آخرین اخبار
فعالان دانشجویی مشهد مطرح کردند؛

حاکم شدن افکار مادی بر جو مدیریتی شهری مشهد/ شهرداری از ظرفیت‌های دانشجویان برای حل حواشی استفاده کن

تغییر نام‌هایی که در یک سال اخیر از سوی مدیریت شهری مشهد صورت گرفته، باعث نگرانی‌هایی از سوی برخی فعالان دانشجویی شد؛ چراکه به نظر می‌رسد این تغییر نام‌ها با هویت مذهبی این شهر همسو نباشد.
اشتراک گذاری
03 بهمن 1397
169 بازدید
کد مطلب : 746

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، مشهدمقدس از دیرباز به‌عنوان یکی از شهر‌های زیارتی دنیا کانون توجه مسلمانان بوده است. این شهر زیارتی علی‌رغم در بر داشتن ظرفیت‌های سیاحتی، به‌واسطه وجود بارگاه امام رضا (ع) هر ساله مردمان زیادی را از دور و نزدیک به‌خود جذب می‌کند از این رو همگان آن را شهری مذهبی و منتسب به امام رضا (ع) می‌دانند و افرادی که از سایر شهر‌ها به این شهر سفر می‌کنند، همواره حکم زائر را دارند.  

این موضوع سبب شده که در میادین، خیابان‌ها و اماکن عمومی شهر، نماد‌ها و اسامی متناسب با فضای ویژه این شهر و نشأت‌گرفته از حال‌وهوای حضرت رضا (ع)، زیارت و زائر خودنمایی کند. در واقع این حس‌وحال، با هر محله شهر و همه عناصر درونی آن عجیبن شده و به‌بخشی از هویت مشهد تبدیل شده است. اما متأسفانه در سال‌های اخیر توجه به این ارزش و هویت در تصمیمات متولیان امور رنگ باخته و محوریت زیارتی بودن آن را از اولویت خارج کرده است.

یکی از اقدامات صورت گرفته در همین راستا، جایگزینی تابلو‌های «راهنمای سفر» به‌جای «راهنمای زائر» بر دکه‌های راهنمای زائران توسط شهرداری مشهد است، البته که این موضوع به تنهایی باعث نشده است که حساسیت‌ها را بر انگیزد؛ مدیریت جدید شهری مشهد از محرم سال گذشته تغییرات را آغاز کرد و با وجود تذکرات متعدد از سوی تشکل‌های مذهبی و مردمی این روند ادامه یافت تا جایی که دهه فجر و نوروز گذشته نیز آنچه در شهر نمایش داده شد، حاوی پیام‌هایی ساده از خوی مهربانی و تشویق مردم به‌مهربانی با یکدیگر بود و اثری از فضای زیارتی و انقلابی مشهد نداشت، این موضوع چند روزی است که مورد اعتراض گروه‌های دانشجویی هم قرار گرفته است.

برای بررسی بیشتر این موضوع با چند تن از فعالین تشکل های دانشجویی مشهد در مورد تغییر هویت فرهنگی مشهد گفتگو کردیم.

امیرحسین‌ نژاد، نماینده انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور مشهد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد، اظهار می‌کند: دشمن پس از اینکه متوجه شد که در عرصه جنگ رو در رو ناتوان است و نمی‌تواند به اهداف خود برسد، به فتنه انگیزى و جنگ نرم روی آورد و با اتکاء به مسئولین لیبرال خود فروخته داخلی و عوامل نفوذی در صدد است تا اهداف خود را از این طرق پیاده سازی کند.

 

تیتر یکشنبه/افکار صرفاً مادی بر جو مدیریت شهری مشهد حاکم شده است/شهرداری مشهد از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه پرهیز کند

 

نژاد ادامه می‌دهد: شهر مشهد به عنوان یک پایگاه مذهبی مهم و تاثیرگذار در کشور به واسطه‌ی وجود حرم مطهر آقا علی بن موسی الرضا، همواره مورد آماج حملات گوناگون دشمن بوده است. از طریق حاشیه سازی برای زائران عراقی، حملات ناجوانمردانه به نماینده ولی فقیه آیت الله علم الهدی و امروز با عوض کردن تابلو‌های زائر و تبدیل آن به مسافر سعی بر این دارند هویت مذهبی این شهر رو از بین ببرند.

نماینده انجمن اسلامی دانشگاه پیام نور مشهد می‌گوید: هدف این افراد اسلام ترکیه‌ای است، اما باید بدانند که تیرشان این بارهم به سنگ خواهد خورد و مردم انقلابی مشهد جلوی این قبیل شیطنت‌های خبیثانه حتما خواهند ایستاد.

 

 شهرداری در ماه محرم به بنرهای مذهبی توهین کرده بود

رضا جنابی، قائم مقام جامعه اسلامی دانشگاه منتظری مشهد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو در مشهد، می‌گوید: در تمام دنیا مرسوم است که مدیران شهری و مبلغین تبلیغاتی شهر‌ها از ارکان اعتقادی و فرهنگی شهر‌ها برای نشان دادن و معرفی شهر خود استفاده می‌کنند و در این تبلیغات به اعتقادات ساکنین و مجاورین این شهر‌ها احترام میگذارند.

 

جنابی ادامه می‌دهد: حرم مطهر رضوی جزو ارکان اصلی و لاینفک افکار و اعتقادات ساکنان و اهالی شهر مقدس مشهدالرضا (ع) است؛ ما از ویژگی‌های شهری سخن می‌گوییم که نام خود را از وجود مقدس مرقد مطهر حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) می‌گیرد، ما در شهری زندگی می‌کنیم که نام خود را از شهادت و شهود گرفته و به این نام شهره است؛ اما متأسفانه چند سالی است که توجه مسئولین شهری از این قطب فکری بزرگ منحرف شده و بیشتر رو به مال سازی‌ها و مراکز گردشگری افراطی سوق یافته است و افکار صرفاً مادی و پولی بر جو مدیریت شهری حاکم شده است، که با افکار مردم مشهد ضدیت دارد.

 

تیتر یکشنبه/افکار صرفاً مادی بر جو مدیریت شهری مشهد حاکم شده است/شهرداری مشهد از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه پرهیز کند

قائم مقام جامعه اسلامی دانشگاه منتظری مشهد بیان می‌کند: ایجاد مراکز رفاهی و تفریحی باید به موجب فراهم‌آوردن اوقات مطلوب برای زائرین حرم مطهر صورت گیرد نه برای مقاصد گردشگری و صرفاً مادی، شهر مشهد شهری است مذهبی با آرایه‌های اعتقادی که با پوست و استخوان مردم این شهر عجین گشته است؛ این که یکی از رکن‌های فرهنگی  ساختاری و مدیریتی شهر مشهد جو تبلیغاتی و رسانه‌ای خود را صرفاً متمرکز بر روی شهر هوشمند می‌کند و خود را هوشمند معرفی می‌نماید بایستی برای ساکنین شهر تبیین شود که این هوشمندی چیست؟!

وی ادامه اظهار می‌کند: منظور و مفهوم این هوشمندی را در کجا می‌توان رویت کرد؟! آیا منظور از هوشمندی، ناوگان درون شهری فرسوده و نیمه فرسوده این شهر است یا این رویکرد مادی و بلند مرتبه سازی بی پایه و بی قاعده‌ای که در مدیریت شهری رخ می‌نماید؟!

تیتر یکشنبه/افکار صرفاً مادی بر جو مدیریت شهری مشهد حاکم شده است/شهرداری مشهد از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه پرهیز کند
جنابی می‌گوید: توصیه بنده به عنوان یک شهروند به این رکن مدیریت شهری این است که به جای متمرکز کردن نیرو و انرژی خود برای مقاصد صرفاً تبلیغاتی و ایجاد جو‌های سرسرانه بهتر است انرژی خود را صرف بهبود ساختار شهری – ناوگان‌های حمل و نقل درون بر شهری و امور زندگی ساکنین و زائرین مشهدالرضا نماید؛ تبلیغات بر روی شهر هوشمند زمانی باورپذیر است که برای ساکنین قابل ملموس باشد.

قائم مقام جامعه اسلامی دانشگاه منتظری تصریح می‌کند: سابقاً هم دیده شده بود که به بنر‌های اعتقادی و مذهبی مردم در ماه محرم الحرام از سوی این نهاد مدیریتی بی احترامی صورت گرفته بود؛ امید است تمام فعالین و دغدغه‌مندان معتقد و انقلابی یک بار برای همیشه دست در دست هم دهند و با همفکری و مساعدت یکدیگر این چنین معضلات را رفع نمایند.

 

شهرداری از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه پرهیز کند

حسام درشمالی، دبیر جامعه اسلامی دانشگاه آزاد مشهد هم در این خصوص بیان می‌کند: اینکه افرادی با فشار برخی از جریان‌های سیاسی در پی تغییر ماهیت معنوی مشهد هستند پسندیده نیست؛ حرکت شهرداری مشهد در تغییر نام تابلو‌های دکه‌هایی اطلاعات زائر خام و نسنجیده شکل گرفته و حاوی عدم استقلال فکری است.

درشمالی اظهار می‌کند: مشهد از دیرباز تاکنون با بافت‌های مختلف، شهر مذهبی و پایتخت معنوی ایران و فرهنگی جهان اسلام شناخته شده‌است، لذا با این قبیل اقدامات نمی‌توانند شکل فرهنگی و مذهبی آن را به شهری توریستی و گردشگری تبدیل کنند؛ خاستگاه ساختاری مشهد مقدس بر هویت مذهبی و دینی آن استوار است.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه آزاد مشهد ادامه می‌دهد: رسالت شهرداری مشهد در وهله نخست رسیدگی به وضعیت نابسامان حاشیه شهر است که به هیچ وجه پذیرفته نیست، مرداب‌های ایجاد شده از انباشت فاضلاب، یکی از مهمترین عوامل آسیب زای زیست‌محیطی و بهداشتی این مناطق است؛ همین موضوعات سبب بروز حوادث تلخ و افزایش تلفات انسانی در شرایط بحرانی همچون انفجار گاز شهری، اتصالات برق و یا وقوع سیل و زلزله می‌شود.

وی اشاره می‌کند: مشکلات حاکم بر حاشیه شهر مشهد محصول نگاه تبعیض آمیز مدیران شهری بوده است. تأسف بار است که شهرداری ریشه صادق شهر را رها کرده و به شاخه کاذب آن خود را مشغول کرده است؛ گرچه اقداماتی در حاشیه شهر از سوی برخی مسئولین صورت گرفته است، اما کافی نیست و با آرمان ما فاصله دارد. لذا برای رفع معضلات نیازمند عزمی راسخ و جهادی هستیم.

 

تیتر یکشنبه/افکار صرفاً مادی بر جو مدیریت شهری مشهد حاکم شده است/شهرداری مشهد از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه پرهیز کند
درشمالی بیان می‌کند: در وهله دوم، نظارت و کنترل شهرداری مشهد باید با ساخت و ساز‌هایی صورت گیرد که بطور غیرقانونی انجام می‌گیرد؛ این برج‌ها و مجتمع‌های تجاری که در اطراف بارگاه حضرت علی بن موسی الرضا (ع) ساخته می‌شود، چهره معنوی شهر را به شکل گردشگری تبدیل کرده است که البته درحال حاضر به مذاق شورای شهر و شهرداری خوش آمده است.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه آزاد مشهد در پایان می‌گوید: امید است شهرداری از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه پرهیز کند و به اولویت‌های شهر توجه کرده و در حوزه‌های گوناگون تصمیم گیری از ظرفیت‌های بالقوه دانشجویان استفاده نماید.

قطعا مدیران شهری مشهد میتوانند از نظرات جنبش دانشجویی برای حل حواشی صورت گرفته در مشهد استفاده کنند، هویت فرهنگی مشهد باید حفظ شود و این موضع نیازمند همدلی و استفاده از ظرفیت های مختلف شهری مشهد است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *