آخرین اخبار
واحد فرهنگی

فساد اخلاقی در شبکه‌های پیام رسان داخلی بیشتر از خارجی است.

دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان معتقد است که وقوع فساد اخلاقی در شبکه‌های اجتماعی یا پیام رسان داخلی با خارجی به یک میزان یا در برخی موضوعات بیشتر است. لیلا زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی اظهار کرد: متاسفانه مجلس شورای اسلامی در این […]

اشتراک گذاری
11 اسفند 1400
159 بازدید
کد مطلب : 2989

دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان معتقد است که وقوع فساد اخلاقی در شبکه‌های اجتماعی یا پیام رسان داخلی با خارجی به یک میزان یا در برخی موضوعات بیشتر است.

لیلا زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی اظهار کرد: متاسفانه مجلس شورای اسلامی در این خصوص تبیین و روشنگری مناسبی نداشته است. این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها به جهاد تبیین موضوعات مختلف در جامعه تاکید داشتند.

دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره اشکلات موجود در طرح صیانت از  فضای مجازی تصریح کرد: اهداف این طرح به صورت شفاف مشخص نشده و اینکه این طرح دقیقا قرار است چه مشکلاتی را حل کند یا چه حوزه‌هایی را تقویت کند. همچنین برخی از مواد قانونی این طرح به روشنی اهداف را بیان نکرده است یا برخی از کلمات یا عناوین استفاده شده در این طرح معنا و مفهوم درستی ندارند.

وی اضافه کرد: زمانیکه طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی شفاف نباشد یا به درستی انجام نمی‌شود یا نتیجه دلخواه را ندارد. همچنین باعث ایجاد سوء برداشت‌های مختلف یا نادرست از این طرح می‌شود.

زمانی در پاسخ به این پرسش که محدود کردن اینترنت راهکار مناسبی برای مقابله با چالش‌ها و معضلات فرهنگی در بستر اینترنت است؟ گفت: تجربه ثابت کرده است که با ایجاد محدودیت، نمی‌توان فرهنگ سازی کرد. به عنوان مثال مقابله با فروش و استفاده از ویدئو در دهه ۶۰.

این فعال دانشجویی با ذکر  مثالی بیان کرد: به عنوان مثال وقتی فرهنگی روابط نامشروع در جامعه وجود داشته باشد، محدود کردن اینترنت یا استقرار  اینترنت ملی خیلی کار ساز نیست بلکه باید در این خصوص فرهنگ سازی انجام شود.

اعمال محدودیت راهکار مبارزه با تهاجم فرهنگی نیست

وی افزود: هیچ زمانی فرهنگ سازی و کنشگری مناسبی در فضای مجازی وجود نداشته است و در حال حاضر مسئولان قصد دارند تولید محتوایی که ضد فرهنگ است را محدود کنند؛‌ اما نمی‌دانند که با اسن کار بیشتر مردم را ترغیب خواهند کرد.

زمانی تصریح کرد: مسئولان با اجرای طرح صیانت می‌خواهند تکنولوژی را آنگونه که خودشان تمایل دارند به جامعه ارائه دهند. در حالی که باید با ایجاد فرهنگ مناسب مردم را آگاه کنند که از این تکنولوژی به درستی استفاده کنند.

دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه اینترنت تنها بستر بروز فساد یا تهاجم فرهنگی نیست بلکه ابزارهای دیگری مانند ماهواره‌ها بیشتر باعث ایجاد انحرافات فرهنگی می‌شود، گفت: در نتیجه کاملا مشخص است که اعمال قدرت در انتخابات مردم یا تصمیم گیری به جای آنها راهکار مناسبی برای مقابله با فساد نیست و امکان دارد عواقب امنیتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه وقوع فساد اخلاقی در شبکه‌های اجتماعی یا پیام رسان داخلی با خارجی به یک میزان یا در برخی موضوعات بیشتر است، گفت: به عنوان مثال اگر فضای اینستاگرام را به روبیکا مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که اینستاگرام پیرو یکسری قوانین اخلاقی و فرهنگی است ولی کاربران عضو روبیکا از هیچ قانونی پیروی می‌کنند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *