نامه سرگشاده دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کشور در خصوص گزینش معلمان
بسم الله الرحمن الرحیم “باید در جذب معلمان، یک گزینش صحیح و خردمندانه انجام نامه سرگشاده دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کشور در خصوص گزینش معلمانشود و اجازه ورود نیروی بیکیفیت به آموزش و پرورش داده نشود.” مقام معظم رهبری (مدظله العالی) جناب آقای مسعود پزشکیان، رییس جمهور محترم جناب آقای جعفر قائم پناه، […]
بسم الله الرحمن الرحیم
“باید در جذب معلمان، یک گزینش صحیح و خردمندانه انجام نامه سرگشاده دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کشور در خصوص گزینش معلمانشود و اجازه ورود نیروی بیکیفیت به آموزش و پرورش داده نشود.” مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
جناب آقای مسعود پزشکیان، رییس جمهور محترم
جناب آقای جعفر قائم پناه، مسئول محترم امور گزینش کشور
جناب آقای علیرضا کاظمی، وزیر محترم آموزش و پرورش
با سلام و احترام؛
نظر به اظهارات متعدد و بعضاً متناقض مسئولین دولت چهاردهم پیرامون مسئلهی گزینش، بهویژه گزینش معلمان، و فضای ایجاد شده حول این موضوع، دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، بر اساس وظیفه ذاتی خود، نکات ذیل را صریحاً متذکر میگردند:
۱.گزینش، ضرورتی عقلانی و ضامن حقوق مردم:
فلسفه وجودی گزینش، صیانت از حقوق مردم و تضمین شایستهسالاری در جذب نیروی انسانی کارآمد است. این امر، اصلی بدیهی، عقلانی و جهانشمول است و در سراسر جهان، فرآیند گزینش با توجه به مسائل فرهنگی و اعتقادی جوامع وجود دارد. لذا، اظهارات مسئولین نباید به گونهای باشد که اعتماد عمومی به اصل گزینش را خدشهدار سازد. در نظام مردمسالار جمهوری اسلامی، منافع مردم در اولویت است و تضعیف گزینش، تهدیدی برای این منافع محسوب میشود.
۲.گزینش معلمان، امری حیاتی و غیرقابل اغماض:
گزینش معلمان به هیچ وجه قابل مقایسه با سایر مشاغل نیست. معلمان، با ارزشمندترین سرمایههای این کشور، یعنی دانشآموزان، سروکار دارند. هرگونه سهلانگاری در گزینش معلمان، ضربات جبرانناپذیری بر پیکرهی آموزش و پرورش و آیندهی کشور وارد خواهد کرد. لذا، دستگاه تعلیم و تربیت نیازمند یک گزینش هوشمندانه، عالمانه و دقیق است.
۳.بهروزرسانی معیارها، آری؛ تضعیف گزینش، هرگز:
بهروزرسانی و اصلاح معیارهای گزینش، مطالبهای بهحق و ضروری است. این امر باید با لحاظ شرایط موجود و با هدف ارتقای کیفیت گزینش انجام شود. اما تضعیف جایگاه گزینش به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. دولت باید با تقویت هر دو بعد اداری-سیاسی و انسانی-عارفانه، به تقویت هرچه بیشتر گزینش همت گمارد.
۴.ممانعت از گزینش سلیقهای، ضرورتی اجتنابناپذیر:
گزینش سلیقهای، مانعتراشیهای بیجا و کجسلیقگیها، که در دولتهای مختلف شاهد آن بودهایم، قابل دفاع نیست. با طراحی یک چارچوب مناسب و رعایت اصول اعتقادی و فرهنگی کشور، بدون افراط و تفریط، میتوان این مشکلات را به حداقل رساند. هدف از گزینش، پالایش نیروی انسانی و زبدهگزینی است، نه اعمال سلیقههای شخصی.
۵.کیفیت گزینش نباید قربانی کمبود نیرو شود:
متاسفانه، در سالهای اخیر، به دلیل کمبود شدید معلم، کیفیت بهکارگیری نیرو در دستگاه تعلیم و تربیت به شدت افت کرده است. کیفیت گزینش قربانی تأمین اورژانسی معلم برای کلاسهای درس شده است. این موضوع، منجر به ورود افرادی شده است که حتی حداقل صلاحیتهای فردی و اخلاقی را نیز ندارند. راهکار اساسی برای حل این مشکل، جذب معلمان صرفاً از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی است.
موکداً اعلام میداریم که فرمایشات و منویات حکیمانه رهبر معظم انقلاب در خصوص گزینش، چراغ راهی است که با بهرهگیری از آن میتوان با طراحی یک چارچوب مناسب، گزینش معلمان این مرز و بوم را به بهترین شیوه ممکن انجام داد.
والسلام علی من اتبع الهدی
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اردبیل
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ارومیه
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اصفهان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ایلام
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تبریز
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر ری
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خوزستان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گلستان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان مشهد
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همدان
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان یزد
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید