آخرین اخبار
واحد خواهران

اولین شماره از گاهنامه تخصصی《نساء》

 اولین شماره از گاهنامه تخصصی 《نساء》 به زودی از سوی واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان منتشر می‌شود
اشتراک گذاری
04 بهمن 1400
149 بازدید
کد مطلب : 2802

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تینا حاج محمدی، دبیر و معصومه محمدزاده، قائم مقام واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان طی نشستی که در خبرگزاری دانشجو برگزار شد، به بیان جزئیات انتشار اول شماره از نشریه تخصصی «نساء» پرداختند.

تینا حاج محمدی دبیر واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در ابتدای این نشست گفت: در رابطه با نشریه «نساء» باید بگویم در چند سال اخیر فعالیت‌هایی در حوزه مسائل زنان انجام دادیم، امسال تصمیم گرفتیم فعالیت‌های انجام شده در این حوزه را رسانه‌ای کنیم تا این فعالیت‌ها به دست جامعه مخاطبین ما که عمدتا دانشجویان هستند، برسند.

وی افزود: ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا نام نشریه مان را «نساء» انتخاب کردیم؟ این انتخاب دو دلیل اصلی دارد دلیل اول اینکه این اسم محتوا و مبنای قوی دارد که برگرفته از قرآن است همان طور که می‌دانید در تفسیر سوره «نساء» مسائل ازدواج و خانواده اهمیت بیشتری دارد. دلیل دوم رویکردی بود که مخاطبین ما با شنیدن نام نشریه متوجه محتوا و رویکرد شوند.
منتشر نشود/////اولین شماره از گاهنامه تخصصی «نساء» در حوزه زنان منتشر می‌شود
حاج محمدی با بیان اینکه اولین شماره نشریه «نساء» هفته آینده منتشر می‌شود، اظهار کرد: در نشریه «نساء» بحث اصلی ما بحث گفتمان هویت ساز است؛ چرا که در حوزه زنان و خانواده خلاء وجود یک گفتمان احساس می‌شود و این در حالی است که این موضوع باید برای همه فراگیر و اثربخش باشد تا بتوان مسائل را در ابعاد مختلف سنجید و بررسی کرد به این معنا که چه طور هویت یک فرد شکل می‌گیرد وچه عواملی بر روی آن اثرگذار است.

وی اظهار کرد: متاسفانه یکی از ضعف‌های مهم این است که فعالیت دختران در چارچوب اجتماعی درست تعریف نشده اگر این گفتمان و موانع درست تعریف شده بود خیلی از مسائل پیش زمینه‌ای ما در بحث الگوسازی که مدت‌ها مطرح شده و حتی رهبر معظم انقلاب چندین بار روی بحث حقوق زنان و الگوی زن نه شرقی نه غربی تاکید کردند، رفع می‌شد؛ پس بنابراین می‌توان گفت هویت پیش زمینه است.

حاج محمدی افزود: مسئله‌ای که ما در بحث الگوسازی و گفتمان روی آن تاکید داریم این است که الگو و گفتمان تعریف شده باید انعطاف لازم را داشته باشد و بر مبنای اسلامی پیش برود، ولی این اسلامی بودن به این معنا نیست که فقط زن ایرانی با این اوصاف باید در کشور خودمان هم این امکان وجود داشته باشد که زنان در هر نقطه‌ای که زندگی می‌کنند بتوانند به نسخه و الگوی ایده‌آل خود دست پیدا کنند.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود به این نکته تاکید کردند که هویت والای یک زن مسلمان باید به جهانیان نشان داده شود؛ از این رو ما در نشریه «نساء» سعی می‌کنیم که این الگو و گفتمان تنها محدود به کشور خودمان نشود و مسائل زنان جهان اسلام را نیز در بربگیرد؛ که در این راستا در اولین شماره نشریه «نساء» با سکینه سادات پاد حقوقدان و فعال حوزه خانواده در خصوص حقوق زنان و خانواده در حوزه بین الملل و نظام حقوقی کشورمان و مسائلی همچون عدم صدور مجوز خروج از کشور برای زنان متاهل بدون اجازه همسر با توجه به تغییر زیست فعالیت‌های زنان به گفتگو پرداخته ایم.
منتشر نشود/////اولین شماره از گاهنامه تخصصی «نساء» در حوزه زنان منتشر می‌شود
همچنین مهسا محمدزاده قائم مقام واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و سردبیر نشریه «نساء» گفت: هدف اصلی ما از انتشار نشریه «نساء» ایجاد کانال برای شناسایی کسانی است که در مورد مسائل فرهنگی و اجتماعی زنان دغدغه‌مند هستند.

وی افزود: عمدتا شاهد این هستیم که در مورد مسائل و مشکلات حوزه زنان کلیات بازگو می‌شود، اما هیچ راهکاری برای مشکلات ارایه نمی‌شود؛ به همین دلیل تاکید ما در نشریه «نساء» این است که افراد دغدغه‌مند شناسایی و به صورت تخصصی وارد این حوزه شوند.

محمدزاده با بیان اینکه در اولین شماره نشریه «نساء» که قرار است به صورت تخصصی در حوزه زنان وارد عمل شود سعی کردیم به مقوله هویت و گفتمان بپردازیم، اضافه کرد: دلیل اینکه اولین شماره از نشریه «نساء» با محور گفتمان هویت ساز منتشر می‌شود این است که امروز مسئله گفتمان مسئله اصلی است و این موضوعی است که متاسفانه برای نسل جدید قابل درک نیست.

سردبیر نشریه تخصصی «نساء» با بیان اینکه در این نشریه قرار است که به واکاوی مسائل زنان، جایگاه زنان در اعصار مختلف در فرهنگ اسلامی و غرب و زن در سیاست بپردازیم، گفت: در مورد موضوع زن در سیاست باید بگویم عده‌ای اعتقاد دارند که اگر قرار است زن در بستر سیاسی حضور و اثرگذاری داشته باشد به این منظور حتما باید یک منصب و جایگاه سیاسی داشته باشد، اما نگاه ما متفاوت است ما معتقدیم یک مادر ممکن است به قدری بینش درست سیاسی داشته باشد که بر تربیت فرزندش اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه مسئله بعدی در حوزه زنان مسئله فرهنگ است که در نشریه «نساء» به آن خواهیم پرداخت، اظهار کرد: متاسفانه به مرور زمان تضاد بین دو فرهنگ تمدن غرب و تمدن اسلامی موجب شده هویت دچار تزلزل شود با این وجود اکثر جوانان و نوجوانان متوجه نیستند که باید کدام فرهنگ را انتخاب کنند و مسیر زندگیشان چگونه باشد.
منتشر نشود/////اولین شماره از گاهنامه تخصصی «نساء» در حوزه زنان منتشر می‌شود
محمد زاده با بیان اینکه بخش بعدی که در اولین شماره نشریه «نساء» در حوزه فرهنگ به آن پرداخته شده نقش رسانه در تصویرسازی زن و تلاش برای ارایه یک گفتمان واحد است، تصریح کرد: در بحث رسانه دو گانگی ایجاد شده این است که حضور اجتماعی را در مقابل نقش خانوادگی زن قرار می‌دهد با این وجود تکلیف رسانه با خودش و زن مشخص نیست که چه تصویری می‌خواهد ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه در بخش گفتمانی آنچه که مد نظر ماست این است که به تشریح رویکرد دوگانگی رسانه‌ها در رابطه با حضور اجتماعی زنان و نقش خانوادگی زن بپردازیم، اظهار کرد: خلاء یک نظام مطلوب در حوزه زنان باعث شده تا ما دچار سردرگمی شویم؛ از این رو سوالی که مطرح می‌شود این است که حوزه زنان می‌خواهد به کجا می‌رود؟ مسائل زنان از چه جهت ایجاد می‌شود؟ و آیا اصلا مسئله زن مسئله ماست؟

سردبیر نشریه تخصصی «نساء» با بیان اینکه در اولین شماره نشریه «نساء» گفتگو‌هایی متناسب با گفتمان این نشریه با اساتید این حوزه از جمله محمدرضا کدخدایی انجام شده، گفت: بخش اصلی که قرار است از گفتگو با آقای کدخدایی برداشت کنیم در رابطه با نقش حوزه و دانشگاه در حوزه زنان است به این معنا که با وجود حوزه و رسانه چه اتفاقی قرار است در حوزه زنان رخ دهد؟ و کجا قرار است این دو با هم تعامل و همکاری کنند؟ و اینکه چرا این همکاری تاکنون اتفاق نیفتاده؟ و مضاف بر این رویکرد ما در حوزه زنان باید مبتنی بر چه رویکردی باشد یعنی این رویکرد باید اسلامی باشد و یا متاثر فضای دانشگاهی؟

محمد زاده بیان کرد: در نشریه «نساء» بخش دیگری تحت عنوان «خاک خورده» وجود دارد که در آن به قوانینی در حوزه زنان و خانواده می‌پردازیم که صرفا در حد قانون مانده اند و اجرایی نشده اند؛ مثلا در نخستین شماره نشریه نساء قرار است به قانون تسهیل ازدواج جوانان که چندین سال است تصویب شده، اما اجرایی نشده بپردازیم؛ همچنین احتمال دارد در شماره‌های بعدی در این بخش به قانون جوانی جمعیت بپردازیم.

وی افزود: همچنین در بخش تشکیلات نشریه «نساء» نیز، مسائل خود تشکیلات شامل تاریخچه، ضرورت کار تشکیلاتی دختران و جایگاهشان را بررسی می‌کنیم. مضاف بر این به رویکرد واحد خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که شامل مسائل خانواده و جمعیت است خواهیم پرداخت.

محمد زاده با بیان اینکه نشریه «نساء» در گام نخست بین ۸۰ دفتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور توزیع می‌شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش گفتمانی و مطالبه گری در نشریه «نساء» مورد توجه قرار گرفته احتمال دارد در گام بعدی شبکه توزیع این نشریه را گسترش بدهیم و آن را به دست صاحب نظران برسانیم تا از نقد‌ها و راهکار‌های آن‌ها در حوزه زنان و خانواده بهره‌مند شویم.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *