آخرین اخبار

نقش جنبش دانشجویی برای کمک به نیازمندان/ اقدامات جامعه اسلامی دانشجویان در رزمایش همدلی

بعد از تاکید رهبر معظم انقلاب برای برگزاری رزمایش همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان، اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی به سرعت وارد عرصه شدند و با برگزاری برنامه های مختلف تلاش کردند تا این رزمایش هر چه بهتر برگزار شود.
اشتراک گذاری
13 مرداد 1399
94 بازدید
کد مطلب : 1132

مسلماً جنبش دانشجویی در مسائل و مشکلات اجتماعی برای کمک به مردم نقش بسزایی را می تواند ایفا کند و آنچنان که در دوران جنگ تحمیلی و بسیاری از اتفاقات مهم، دانشجویان و جنبش دانشجویی تاثیرگذاری خود را ثابت کرده در ایامی که کشور درگیر مسائل اقتصادی و شیوع  کرونا هست هم جنبش دانشجویی باید بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد که البته در مقاطع و اتفاقات مختلف توانایی و تاثیرگذاری خورد را ثابت کرده است. امروز هم که کشور با مشکلات مواجه است این انتظار از جنبش دانشجویی وجود دارد که با قدرت تمام برای کمک به نیازمندان وارد میدان شود.

در همین راستا البته ما دیدیم بعد از تاکید رهبر معظم انقلاب برای برگزاری رزمایش همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان، اتحادیه‌ها، تشکل‌ها و گروه های جهادی دانشجویی از جمله بخش هایی بودند که به سرعت وارد عرصه شدند و با برگزاری برنامه های مختلف تلاش کردند تا این رزمایش هر چه بهتر برگزار شود.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان یکی از اتحادیه هایی بود که در این زمینه اقدامات خوبی را انجام داد و برگزاری ۳ دوره طرح ابرار با هدف کمک به نیازمندان از اقدامات مهم این اتحادیه بود. 

محمد زادمهر دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در همین راستا با اشاره به اقدامات اتحادیه در ایام کرونا برای کمک به نیازمندان گفت: متاسفانه یکی از آسیب‌هایی که جنبش دانشجویی با آن مواجه است این است که در فضای اجتماعی آنچنان که باید ورود نمی کند. یعنی وارد فضای نخبگانی می شود و پیرامون آن کارگروه هایی را تشکیل می دهد و به مطالبه‌گری می پردازد اما به نظر می رسد یک جنبه مهم فعالیت های جنبش دانشجویی بحث فعالیت های اجتماعی است که باید در این حوزه هم با قدرت وارد شود.

وی افزود: جنبش دانشجویی حلقه واسط بین مردم و مسئولین است، یعنی می‌تواند مشکلات را به مسئولان انتقال بدهد و همین که به نظر می رسد در جاهایی خودش باید اقداماتی را انجام دهد. به طور مثال جنبش دانشجویی یک زمان نیاز است در مناطق محروم اقدامات عمرانی داشته باشد و برای محرومان خانه و مدرسه بسازد و یک زمان هم مانند ایام کرونا نیاز است با تولید ماسک، دستکش و اقلام مورد نیاز به مردم کمک کنیم. البته جنبش دانشجویی به اندازه بضاعتی که دارد به حل مشکل کمک می کند و نمی توان انتظار داشت که مثلاً جنبش دانشجویی بتواند مثلا مشکل ماسک کشور را برطرف کند.

زادمهر تصریح کرد: در همین راستا ما در جامعه اسلامی دانشجویان توانستیم به ادارات بهزیستی کمک کنیم ولی شاید اقدامات ما توانست نیاز چند روز یا چند ساعت آنها را برطرف کند ولی بضاعت ما در همین حد است.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: موضوعی که در همین ایام جالب بود این است که در فراخوان‌هایی که ما به عنوان بزرگترین اتحادیه دانشجویی کشور می‌دادیم مردم اعتماد و کمک می کردند. مثلاً ما در طرح جهادی اتحادیه ۲۸ میلیون هزینه کردیم که ۸ میلیون تومان از این مبلغ را مردم کمک کردند. پس مردم به جنبش دانشجویی اعتماد دارند و این نشان می‌دهد مردم جنبش دانشجویی را از خودشان می‌دانند.

زادمهر اضافه کرد: از طرفی یکسری وظایف را هم مقام معظم رهبری بر عهده جنبش دانشجویی می گذارند. در همین بحث کمک‌های مومنانه و رزمایش همدلی وقتی رهبری فرمودند ورود کنید باز دیدیم که جنبش دانشجویی به حد توان خود به این مسئله ورود کرد و با تعامل و همکاری با نهادهای مختلف مانند ستاد اجرایی فرمان امام، اقدامات خیلی خوبی را انجام داد.

وی ادامه داد: به طور مثال اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در این راستا با شناسایی محرومان برای توزیع اقلام بهداشتی و غذایی به ستاد اجرایی فرمان امام کمک کرد. در کل جنبش دانشجویی ظرفیت بسیار خوبی است که می توان در چنین ایامی از آن استفاده کرد.

وی گفت: ما در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان از زمانی که گروه جهادی اتحادیه را تاسیس کردیم پله پله جلو رفتیم و اقدامات خوبی نیز در این حوزه صورت گرفت. به طور مثال در بحث رزمایش همدلی جدای از اینکه سه مرحله کار در اتحادیه انجام شد دفاتر اتحادیه هم دست به کار شدند و ما دفاتری را داشتیم که حدود ۵۰۰۰۰ بسته بهداشتی و غذایی میان نیازمندان توزیع کردند که این اقدامات با نیروهای دانشجویی صورت گرفت و دانشجویان در ایام شیوع کرونا و با زبان روزه به کمک نیازمندان شتافتند.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: مسلما اگر به دانشجویان و جنبش دانشجویی اعتماد شود کارهای بزرگی انجام خواهد شد البته ما خودمان را محدود نکردیم و منتظر مسئولان نماندیم. مثلا در دو مرحله طرح ابرار به صورت خودجوش خودمان اقدام کردیم و هرجا نهادهای حاکمیتی هم ورود کردند به آنها هم کمک کردیم و هر جایی هم که لازم بود خودمان به صورت آتش به اختیار جلو رفتیم و به نیازمندان کمک کردیم.

زاددمهر در خاتمه گفت: یکی از اتفاقات خوبی که رخ داد این بود که مردم به ما اعتماد کردند و در اقداماتی که صورت گرفت ما از بودجه اتحادیه چیزی هزینه نکردیم و همه کارهای صورت گرفته با کمک‌های مردمی انجام شد.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

واحد روابط عمومی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *