آخرین اخبار
اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

نبود عزم و اراده سیاسی لازم در دولت باید این برای بازگشت به برجام سال ۲۰۱۵ موجب شده تا روند مذاکرات در وین سخت شود

دکتر ثمانه اکوان کارشناس مسائل بین الملل در اولین جلسه از سلسله جلسات بایدها و نبایدهای دولت سیزدهم در عرصه بین‌الملل که با عنوان دیدبان و از سوی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به صورت مجازی برگزار شد گفت:
اشتراک گذاری
30 دی 1400
98 بازدید
کد مطلب : 2813

سیاست دولت سیزدهم بر مبنای جبران اشتباهات استراتژیک دولت‌های پیشین به ویژه دولت آقای روحانی در عرصه سیاست خارجی بر آن نهاده شده است و جهان به دلیل عدم حسن نیت آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ به سرانجام نرسید و آقای روحانی سعی کرد تا در روزهای پایانی عمر دولت دوازدهم کشور را در شرایطی تحویل آقای رئیسی بدهد که بر جامعه احیا شده و اقتصاد دارد خود را با اجرایی شدن برجام هماهنگ می کند و این در حالی بود که دولت بایدن نیز نشان داده بود که عزم سیاسی جدیدی برای جبران اشتباهات گذشته آمریکا ندارد. با خروج از برجام مرتکب اشتباه بزرگ شد؛ اما این اعتراف باعث نشده که وقتی آن ها اشتباه خود را می‌پذیرند خواهند آن را جبران کند و هر روی آمریکایی ها اگر بخواهند به صورت رسمی اشتباهات خود را بپذیرند غرامت آن را  می پردازند و با توجه به شکست در تلاش برای احیای آن صورت گرفت سیزدهم به این نتیجه رسید که نباید تمام تخم مرغ های خود را به مانند دولت آقای روحانی در سبد گفتگو با غرب بگذارد افزایش فعالیت‌های اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه تلاش برای بهبود روابط با امارات و عربستان را به کارگیری دیپلماسی فعال در حوزه منطقه به ویژه در ماجرای درگیری های آذربایجان و ارمنستان و همچنین ماجرای افغانستان همگی گویای این است که دیپلماسی منطقه ای در صورت سیزدهم جهان شد.

توافق با چین و همچنین گسترش روابط با روسیه و همچنین سفر آقای رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، به روسیه بسیار حائز اهمیت است. با توجه به برقراری جنگ سرد بین شرق و غرب ایران به عنوان کشوری که با غرب دچار مشکل است باید تکلیف خود را مشخص کند. به هر روی تجربیات گذشته هم نشان می‌دهد که ما دیگر نمی توانیم به غرب اطمینان داشته باشیم. سیاست خارجی دولت سیزدهم و گفتگو و تعامل با قدرت های جهانی اعم از اروپا چین و روسیه بوده است. بنابراین اینگونه نبوده است که این دولت تمام فعالیت‌های خود را محدود به گفتگو با آمریکا کند.

بر اساس چند تحلیل که در رسانه‌های آمریکایی منتشر شدند اگر اروپا از از مادر خدا بود در همان دوران خروج آمریکا از برجام می‌توانست این توافق را حفظ کنند و کاری کند که ایران گام‌های کاهش تعهدات خود را برندارد. ساز و کارهای اروپایی ها همچون اینستکس برای متوقف شدن فعالیت‌های اقتصادی ایران به خاطر تحریم های ثانویه آمریکا و عدم وجود عزم و اراده لازم برای حفظ برجام ناکارآمد بودند. گفتگوها در دولت سیزدهم بر این اساس صورت می‌گیرد که چک نوشته در زمان برجام بالاخره نقد می‌شود؛ ما می توانیم گفتگو کنیم و توافق هم برسیم اما این توافق می‌تواند در ظاهر و در متن توافق خیلی خوب باشد. ولی در زمان اجرایی شدن اصلا قابلیت اجرایی شدن نداشته باشد. هدف از انجام گفتگوهای وین این است که برجام چطور اجرایی شود تا ایران به امتیازاتی که از طریق این توافق آن تعلق می گیرد دست پیدا کند و تحریم‌های بانکی و نفتی برداشته شود و از طرفی دیگر آمریکا نتواند از طریق مسائل دیگر به ایران فشار بیاورند و تحریم‌ها را به نوع دیگری اعمال کند و به همین دلیل است که گفتگوها در وین سخت است؛ چون دولت بایدن دولت ضعیفی است و جمهوری خواهان نیز همواره در حال تهدید این دولت هستند و همین دلیل این دولت از معده کافی را برای بازگشت به برجام ندارد البته ضعف دولت باید در حوزه سیاست خارجی نه تنها در مورد ایران بلکه در مورد روسیه و چین هم به وجود دارد و به نوعی این سیاست‌ها هیچ تفاوتی با سیاست‌های دولت ترامپ ندارد. اگر ایران از نظر سیاسی داشته باشد و در این نقطه به جایی برسد که بگوید من به دلیل بی اعتمادی به غرب سیاست زندگی با تحریم ها را برای خود انتخاب کرده‌ام و سیاست خارجی خود را با سایر کشورها و در واقع با همان نگاه به شرق ادامه می دهد؛ این بزرگترین خطر برای آمریکاست. چون آمریکایی‌ها تاکنون مطمئن بودند که دولت‌های حاکم در ایران تلاش می‌کند که نگاه به غرب همچنان وجود داشته و تنها سیاست ایران سیاست نگاه به قرار باشد خانم دکتر اکوان در پایان این جلسه تاکید نمودند سیاست ایران بعد از خروج آمریکا و بعد از تصمیم کشورمان برای برداشتن گام های کاهش تعهدات هسته‌ای سیاست بی اعتمادی به غرب بوده. چون اصلا اعتمادی به آمریکا نیست و این در حالی است که ما تمام تلاش خود را برای عادی سازی روابط با آمریکا انجام دادیم اما آنها سیاست دشمنی خود را با ما رها نمیکنند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *