آخرین اخبار
دبیر روابط عمومی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اصفهان:

اعمال محدودیت پذیرش معلمان برحسب لهجه، در برخی استان ها جوابگوست و در برخی نه!

نمیشود قطعی صحبت کرد چرا که تعدادی از این محدودیت ها در راستای همان قداست کار است و خوب مسلم و قطعی بدانید معلمی که مرتب و از نظر ظاهری کامل باشد بیشتر مورد احترام دانش آموزان خواهد بود تا معلمی که از این معیار ها به دور است....
اشتراک گذاری
17 شهریور 1396
123 بازدید
کد مطلب : 430

به گزارش جادنیوز، به نقل از پایگاه خبری نحلیلی آذر، محمد زادمهر در گفت و
گو با خبرنگار آذرنامه، در رابطه با ابلاغ محدودیت های جدید در انتخاب
معلمان توسط آموزش و پرورش اظهار کرد: امروز یک اما وجود دارد و آن این است
که نسل جدید ما با نسل های قبل فرق دارد در جامعه ای که جایگاه معلمان
نسبت به سال های قبل افت داشته و معلمان از دیدگاه پدران و مادران صرفا نقش
آموزشی دارند نه تربیتی، نمی توان حداقل برای دانش آموزان مدارس عادی از
معلمان دارای معلولیت های فیزیکی استفاده کرد. 

وی اظهار کرد: لهجه را باید به مانند دو روی یک سکه بررسی کرد یک روی
مسئله لهجه این است که گاها باعث نامفهمومی صحبت های معلم و مورد تمسخر
دانش آموزان قرار گرفتن باشد اما روی دیگر هم این است که با توجه به نظام
بومی گزینی در دوسال اخیر و جذب افراد از روستا ها که احتمالا بعدا در همان
منطقه به کار گرفته خواهند شد عملا این شرط بی مورد است. البته در این
مورد برای مناطق مختلف کشور متفاوت است به عنوان مثال استان های ترک نشین
وجود لهجه امری طبیعی خواهد بود و خللی در امر تدریس پیش نخواهد آورد اما
در استان های دیگر مانند خوزستان که اقوام مختلف از جمله عرب، لر و …. با
هم زندگی می کنند وجود لهجه مشکل آفرین است و باید به این نکته توجه کرد
آیا فرد داوطلب ورود به دانشگاه فرهنگیان ۳۰ سال خدمت خود را در همان منطقه
خواهد ماند که قطعا این نیست و ممکن است به شهر های اطراف و مرکز استان و
…. منتقل شود و خوب آنجاست که مورد اول نمایان می شود و بعضا شرایطی پیش
خواهد آمد که هم معلم و هم دانش آموزان ضرر جدی خواهند کرد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: هم اکنون ما در ورودی سال های قبل افراد
داری مشکلات لهجه ای می بینیم که خوب در کلاس با جمع دانشجویی مشکل دارند و
چه برسد به زمانی که قرار است به تنهایی با سی و چند دانش آموز سر کنند.
در کل باید توجه داشت ملاک لهجه شاید موردی قطعی برای سنجش صلاحیت حداقل در
بسیاری از استان ها نیست و البته یک وظیفه مهم برای دانشگاه فرهنگیان
آموزش فنون سخنوری می باشد چرا که بسیاری از افراد دانشجو که گاها نه لهجه و
نه مشکل خاص دگیری هم ندارند قادر به صحبت کردن برای جمع و یا حتی ارائه
یک کنفراس ربع ساعته برای دوستان خود نیستند. 

محمد زادمهر با اشاره به مشکلات معیشتی معلمان، تصریح کرد: امروز مسئله
معیشتی معلمان باید حل بشود و خوب تا زمانی که یک معلم روح و ذهنش مشغول
مشکلات زندگی خودش باشد و از حداقل ها رنج ببرد مسلما توانایی تربیت و
آموزش به فراگیران را نخواهد داشت و این مورد را باز هم از همین ابتدا باید
توجه کرد و زمانی که کسریات حقوق دانشجو معلم به بهانه های بسیار، زیاد می
شود و یک بدبینی از همین اوایل استخدام برای افراد ایجاد می شود قطعا باعث
دل زدگی و سرخوردگی خواهد شد. حال ما در وزارتخانه بیاییم و با صادر کردن
بخشنامه های بسیار، سخت گیرانه سعی در استخدام افرادی کامل به دور از
هرگونه نقص هم بکنیم قطعا تا زمانی که افراد از هر نظر  علاقه مند به شغل
خود نباشند کارایی زیادی در سیستم نخواهند داشت. و باید گفت مشکل امروز
سیستم آموزشی ما حداقل با درصد بالایی نه مربوط به چاقی معلم است و نه به
قد کوتاه و یا لهجه بلکه مشکل از جایی دیگر است.

وی اظهار کرد: البته که وجود معلمان جانباز و معلول که چه بسا قوی تر از
بسیاری از معلمان دیگر هستند انکار ناپذیر است ولی در اینجا یک اما وجود
دارد و آن این است که نسل جدید ما با نسل های قبل فرق دارد در جامعه ای که
جایگاه معلمان نسبت به سال های قبل افت داشته و معلمان از دیدگاه پدران و
مادران صرفا نقش آموزشی دارند نه تربیتی، نمی توان حداقل برای دانش آموزان
مدارس عادی از معلمان دارای معلولیت های فیزیکی استفاده کرد. در باب
محدودیت وزن و قد هم وجود یک سری موارد معقول و منطقی ایرادی نخواهد داشت
چرا که مثلا دبیر یک دبیرستان نباید قدش خیلی کوتاه باشد خوب این معلم
احتمالا در ایجاد فضای آموزشی و آرام کردن فراگیران به مشکل جدی خواهد خورد
و توانایی حفظ و کنترل کلاس را نخواهد داشت. 

قائم مقام جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اصفهان اظهار کرد:
البته باید به این مورد هم اشاره کرد که نمی توان گفت معلمی که موردی از
نظر قد و وزن ندارد مورد مناسب برای تدریس و آموزش خواهد بود و بجای تاکید و
توجه بیش از اندازه به این موارد بهتر بود عزیزان مسئول در وزارت ، مشورت
متخصصان امور بُعد درونی افراد که چه بسا مهم تر و لازم تر است را بررسی
کنند. ظرفیت و صبر معلمی و وجود افراد خلاق در روش تدریس بسیار مهم تر است.
حال شما زمانی که برای مصاحبه مراجعه می کنید ابتدا باید موارد پزشکی را
رد کنید و سپس به مصاحبه تخصصی میرسید و این متاسفانه سطح علمی و سواد
معلمان را کاهش خواهد داد و دست اندرکاران امور باید توجه کنند ملاک های
علمی فقط کنکور نیست.

این فعال دانشجویی در پایان در جمع بندی نکات مثبت و منفی این ابلاغیه
گفت: نمیشود قطعی صحبت کرد چرا که تعدادی از این محدودیت ها در راستای همان
قداست کار است و خوب مسلم و قطعی بدانید معلمی که  مرتب و از نظر ظاهری
کامل باشد بیشتر مورد احترام دانش آموزان خواهد بود تا معلمی که از این
معیار ها به دور است. باید گفت دانش آموزان بسیاری درس مشکلی مثل ریاضی را
بخاطر معلمشان میخوانند و به علاقه مند شده اند تا درس، همچنین چه بسا
بسیاری از دانش آموزان از درس ناراضی شده و به خواندن آن علاقه نشان نمی
دهند چرا که با معلمشان رابطه خوبی برقرار نکرده اند. البته این ارتباط را
نمی توان فقط به  مسائلی مانند قد، وزن، چشم و … ارتباط داد اخلاقیات و
روحیات و همچنین اصول تدریسی و روش های جدید و خلاقانه چه بسا سریعتر و
بهتر باعث روابط مطلوب بین معلم و دانش آموز خواهد شد. با این وجود مسائل و
موارد گفته شده فراتر از این ها بوده و مسئولان حداقل در مواردی باید
تجدید نظر جدی بکنند و در مواردی باید حداقل ها تغییراتی داشته باشد و
همچنین در تعدادی از موارد لازم است به بحث منطقه ای و بومی بیشتر توجه شود
که انشاالله نسل آینده معمان ایران اسلامی افرادی سرزنده و علاقه مند به
میهن و دانش آموزان و شغل شریف معلمی باشند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *