم که در خصوص وضعیت طرح آمایش آموزش عالی و تعیین تکلیف دانشگاه علمی کاربردی، پیام نور، فنی و حرفه ای و موسسات غیر انتفاعی توضیح دهد؛ چرا که یکی از سیاست های غلطی که در مدیریت کلان کشور رایج شد، این بود که بیش از آن که به کیفیت کار توجه شود، کمیت در اولویت قرار گرفت و در نتیجه تعداد دانشگاه ها افزایش یافت.

مهدی‌پور بیان کرد: موضوع دیگری که به آن اشاره شد در خصوص سند بنیادین تحول آموزش و پرورش بود. بنده گفتم این سند علاوه بر مشکلات محتوایی دارای مشکل عدم امکان پذیری اجراست و علت آن هم این است که آموزش و پرورش کشور ثبات مدیریتی خرد و کلان ندارد و همچنین هر ساله با مشکل کسری بودجه چند هزار میلیاردی مواجه است و از طرفی بیش از ۹۰ درصد از بودجه اعلامی و نه اعمالی این وزارتخانه صرف حقوق و دستمزد کارمندان می شود لذا با این شرایط نباید انتظار داشته باشیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اجرایی شو.

مهدی پور بیان کرد: یکی دیگر از اشکالات طرح تحول بنیادین که به آن اشاره شد، این است که در این طرح مشخص نشده که نحوه تحول و مسئولان ایجاد این تحول در میان مسئولان ارشد نظام که کسانی هستند.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما هیچ گونه تعادلی میان میزان توجه به آموزش عالی و آموزش و پرورش وجود ندارد و این خیلی غیر منطقی است که دانشگاه‌های ما سردرهای چند میلیاردی بسازند؛ اما مدارس با مشکلات ابتدایی آموزشی دست و پنجه نرم کنند.

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه رئیس جمهور به خصوصی سازی آموزش و پرورش اعتقاد دارند؛ اما بنده در این نشست تاکید کردم ما قاطعانه و با سند و مدرک می‌گوییم که این طرح بر خلاف سیاست گذاری های کلان فرهنگی کشور است، تصریح کرد: در دنیا هیچ کشوری را نمی بینیم که آموزش و پرورش خود را به بخش خصوصی واگذار کند چون این مسئله با تربیت نسل آینده در ارتباط است با این وجود خصوصی سازی یعنی رها کردن تربیت نسل آینده به اغیار و له شدن معلمان کشور زیر دست و پای بخش خصوصی.

به گفته دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دو نفر دیگر از اعضای این اتحادیه در خصوص سند حجاب و عفاف و همچنین مباحث فرهنگی در دانشگاه‌ها به بیان نظرات پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند.

واحد روابط عمومی
اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
نظرات
برگزیده ها
    آخرین اخبار بیشترین بازدید