آخرین اخبار
روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

لجبازی‌های ناتمام آقای حقوقدان/ پاسخگویی به نمایندگان ملت در شأن رئیس جمهور نیست

حسن روحانی که برخلاف تمام روسای جمهور پیشین برای ارائه بودجه به نمایندگان، میهمان بهارستانی‌ها نشده بود؛ بار دیگر هم برای دفاع از لایحه بودجه که مهمترین مسئله مربوط به آینده کشور و مردم است تصمیم گرفت پاستور را ترک نکند تا معاونش پاسخگوی نمایندگان باشد.
اشتراک گذاری
14 بهمن 1399
143 بازدید
کد مطلب : 1216

به گزارش روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به نقل از  خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور باید برای ارائه و دفاع از بودجه یا در جلسات استیضاح وزرا شخصا به مجلس شورای اسلامی برود. حسن روحانی رئیس دولت دوزادهم در اقدامی خلاف قانون و معنا دار در ادامه اختلافات دولت با مجلس، برای دفاع از بودجه ۱۴۰۰ در مجلس حاضر نشد و محمد باقر نوبخت معاون خود را به مجلس فرستاد. همچنین پیش‌تر نیز روحانی در اسفندماه نیز حاضر نشد برای ارائه بودجه به مجلس برود.

امیرمحمد زارعی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به حضور نیافتن حسن روحانی رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ساعاتی پیش  رئیس جمهور به جای حاضر شدن در صحن علنی مجلس و پاسخگویی در مورد بودجه به سوالات و ابهامات نمایندگان که مطابق با قانون است، حاضر نشده و علی نوبخت را به جای خود به مجلس فرستاد. 

وی با انتقاد از حضور نیافتن روحانی در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: این رفتار سراسر مستکبرانه رئیس جمهور البته تازگی ندارد و مسبوق به سابقه است و در ماجراهایی مثل سوال نمایندگان از رئیس جمهور تکرار شده است. روحانی باید به توصیه‌های خود عمل کند و به جای سیاست‌بازی و درگیری‌های بیهوده با مجلس، پاسخگوی بودجه کارشناسی شده باشند و این بازی‌های سیاسی بچه‌گانه را خاتمه دهد.

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان  با بیان اینکه در دورانی قرار داریم که دولت مدیریت اقتصادی کشور را رها کرده و گاهی حتی  به واسطه رانت‌های خود، در آتش نابه‌سامانی اقتصادی می‌دمد و اوضاع را بدتر می‌کند، گفت: دولت مدیریت اقتصاد کشور را رها کرده و نتایج سوء مدیریت خود در حوزه اقتصادی کشور را به کاخ سفید و تحریم‌ها حواله می‌دهد.

وی اضافه کرد:  هرگونه انتقاد از دولت و عملکرد آن در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه اقتصادی با مشت آهنین رئیس جمهور و تیم رسانه‌ای وی مواجه می‌شود تا دیگر کسی جرات اظهار نظر در مورد مدیریت سراسر نقص و پر از تناقض روحانی را نداشته باشد. هدف این است که هزینه انتقاد را بالا برده و دیگران را وادار به سکوت کنند.

زارعی با تاکید بر اینکه تکبر سیاسی تا آن جا پیش می‌رود که روحانی از اجرای قانون سرباز می‌زند و برای بررسی بودجه در صحن علنی مجلس حاضر نمی‌شود یا خود را ملزم به پاسخگویی به نمایندگان مجلس نمی‌داند، گفت: پاسخگویی در سال‌های اخیر برای روحانی واژه غریبی بوده است و وی تصمیم گرفته که در مقاطع حساس به جای پاسخگویی به ملت و شنیدن حرف‌های آنها، بعضا با اظهار نظرات جنجالی، بر التهاب شرایط بیفزایند.

روحانی پس از ریاست جمهوری باید محاکمه شود

این فعال دانشجویی ادامه داد: توهین رئیس جمهور به نمایندگان مردم در مجلس و عملکرد ضعیف وی در حوزه سیاسی و اقتصادی مصادیقی از ترک فعل در دولت روحانی است که می‌تواند دلایل مستندی برای محاکمه وی پس از اتمام دوره مسئولیت باشد. روحانی باید پاسخگوی ترک فعل گسترده در دوران ریاست جمهوری خود باشند. یقینا برخورد با ترک فعل و کم کاری مسئولان هم در بازگرداندن امید و اعتماد مردمی نقش مهمی دارد و هم به مسئولان یادآوری می‌کند که در صورت عمل نکردن به وظایف خود و درگیری در بازی‌های سیاسی و سیاست زدگی محاکمه خواهند شد و نمی‌توانند با ایجاد بازی‌های رسانه‌ای از عواقب ترک فعل خود در امان بمانند.

وی با اشاره به اینکه  از دوازدهم آذر ماه که بودجه ۱۴۰۰ تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است، شاهد تقابل بودجه‌ای دولت و مجلس هستیم، گفت: در همان روزهای اولی که سند دخل و خرج سال آینده کشور به بهارستان رسید، فریاد نمایندگان به دلیل رشد افسارگسیخته مصارف بودجه و خوش‌بینی افراطی دولت به فروش نفت بلند شد.

 این دانشجوی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین عنوان کرد: عمده‌ترین ایراد متصور به بودجه سال آینده تطابق نداشتن آن با واقعیت با در نظر گرفتن آمار و ارقام فضایی فروش نفت در بودجه و البته کسری بودجه عجیب 320 هزار میلیاردی و تحویل یک دولت مقروض به رئیس جمهور بعدی است.

وی درباره تصویب کلیات بودجه یادآور شد: انتقاد نمایندگان به بودجه  1400 آنقدر زیاد بود که  کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق رد شد و  درست در روزی که قرار بود اعضای کمیسیون تلفیق در این باره تصمیم بگیرند، نامه رئیس جمهور برای اصلاح بودجه تقدیم مجلس شد و در نهایت نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق، کلیات بودجه را به تصویب رساندند، در واقع ، تصویب کلیات بودجه به شرط اصلاح است.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد:  بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس  با مطرح شدن مواردی مثل حذف ارز۴۲۰۰ تومانی و تک نرخی کردن ارز به پایان رسید اما رئیس‌جمهور در جلسه اول بهمن ماه هیئت دولت با انتقاد تند از نمایندگان مجلس به جهت اعمال اصلاحات در بودجه سال ۱۴۰۰، گفت که «نمایندگان مجلس بدانند بودجه جای ادبیات سیاسی نیست، بلکه جای اعداد، ارقام، محاسبه و قانون‌گذاری برنامه سال آینده و حساب و کتاب است. بودجه جای شعار نیست که حالا من شعار بدهم و آن یکی شعار بدهد. من بلدم این شعارها را جواب بدهم، ولی اصلاً مردم این چیزها را از ما نمی‌خواهند، بلکه مردم بودجه خوب، زندگی بهتر و معیشت بهتر می‌خواهند».

انتهای پیام/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *