آخرین اخبار

قلعه‌نوئی: کمیسیون آموزش در برخورد با تخلفات علمی تعارف نداشته باشد / دستیار: تعیین تکلیف غول کنکور

دبیران سیاسی ۳ اتحادیه دانشجویی در گفتگو با «خبرگزاری دانشجو» به تشریح اولویت‌های کمیسیون آموزش در مجلس یازدهم پرداختند.
اشتراک گذاری
21 خرداد 1399
127 بازدید
کد مطلب : 1077
رضا قلعه نوئی، دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، دانشور خدابنده لو، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت و حمزه دستیار دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در گفتگو با «خبرگزاری دانشجو» به تشریح اولویت‌های کمیسیون آموزش در مجلس یازدهم پرداختند.
 
قلعه نویی، دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در خصوص اولویت های کمیسیون آموزش مجلس یازدهم گفت: از جمله مشکلات اساسی که کمیسیون آموزش مجلس دهم با آن مواجه بوده بحث اسلامی کردن دانشگاه ها، عدالت آموزشی و تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. مثلا در بحث اسلامی کردن دانشگاه‌ها در برخی از رشته‌ها صرفا شاهد این بودیم که فقط موارد درسی و عنوان رشته‌ها اسلامی شده، ولی منابع و محتوایی در این زمینه به دست دانشجویان و اساتید نرسیده است و این مشکل اساسی در روند آموزش عالی کشور ایجاد می‌کند.
 
اسلامی کردن دانشگاه ها، کارویژه کمیسیون آموزش
وی افزود: اگرچه پسوند اسلامی شدن به رشته‌ها چسبیده شده، ولی منابع همان منابعی است که در گذشته ارائه می‌شده است به هر روی منابع خاصی حتی برای دروس اسلامی شده در نظر گرفته نشده است و این موضوع اساتید را برای انتخاب منابع درسی دچار مشکل کرده است.

قلعه نویی با تاکید بر اینکه در حوزه عدالت آموزشی نیازمند یک انقلاب آموزشی هستیم، گفت: چرا باید مدارس غیرانتفاعی با شهریه‌های چند ده میلیونی در کشورمان وجود داشته باشد و چرا باید یک دانش آموز در دورترین نقاط مرزی کشور با دانش آموزی که در منطقه یک تهران تحصیل می‌کند فرق داشته باشد از طرفی چرا باید در بحث کنکور بین دانش آموزان فرق باشد.

 
وی تصریح کرد: یکی از شعار‌های انقلاب اسلامی بحث عدالت بود با این وجود سوال این است که چرا بعد از گذشت این همه سال باید به جایی برسیم که بین دانش آموزان از لحاظ آموزش فرق وجود داشته باشد.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی با بیان اینکه چرا نباید تمام دانشگاه‌های کشور به مانند دانشگاه‌های تهران جزو بهترین دانشگاه‌ها باشند، گفت: عدالت آموزشی و اسلامی کردن دانشگاه‌ها دو کارویژه اصلی مجلس یازدهم هستند و مجلس باید به این دو موضوع ورود پیدا کند به هر روی با چسباندن پسوند اسلامی به رشته‌ها دانشگاه اسلامی نمی‌شود پس ما نیاز به تحول و انقلاب در شعار آموزش عالی داریم از طرفی باید عدالت آموزشی به نظام آموزشی کشورمان برگردد.

قلعه نویی از کمیسیون آموزش عالی با عنوان یکی از کمیسیون‌های مهم، پایه‌ای و بنیادین مجلس شورای اسلامی نام برد و اضافه کرد: این کمیسیون هم در برگیرنده مسئولیت آموزش عالی و هم مسائل آموزش و پرورش است؛ با این وجود این کمیسیون باید با ایجاد زیرساخت‌هایی هم مسائل آموزش عالی و هم مسائل آموزش و پرورش را دنبال کند.

وی با بیان اینکه اهمیت کمیسیون آموزش مجلس در این است که این کمیسیون باید برنامه پنج ساله هفتم توسعه را بنویسد با این وجود اعضای کمیسیون باید طبق گفته رهبر معظم انقلاب رویکرد محققانه داشته باشند، اظهار کرد: اعضای کمیسیون هم باید توانایی درک مسائل آموزش عالی و دانشگاهی و هم توانایی درک مسائل آموزش و پرورش کشور را داشته باشند.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی با اشاره به اینکه نمی‌توان به عملکرد کمیسیون آموزش مجلس دهم به صورت صفر و صد نگاه کرده و بگوییم که عملکرد آن کامل و خوب بوده یا عملکرد مثبت نداشته، گفت: تصویب برنامه پنج ساله ششم توسعه، تعیین مجازات برای دزدی علمی و فروش پایان نامه ها و تعیین تکلیف نیروهای بلاتکلیف آموزش و پرورش از جمله مواردی است که می‌توان آن‌ها را جزو عملکرد مثبت کمیسیون آموزش مجلس دهم دانست همچنین از بعد نظارتی تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله اقداماتی بود که توسط این کمیسیون انجام شد و گزارش‌های آن نیز به مراجع قضائی ارسال شد.
 
مجلس به دغدغه رهبری در مقوله حجاب ورود پیدا کند
وی به بیان انتظارات از کمیسیون آموزش مجلس یازدهم پرداخت و افزود: حجاب از جمله دغدغه‌هایی است که رهبر معظم انقلاب اخیرا نیز در دیدار با دانشجویان به آن اشاره کردند؛ با این وجود اگرچه مخاطب این جلسه دانشجویان بودند، ولی نمایندگان مجلس و از جمله کمیسیون آموزش به عنوان یکی از قانون گذاران حجاب در حوزه دانشگاه‌ها باید به این موضوع توجه کنند، چون در سال‌های اخیر شاهد ولنگاری‌هایی در بحث حجاب بوده ایم و متاسفانه شورا‌های فرهنگی دانشگاه‌ها نیز در این رابطه غفلت کرده و موضوع حجاب را نادیده گرفته اند.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تصویب طرح رتبه بندی فرهنگیان را یکی دیگر از انتظارات موجود از کمیسیون آموزش دانست و گفت: طرح رتبه بندی فرهنگیان از مباحث مهمی است که در مجلس دهم به تصویب نرسید با این وجود انتظار داریم که این طرح در مجلس یازدهم به تصویب برسد تا بخشی از مشکلات معیشتی معلمان رفع شود.

 
مجلس در برخورد با تخلفات علمی با کسی تعارف نداشته باشد
قلعه نویی به تخلفات علمی آموزشی برادر رئیس جمهور و رسیدگی به این تخلفات توسط کمیسیون آموزش دهم اشاره کرد و گفت: در مجلس دهم تخلفات علمی آموزشی برادر رئیس جمهور محرز و گزارش آن هم قرائت شد با این وجود از کمیسیون مجلس یازدهم نیز انتظار می‌رود جلوی این همه تخلفات آموزشی از جمله تقلب علمی، جعل مدرک و تخلفات در مقاله‌ها و پایان نامه‌ها را که در سیستم آموزشی کشورمان شاهد آن‌ها هستیم، بگیرد و به صورت انقلابی به این موضوع ورود پیدا کند و با هیچ کس نیز خواه می‌خواهد برادر رئیس جمهور باشد و یا خواه یک فرد عادی تعارف نداشته باشد.
 
ضرورت برخورد با تخلفات مالی در دانشگاهها و وزارت علوم
وی با تاکید بر اینکه کمیسیون آموزش مجلس یازدهم باید از بعد نظارتی با تخلفات مالی در وزارت علوم و دانشگاه‌ها برخورد کرده و از سوء استفاده اقتصادی افراد از مناصب خود جلوگیری کند، تصریح کرد: کمیسیون آموزش مجلس یازدهم باید تکلیف موسسات آموزش عالی از راه دور را روشن کند، چون امروز در کشور موسساتی وجود دارند که به صورت آموزش از راه دور و پولی به پذیرش دانشجو می‌پردازند و به اعطای مدارک تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می پردازند با این وجود بعد از مدتی اعلام می‌شود که مدرک این موسسات مورد تایید وزارت علوم نبوده است پس انتظار داریم که کمیسیون آموزش به مسائل مربوط به این موسسات بپردازد، چون به واسطه وجود چنین موسساتی در آینده شاهد اثرات مخرب تری در سیستم آموزشی کشورمان خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به اینکه مجلس یازدهم قرار است برنامه پنج ساله هفتم توسعه را بنویسد پس در کمیسیون آموزش نیازمند یک تحول بنیادی در روند آموزش هم در حوزه آموزش عالی و هم آموزش و پرورش هستیم.

همچنین حمزه دستیار، دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل معتقد است: فلسفه وجود کمیسیون‌ها در مجلس این است که مسائل به صورت تخصصی بررسی شوند و افرادی که در این حوزه سررشته و تخصص دارند در بحث قانون گذاری و نظارت ورود پیدا کنند تا به واسطه مهارت این افراد از وضع قوانین اشتباه و تورم قانونی جلوگیری شود.

 
تقسیم سهمیه ای مناصب در کمیسیون ها ضربه مهلکی به مجلس می زند
وی با بیان اینکه باید کمک کنیم تا هم سیاست گذاری و هم قانون گذاری خوب در مجلس انجام شود و از طرفی از قانون‌هایی که وضع شده است مراقبت صورت گیرد، اظهار کرد: واقعیت موجود این است که کمیسیون‌ها نیز مثل سایر مناسب و پست‌های دیگر که در دنیای سیاست وجود دارند به صورت سهمیه‌ای تقسیم می‌شوند و این می‌تواند مهم‌ترین و مهلک‌ترین ضربه به مجلس باشد به هر روی ما انتظار داریم که در مجلس یازدهم که نمایندگان آن چسبندگی بسیار بالایی به جریان انقلابی دارند کمیسیون‌ها را به صورت تخصص محور شکل بدهند و افراد شایسته در بخش‌های مختلف این کمیسیون‌ها به کار گرفته شوند.

دستیار تصریح کرد: طی سال‌های مختلف از کمیسیون انرژی گرفته تا کمیسیون صنایع شاهد بودیم که اگر نماینده‌ای به اشتباه در یک کمیسیون قرار بگیرد و یا اینکه اگر شخص سوء استفاده گر در یک جایگاه مهم حضور یابد چه قدر می‌تواند به کشور و اقتصاد آن ضربه بزند پس مهمترین مسئله این است که در مجلس یازدهم هر کسی در جای خود قرار بگیرد و این خود به معنای عدالت است.

 
مجلس انقلابی با تحقق عدالت آموزشی آزمون خود را پس می دهد
وی با بیان اینکه قطعا کمیسیون آموزش در بحث آموزش عالی می‌تواند حرف‌های زیادی داشته باشد، افزود: مهمترین مسئله‌ای که باید در کمیسیون آموزش به آن پرداخته شود بحث عدالت آموزشی است به این معنا که همان سرویس‌های رفاهی و خدمات آموزشی که در سطح تهران و شهر‌های بزرگ به دانش آموزان داده می‌شود همان‌ها را در سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری و جنوب هرمزگان ارائه بدهیم.
دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: مهمترین مسئله‌ای که وجود دارد، این است که قانون گذاری و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها باید به گونه‌ای صورت بگیرد که مثلا اگر شهر‌های جنوبی کشور در بحث آموزش با مشکل مواجه هستند بحث سنجش، نمره دهی و آموزش دانش آموزان این مناطق به مانند دیگر نقاط کشور نباشد.

دستیار اضافه کرد: عدالت آموزشی مسئله بسیار مهمی است و فکر می‌کنم بزرگترین وظیفه‌ای که مجلس انقلابی و متمایل به جریان انقلاب می‌توان انجام دهد و براساس آن امتحان خود را پس دهد این است که در بحث تحقق عدالت آموزشی به خوبی عمل کند.

 
کمیسیون آموزش فرآیند ارتقای اساتید را تغییر دهد
وی با تاکید بر اینکه کمیسیون آموزش باید بتواند بعد از گذشت چهل سال طرح رتبه بندی معلمان را به سرانجام برساند، چون معلمان از عدم حضور یک مکانیزم رتبه بندی اذیت می‌شوند، افزود: موضوع مهم دیگری که در کمیسیون آموزش مجلس وجود دارد بحث ارتقای اساتید و هیئت علمی‌ها است؛ به هر روی در حال حاضر ارتقای اساتید با توجه به تعداد مقالات ISI صورت می‌گیرد و این در حالی است که مجلات ISI هیچ گونه کیفیت کاربردی ندارند و اصلا به درد جامعه ما نمی‌خورد، چون بومی و ایرانی نیستند پس به درد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هم نمی‌خورند.

وی با بیان اینکه اگر بنا باشد یک مقاله که در مجلات ISI و یا اسکوپوس چاپ شده دلیلی برای ارتقای یک استاد باشد این علم یک علم غیرمفید است و سودی برای کشور ندارد و اتفاقا سودآوری آن برای خارج از کشور است، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز مقالات ISI باعث ارتقای اساتید می‌شود و این خود یک ضربه بزرگ است.

دستیار بیان کرد: اگر کمیسیون آموزش مجلس بتواند با وزارت علوم و دیگر سازمان‌های ذیربط در خصوص ارتقای اساتید به بحث بپردازد می‌تواند فرآیند ارتقای اساتید را تغییر داده و زمینه کمک اساتید به پیشرفت کشور را فراهم کند.

مجلس جلوی فعالیت موسسات آموزش عالی غیرمجاز را بگیرد
وی با بیان اینکه عدالت آموزشی، آموزش مهارت محور، طرح سنجش و پژوهش دانشجو، ارتقای اعضای هیئت علمی، رتبه بندی معلمان و رسیدگی به وضعیت موسسات آموزش عالی غیرمجاز مباحث مهمی هستند که می‌توانند اولویت‌های کمیسیون آموزش مجلس یازدهم باشند، افزود: سوال این است که چه طور وقتی یک موسسه آموزشی مجوز ندارد می‌تواند به راحتی یک سایت راه اندازی کرده و نزدیک به ۱۰ هزار دانشجو پذیرش و فارغ التحصیل کند و به آن‌ها مدرک فوق لیسانس و دکتری بدهد به هر روی وظیفه سیاست گذار و دولت این است که جلوی فعالیت موسسات آموزش عالی غیرمجاز را بگیرد.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اظهار کرد: امروز شاهدیم که اگر یک سایت در کشورمان در چارچوب قانون نباشد فیلتر می‌شود، ولی سایت یک موسسه آموزش عالی می‌تواند روزگار ۸۰۰۰ نفر را سیاه کند و به راحتی به فعالیت خود ادامه دهد به هر روی منتخب مردم تفرش در مجلس یازدهم نیز قربانی این سیاست شد و این در حالی است که ۴۰۰۰ دانشجو از موسسه محل تحصیل منتخب مردم تفرش فارغ التحصیل شده و ۴۰۰۰ نفر دیگر نیز در آن مشغول به تحصیل هستند؛ بنابراین سوال این است که چه کسی باید در قبال این مسئله پاسخگو باشد. معتقدم کمیسیون آموزش می‌تواند در این رابطه حداقل فشار را بیاورد.

ضرورت تعیین تکلیف غول کنکور
دستیار با بیان اینکه به نظر می رسد این غول موسسات آموزشی کنکور هستند که موجب می شوند حذف کنکور به تعویق بیفتد و انگار زور این موسسات از وزارت علوم ، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش مجلس بیشتر است، افزود: کمیسیون آموزش مجلس یازدهم باید غول کنکور را از این حیث که کنکور باشد یا نباشد تعیین تکلیف کند چرا که حل این مسئله کمک شایانی به جامعه آموزشی کشور خواهد کرد.
 
همچنین خدابنده لو، دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت گفت: نظارت بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند دانشگاه اسلامی، تعیین تکلیف مدارس غیر دولتی و توجه ویژه به مناطق محروم نیازمند بودن یک ریاست با تفکر انقلابی بر کمیسیون آموزش و تحقیقات است.
ضرورت رسیدگی فوری به ارتقای تحصیلی غیرقانونی مسئولان
وی با بیان اینکه مجلس دهم نتوانست در مسائل کلان آموزشی تاثیرگذار باشد و به محور آموزشی کشور تبدیل شود، افزود: پرونده‌های متخلفین به خصوص مدیرانی که در زمان مسئولیت خود به صورت غیر قانونی ارتقا تحصیلی پیدا کرده اند باید فوری توسط کمیسیون آموزش رسیدگی شوند.
خدابنده لو با تاکید بر اینکه باید مقالات علمی و پایان نامه ‌های تحصیلی به سمت نیاز‌های روز جامعه سوق پیدا کند و هر یک از دانشگاه‌ها در یک موضوع خاص به صورت تخصصی و عملیاتی فعالیت کنند، تصریح کرد: باید پیگیری مطالبات فرهنگیان و دانشجو معلمان، بازنگری در روند‌های آموزشی کشور، اقتصاد آموزش و پرورش، ساماندهی بودجه‌های آموزشی و ارتقا جایگاه معلم از جمله اولویت‌های کمیسیون آینده آموزش باشند. همچنین ریاست کمیسیون آموزش باید تفکر انقلابی داشته و برای کمیسیون برنامه و طرح اجرایی داشته باشد.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
واحد روابط عمومی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *