آخرین اخبار

مجلس یازدهم رانت‌های در مسیر جهش تولید را از بین می‌برد/ لزوم تقویت جایگاه نظارتی مجلس

منتخب مردم در یازدهمین دوره مجلس گفت: برخی رانت ها در دست افراد خاصی می چرخد که موجب شده تولید کنندگان با مشکل مواجه شوند و در مجلس یازدهم باید این موانع و این رانت‌ها را از بین ببریم.
اشتراک گذاری
14 خرداد 1399
110 بازدید
کد مطلب : 1065

علی جدی منتخب مردم شیروان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در نشست دوره مجازی سجاد ویژه اعضای شورای مرکزی دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان که با موضوع « جهش تولید و موانع پیش روی تولید کنندگان» برگزار شد، گفت: ما در ماه های اخیر شاهد شرایط ویژه ای بودیم و همه جهان درگیر ویروسی به نام کرونا شد که این مسئله موجب رکود اقتصادی در جهان شد و به دنبال آن در ایران هم مشکلاتی را شاهد بودیم.

وی با طرح این سوال که آیا در این شرایطی که ایجاد شده می توان جهش تولید داشت، افزود: به نظر بنده اتفاقاً می‌توان از این فضایی که الان در جهان ایجاد شده و مقداری معادلات منظم صادرات و واردات که موانعی را هم که برای کشور ما ایجاد کرده بود، را تحت تاثیر قرار داده در حوزه صادرات و جهش تولید استفاده کرد و مسیرهای خاصی را برای این امر ایجاد کرد.

عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تصریح کرد: همین شرایط موجب شد تا ما امسال برای اولین بار بتوانیم مقداری از محموله‌های غذایی را به برخی کشورها مانند کویت صادر کنیم. یا در بحث کیت تشخیص ویروس کرونا با تولیدی که ما در کشور داشتیم، توانستیم این کیت ها را به ۴۰ کشور جهان صادر کنیم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: مقام معظم رهبری با بصیرت و هوشیاری و با توجه به شرایطی که در این ایام ایجاد شد، بحث جهش تولید را مطرح کردند و ما باید بتوانیم تمام جهت‌گیری‌های مان را در مسیر جهش تولید تنظیم کرده و سیاست های اقتصادی، بازرگانی و حمایتی را هم جهت با تولید کنیم تا بتوانیم در کشور به سمت جهش تولید پیش برویم.

 منتخب مردم شیروان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با تلاشی که صورت گرفت ما الان درباره اقلامی که برای درمان کرونا نیاز داشتیم نه تنها خودکفا شدیم بلکه می‌توانیم این اقلام را به کشورهای دیگر هم صادر کنیم و در این حوزه جهش خوبی صورت گرفته است.

وی گفت: ما علاوه بر اینکه باید در بحث کمی در کشور جهش تولید داشته باشیم در کنار آن باید به بحث رونق تولید هم توجه کنیم. همانطور که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند در بحث رونق تولید علی‌رغم اینکه در کشور رونق خوبی هم ایجاد شد ولی در زندگی مردم تاثیر آن آنچنان احساس نشد لذا امسال در بحث جهش تولید باید تلاش کنیم تا نتایج آن در زندگی مردم احساس شود.

دکترای تخصصی مدیریت بحران در ادامه درباره موانع پیش روی تولید هم تاکید کرد: متاسفانه در کشور برای حمایت از تولید و رفع موانع تولید سرمایه‌گذاری متمرکزی نداریم و پراکندگی سیاست ها موجب شده که نتوانیم مشکلات تولید و صنایع را حل کنیم.

وی گفت: متاسفانه ما گاهی می بینیم وارداتی انجام می‌شود که تولیدات داخل را با مشکل مواجه می‌کند و این واردات متاسفانه توسط کسانی انجام می‌شود که از برخی رانت ها برخوردارند.

جدی افزود: ما در تعرفه‌های واردات هم برخی موانع و سیاست های غلطی را داریم مثلاً  در بحث واردات قطعات ادوات کشاورزی با چنین مسائلی مواجه هستیم که این مسائل تولید کننده داخلی را هم با مشکل مواجه کرده است.

وی در باره سوالی پیرامون سیاست های حمایتی از تولید هم گفت در حمایت از صنایع باید سه شاخصه را مد نظر قرار دهیم اول اینکه بحث خودکفایی در کشور توجه کنیم دوم نگاه ماه صادرات محور باشد و نقطه سوم بحث دانشجو بودن صنایع است

 منتخب مردم شیروان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید این فرهنگ ایجاد شود که به یک کارآفرین و تولید کننده که دارد به مردم کمک می کند، نگاه جهادی وجود داشته باشد. متاسفانه ما در گذشته در این مورد مشکل داشتیم و گاهی مردم به کارآفرینان نگاه مثبتی نداشتند، از طرفی هم برخی از نهادها به کارآفرینان به عنوان یک طعمه نگاه می کنند که باید این نگاه‌ها اصلاح شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بحث واردات مواد اولیه هم یکی از نکاتی است که در تولید با آن مواجه هستیم و مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: به طور مثال مواد اولیه تولیدکنندگان گاهی توسط برخی افراد که از رانت برخوردارند انجام می شود و تولید کننده که خودش مصرف کننده این مواد است نمی‌تواند به راحتی آن را وارد کند که این موجب تحمیل هزینه سنگین به تولید کنندگان می شود.

عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در پاسخ به این سوال که آیا به کمیسیون صنایع مجلس تاکنون نقش موثری در حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی داشته است، گفت: فقط بحث کمیسیون صنایع مطرح نیست و کل مجلس باید حمایت از تولید را مورد توجه قرار دهد و به توان و سرمایه داخلی و جوانان نگاه مثبت داشته باشد و اتکا به داخل را تنها راه نجات کشور بداند، گاهی می‌بینیم به بحث نگاه به داخل توجهی نمی‌شود و راه حل مشکلات را در حمایت های بیرونی می بینند.

وی افزود: متاسفانه ما در کشور رانت های زیادی را می‌بینیم که به صورت ناعادلانه در دست افراد خاصی می چرخد این فضای بی‌عدالتی را در مسیر تولید ما ایجاد کرده و موجب شده تولید کنندگان با مشکل مواجه شوند و در مجلس یازدهم باید این موانع و این رانت‌ها را از بین ببریم.

این استاد دانشگاه گفت: باید در مجلس یازدهم بحث نگاه نظارتی مجلس را تقویت کنیم، فکر می کنم مجلس یازدهم باید بیشتر به خودش بپردازد و ساختارهای مجلس را به سمت و سویی ببرد که جایگاه نظارتی مجلس تقویت شود.

جدی اضافه کرد: متاسفانه تاکنون در مجلس به خصوص در مجلس دهم در بحث نظارتی نسبت به قانونگذاری ضعیف تر عمل کرده‌ایم که این مسئله باید در مجلس یازدهم مورد توجه قرار گیرد.

وی در خاتمه گفت: ما در مجلس یازدهم باید تلاش کنیم این خلاء در بحث نظارتی مجلس جبران شود و همچنین به رهنمودهای مقام معظم رهبری درباره جهش تولید، اقتصاد مقاومتی و عزت کشور توجه کرده و برای تحقق آن تلاش کنیم.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

واحد روابط عمومی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *