آخرین اخبار
روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

چالش نفتی بودجه

اگر فرض دولت را بر صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت بپذیریم پس در سال ۱۴۰۰ حداقل باید پنج میلیون بشکه تولید روزانه داشته باشیم. بنا به گفته وزارت نفت برای رسیدن به این رقم تولید، نیازمند سرمایه گذاری حدود ۶۰۰ میلیون دلارارزی و حدود ۸۰۰ میلیارد تومان خواهیم بود. به این ترتیب افزایش تولید نفت به لحاظ فنی شدنی است، همان طور که ایران بعد از برجام در یک برهه شش ماهه به تولید چهار میلیون بشکه ای رسید اما نیازمند سرمایه گذاری برای افزایش تولید است و مشخص نیست چنین سرمایه گذاری برای افزایش تولید انجام شده است یا نه؟
اشتراک گذاری
09 دی 1399
129 بازدید
کد مطلب : 1201

به گزارش روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران» محسن زنگنه دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰، پیش بینی کرده است در سال آینده روزانه دو میلیون و ۳۰۰هزار بشکه نفت و میعانات گازی را صادر کند. بر این اساس، دولت حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان منابع را به عنوان صادرات نفت و میعانات گازی در ماده واحده آورده است.

دولت و به ویژه رئیس جمهور  طی روزهای بعد از ارائه لایحه بودجه در مقابل انتقادها و ایرادات به این لایحه و به ویژه منابع درآمدی آن  از جمله فروش بیش از دو میلیون بشکه ای نفت از آن دفاع کرده است و رئیس جمهور دیروز هم در جلسه هیئت وزیران  اعلام کرد: دولت نه تنها مصر است روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند بلکه انتظار دارد وزارت نفت شرایط را برای افزایش آن آماده کند. فارغ از این که میزان وابستگی بودجه به نفت چه میزان است و آیا این امر، با سیاست های کل نظام همخوانی دارد یا خیر، در این نوشتار به دنبال آن هستیم  که آیا اساسا این مسئله قابل تحقق هست یا نه؟

الف: امکان تولید: براساس آمار وزارت نفت، میزان تولید نفت خام طی سال های ۹۵ تا ۹۷ به ترتیب ۳.۷۴ میلیون، ۳.۸۶ میلیون و ۳.۸۲ میلیون بشکه و تولید میعانات گازی ملی در همین سال ها به ترتیب ۵۹۰ هزار، ۶۵۹ هزار و ۶۴۴ هزار بشکه بوده است که در بهترین حالت ما چهار میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه تولید داشته ایم. از این میزان تولید نفت، ۱.۷ میلیون بشکه و از میزان تولید میعانات گازی هم حدود ۳۶۰ هزار بشکه در سال ۹۷ در داخل مصرف شده است بنابراین به طور تقریبی، در سال ۱۴۰۰ حداقل ۲.۷ میلیون بشکه مصرف داخلی خواهیم داشت. (با فرض این که میزان رشد مصرف داخلی ملی سال های ۹۸ و ۹۹ به طور میانگین به میزان رشد سال های ۹۵ تا ۹۷ باشد.)

اگر فرض دولت را بر صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت بپذیریم پس در سال ۱۴۰۰ حداقل باید پنج میلیون بشکه تولید روزانه داشته باشیم. بنا به گفته وزارت نفت برای رسیدن به این رقم تولید، نیازمند سرمایه گذاری حدود ۶۰۰ میلیون دلارارزی و حدود ۸۰۰ میلیارد تومان خواهیم بود. به این ترتیب افزایش تولید نفت به لحاظ فنی شدنی است، همان طور که ایران بعد از برجام در یک برهه شش ماهه به تولید چهار میلیون بشکه ای رسید  اما نیازمند سرمایه گذاری برای افزایش تولید است و مشخص نیست چنین سرمایه گذاری برای افزایش تولید انجام شده است یا نه؟

ب: امکان صادرات: در سال ۲۰۲۱ براساس برآوردهای اوپک ۹۵.۹ میلیون بشکه تقاضا و ۹۴.۵ میلیون بشکه عرضه نفت خواهیم داشت که عملا ۱.۴ میلیون بشکه کسری دارد که اگر این فرض را بپذیریم که اوپک همه این سهم را به ایران اختصاص می دهد، باز هم ما به رقم ۲.۳ میلیون بشکه نخواهیم رسید. ضمن آن که همه این موارد به شرط رفع کامل تحریم هاست و این امر از شروطی است که احتمال آن ضعیف و به اما و اگر های بسیاری وابسته  است.

اما تبصره های لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشان از آن دارد که خود دولت هم به فروش این میزان نفت و تامین منابع حاصل از صادرات ۲.۳ میلیون بشکه، اطمینان ندارد. دولت پیش بینی کرده است اگر منابع فوق حاصل نشود، وزارت نفت مجاز به پیش فروش نفت در داخل و انتشار اوراق خواهد بود ولی اگر این اتفاق نیر رخ ندهد، انتهای مسیر، استقراض از بانک مرکزی خواهد بود که تبعات تورمی آن کاملا مشهود است.

همه ما بر این موضوع هم نظر هستیم و تاکید داریم که ایران باید سهم حقه خود از بازار نفت را  به دست بیاورد  اما براساس واقعیت های موجود احتمال تولید و صادرات این میزان نفت و میعانات گازی فقط با مانع تحریم مواجه نیست و چالش های مصرف داخلی، سرمایه‌گذاری در میادین نفتی و ظرفیت بازارهای جهانی را نیز باید مدنظر قرار داد. به این ترتیب امکان تحقق رقم  پیش بینی شده در لایحه بودجه ضعیف خواهد بود. از آن جا که بودجه بیش از ۴۰ درصد به درآمدهای صادرات نفت وابسته است این تحقق نیافتن منابع، موجب می شود لایحه بودجه از حیث منابع، غیرواقعی و نامطمئن باشد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *