آخرین اخبار
واحد آموزش

دومین دوره مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی «مدرسه رشد» برگزار می‌شود

دومین دوره مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی «مدرسه رشد» طی مدت ۶ ماه و از ۱۵ فروردین تا اواسط آبان ماه سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.
اشتراک گذاری
15 اسفند 1400
185 بازدید
کد مطلب : 2931

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد حسین کاظمی، دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و سعید کرمی، دبیر واحد آموزش این اتحادیه طی نشستی در «خبرگزاری دانشجو» به تشریح جزئیات برگزاری دومین دوره مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی «مدرسه رشد۲» پرداختد.

در ابتدای این نشست محمد حسین کاظمی، دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت:  دومین دوره مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی «مدرسه رشد» طی مدت ۶ ماه و از ۱۵ فروردین تا اواسط آبان ماه سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

وی افزود: با توجه به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به مجمع سی سالگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان مبنی براینکه «امروز بیشتر از همیشه کشور به عنصر مومن حزب اللهی نیاز دارد و هر چه می‌توانند بر روی مبانی پافشاری کنند.» ما نیز بر آن شدیم تا دوره مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی تحت عنوان «مدرسه رشد» را با هدف ارتقای نظام دانایی عموم علاقه‌مندان ایجاد کنیم.

کاظمی اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که در بین دانشجویان انقلابی به عنوان حلقه مفقوده وجود دارد؛ دال مرکزی انقلاب اسلامی و گوهر وجود آن است چنان که از یاد بردیم با چه اهدافی انقلاب کردیم. در این بین یکی از بهترین راه‌های شناخت اهداف انقلاب اسلامی آثار مقام معظم رهبری است که در آن به نکاتی، چون توحید، عدالت، امامت و ولایت کرامت و ارزش انسان، استقلال سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، استکبار ستیزی و وحدت ملی پرداخت شده است.

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: اولین دوره مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی «مدرسه رشد» به همت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و با همکاری دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری و مرکز تبیین اندیشه‌های بنیادین امام خمینی و رهبری از بهمن ماه ۱۳۹۹ شروع شد و تا اردیبهشت ۱۴۰۱ ادامه دارد.

وی اضافه کرد: در اولین دوره مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی «مدرسه رشد» ۱۶ سرفصل از آثار رهبر معظم انقلاب با عناوینی، چون خون دلی که لعل شد، طرح اندیشه کلی در قرآن کریم، کتاب آزادی، عدالت اجتماعی، ولایت و حکومت، مبانی و شاخصه‌های انقلابی گری، روش تحلیل سیاسی، دشمن شناسی، اخلاق و تربیت، همرزمان حسین، تاریخ از دیدگاه مقام معظم رهبری، زن و خانواده، کار باید تشکیلاتی باشد، از نیمه خرداد، اقتصاد، دغدغه فرهنگی و غرب شناسی به صورت مباحثه محور مورد بررسی قرار گرفتند؛ بر این اساس معتقدیم با کاوش در منظومه فکری امامین انقلاب در راستای تبیین و شناساندن معارف انقلاب اسلامی شاهد شکل دهی نهضتی معرفتی و تبیینی به صورت فراگیر در حوزه‌های مختلف باشیم.

وی با بیان اینکه ارتقاء سطح بینش و دانش دانشجویان در بحث مبانی با تکیه بر مبانی نشات گرفته از امامین انقلاب از اولویت‌های مهم اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به شمار می‌رود، تصریح کرد: از جمله ویژگی‌های دوره مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی این است که به صورت مباحثه محور برگزار می‌شود و این ویژگی است که دانشجو را ملزم به مطالعه و بهره گیری از منابع دیگر می‌کند.

کاظمی تصریح کرد: علاوه بر اختصاص جوایز مادی و معنوی به دوره رشد دانشجویانی که این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند امکان حضور در شورای مرکزی دفاتر و اتحادیه را می‌یابند.

همچنین کرمی دبیر واحد آموزش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: اصولا پایه‌های آموزشی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بر پایه مبانی شهید مطهری و آموزش‌های تشکیلاتی شهید بهشتی بوده که از گذشته در این اتحادیه تعریف شده است.

وی افزود: ما از سال گذشته همانطور که اشاره شد اولین دوره آموزشی آشنایی با منظومه اندیشه‌ای مقام معظم رهبری را بصورت هدفمند و سیستماتیک مورد مطالعه و مداقه قرار دادیم و اختتامیه دوره را همزمان با همایش آموزشی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهیم کرد.

کرمی بیان کرد: در خصوص مبانی بعضا حجاب معاصرت باعث میشود که خیلی از ما‌ها نیازی به مطالعه آثار رهبر معظم انقلاب در خود احساس نکنیم؛ شاید فکر کنیم همین که چند سخنرانی شان را میشنویم پس الزاما از ایشان شناخت درستی داریم، ولی شاید اینطور نباشد؛ حال سوالی که پیش میاد در این شلوغی‌های زمانه و مسائل متعدد روزانه چقدر روی بنیان‌های فکری کار میکنیم؟ چقدر با سنجه رهبری خودمان را تطبیق میدهیم؟ دوره مطالعاتی معارف انقلاب اسلامی باعث میشود تا ما درک درست تری از انام جامعه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: امام خمینی (ره) کتابی دارندتحت عنوان شرح دعای سحر؛ اولین کتابی است که امام (ره) نوشتند و مربوط به ۲۷سالگی ایشان است؛ کتابی سرشار از مضامین عرفانی و اخلاقی است؛ اگر این کتاب را تورق و مطالعه کنیم و یک همزادپنداری و مقایسه بین خودمان و ایشان در حوالی همین سن داشته باشیم؛ فاصله خودمان را با امام متصور میشویم؛ لذا نیازمندیم تا بیشتر به توجه به اصول و مبانی که رهبر معظم انقلاب در پیامی که سال ۹۸ به اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان فرمودند که بر روی مبانی توجه و پافشاری کنید بپردازیم؛ که بر این اساس دوره دوم اصول ومبانی فکری انقلاب اسلامی تحت عنوان «مدرسه رشد ۲» به مدت ۶ ماه از ۱۵ فروردین ماه یعنی از ابتدای ماه رمضان تا اواسط آبان ماه سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.

دبیر واحد آموزش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان کوتاه بودن و متن محور و کارگاهی بودن را از ویژگی‌های دومین دوره «مدرسه رشد» در مقایسه با دوره اول عنوان کرد و گفت: این دوره در چهار سرفصل مطالعاتی شامل مبانی قرآنی انقلاب اسلامی، سیره سیاسی اجتماعی ائمه اطهار (ع)، اصول فکری و عملی امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب و مبانی و شاخص‌های انقلابیگری و با بهره گیری از منابعی همچون خون دلی که لعل شد، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، همرزمان حسین (ع)، از نیمه خرداد و انقلاب چیست، انقلابی کیست برگزار می‌شود.
کرمی بیان کرد: با توجه به متن‌محور و کارگاه‌محوربودن دوره مدرسه رشد جلسات مرور، جمع‌بندی و رفع اشکال این دوره در مدت زمان ۴۸ ساعت برگزار می‌شوند؛ و در ادامه بعد از اتمام هر سرفصل؛ آزمونی از آن به عمل می‌آید و از کسانی که موفق به کسب نمرات برتر شوند علاوه بر اعطای گواهی مشترک از سوی دفتر حفظ و نشر اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب و اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان جوایز مادی و معنوی به آن‌ها اهدا خواهد شد.

وی تصریح کرد: افرادی که این دوره را با موفقیت به پایان برسانند، در صورت امکان و احراز سایر شرایط، می‌توانند در دوره‌های تکمیلی و تخصصی نیز که در فاز‌های بعد برنامه ریزی شده است شرکت کنند.

کرمی با بیان اینکه سال گذشته ۱۵۰ نفر از دانشجویان در نخستین دوره مدرسه رشد حضور یافتند و در دوره پیش رو نیز پیش بینی می‌شود بیش از ۱۵۰ نفر از دانشجویان حضور یابند، افزود: در نخستین دوره مدرسه رشد علاوه بر اعضای اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان عموم دانشجویان و حتی روسای برخی از دانشگاه‌ها نیز حضور یافتند.

وی اظهار کرد: دومین دوره مدرسه رشد نیز به صورت مجازی و کارگاه محور و به صورت یک جلسه در هفته برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *