آخرین اخبار

کمیسیون بهداشت مجلس دهم عمدتا پیگیر مسائل صنفی عده‌ای خاص بود

یک فعال دانشجویی گفت:‌متاسفانه کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم، آن طور که باید و شاید به بهداشت و سلامت کشور، توجه جدی نداشت و عمدتا پیگیر مسائل صنفی عده ای خاص بود.
اشتراک گذاری
15 خرداد 1399
117 بازدید
کد مطلب : 1072

محمد قاسمی عضو کمیسیون سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، گفت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از کمیسیون های تخصصی مجلس بوده که با توجه به حوزه اثر خود یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های مجلس است که اگر وظایف محوله را به خوبی انجام دهد می توان شاهد رفع بخش زیادی از مشکلات حوزه سلامت و درمان باشیم.

 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: اهمیت ذاتی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از یک سو و مسائل و مشکلات نظام سلامت از سوی دیگر، اهمیت انتخاب افراد کاردان و شایسته در آن را دوچندان کرده است، افرادی متخصص و متعهد که منافع ملی را بر منافع فردی و صنفی ترجیح دهند و به دنبال ارائه راهکار و اصلاح وضع موجود باشند.

وی گفت: باید توجه داشت که نظام سلامت در تماس مستقیم با جامعه قرار دارد و یکی از مهم‌ترین مسایل مردم در این روزها مسائل معیشتی و اقتصادی است فلذا حضور کارشناسان اقتصادی و اجتماعی در این کمیسیون امری ضروری است که به طرح بهتر خواسته های مردم و نقد و نظارت بهتر بر نظام سلامت می انجامد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: متاسفانه به کارگیری افراد فاقد صلاحیت و ذی نفعانی که منافع فردی خود را بر همه چیز ترجیح می دهند باعث نقد و نظارت ناکافی بر نظام سلامت و تعیین اشتباه اولویت های نظام سلامت شده است و نتیجه اش را می توان در ناکارآمدی ها و ضعف ها نظام سلامت مشاهده کرد.

وی گفت: متاسفانه این کمیسیون در مجلس قبل، آن طور که باید و شاید به بهداشت و سلامت کشور، توجه جدی نداشته است و عمدتا پیگیر مسائل صنفی عده ای خاص بوده است. عدم توجه این کمیسیون به اولویت ها در ارائه طرح ها، تصویب نشدن اکثر طرح های تحقیق و تفحص، نظارت ناکافی بر وزیر بهداشت و درمان و عدم نظارت کافی بر اجرای قوانین حوزه بهداشت و درمان این مطلب را به خوبی نشان می دهد.

قاسمی افزود: برای مثال در قانون ششم توسعه به صراحت بر تعیین نیاز های آموزشی و تعیین ظرفیت ورودی متناسب با راهبردهای نظام سلامت کشور تاکید شده است.هم چنین ایجاد سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و ایجاد نظام ارجاع، همه و همه طرح هایی در نظام سلامت کشور هستند که پیگیری و نظارت‌ بیشتر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را می طلبد.

وی گفت: دو سال از برنامه ششم توسعه گذشته است و متاسفانه تلاش درخوری برای مطالبه اجرای این برنامه را شاهد نبودیم که این مسئله بیش از پیش،تجربه تلخ حضور افراد نامتخصص و ذی نفع را به ما یادآور می شود. برنامه ششم توسعه و مسائل و مشکلات کنونی، اولویت هایی را برای نظام سلامت کشور تعیین می کند. اولویت هایی مانند مقدم بودن پیشگیری بر درمان،اصلاح نظام پرداخت به کادر درمان،اصلاح و ترمیم طرح تحول نظام سلامت،کمبود سرانه پزشک در کشور و حوزه ی دارو و تجهیزات پزشکی.

عضو کمیسیون سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تصریح کرد: با توجه به اهمیت سلامت جامعه به نظر می رسد که مهم ترین اولویت، ترمیم و اصلاح طرح تحول نظام سلامت می باشد. از آثار مثبت این طرح می توان به «کاهش پرداخت های مردمی در بخش بستری دولتی»،«کاهش تعداد افراد فاقد بیمه»، «حفاظت از بیماران آسیب پذیر» و «ارتقای مشهود دارایی های حوزه سلامت» اشاره کرد.

قاسمی اظهار داشت: اما در عین حال « افزایش تقاضای القایی»، «افزایش کل هزینه های درمانی»، « افزایش بار مراجعات مراکز دولتی»،«افزایش سهم هزینه های سلامت از سبد هزینه ی خانوار» ،«افزایش نارضایتی کادر های درمانی به دنبال بی عدالتی در پرداخت ها» و «اختلالات در زنجیره ی تامین دارو» به عنوان آثار منفی طرح، مطرح هستند.

وی گفت: به علاوه عدم انجام مطالعات امکان سنجی،عدم وجود منابع پایدار برای ادامه ی طرح،مغایرت با سیاست های بالادستی، تضاد منافع در سیاست گذاری، اولویت درمان بر پیشگیری، مدیریت ناکارآمد منابع انسانی و پایین بودن اثر بخشی سیاست ها به عنوان چالش های اصلی طرح،مطرح هستند.

عضو کمیسیون سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان افزود: در مجموع، به رغم دستاوردهای طرح تحول سلامت، عدم یکپارچگی و عدم برخورداری از منطق صحیح اقتصادی، مانع تحقق اهداف نهایی طرح شده و با گذشت زمان برخی از آثار مثبت آن، که با صرف منابع زیادی به دست آمدند، روند معکوس به خود گرفته که نیاز به بازبینی دارد.

وی گفت: آن چه مسلّم است طرح تحول سلامت نمی بایست و نمی تواند متوقف شود چون در این صورت دوباره شاهد افزایش پرداختی مردم بابت درمان خواهیم بود و این موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن عبور کرد لذا مهم ترین بحث در تداوم و اجرای طرح تحول مدیریت هزینه هاست که باید به دقت و درستی اعمال شود. هم چنین وزارت بهداشت نباید همزمان کار سیاست گذاری و نظارت و اجرا را داشته باشد بلکه می بایست در حوزه نظارت و سیاست گذاری،کارها را پیش ببردو اجازه دهد که طرح تحول سلامت از طریق بیمه ها دنبال شود.

عضو کمیسیون سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان افزود: اولویت مهم بعدی،کمبود سرانه پزشک در کشور است. متاسفانه سرانه پزشک و توزیع آن در کشور به خصوص در مناطق کم برخوردار،فاصله ی زیادی با استاندارد های جهانی دارد.

وی گفت: از طرف دیگر هم مسئله افزایش ظرفیت رشته های علوم پزشکی مطرح شده است حال آن که امکانات آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی، پاسخگوی این حجم از دانشجویان علوم پزشکی نمی باشد و این امر به قطعیت بر کیفیت فارغ التحصیلان این حوزه اثر می گذارد، حال آن که بند ۱۲ سیاست های کلی سلامت، به وضوح بر تربیت نیروی انسانی متعهد و کارآمد تاکید کرده است.

قاسمی افزود: وزارت بهداشت نیز برای رفع این مشکل اقدام به اجرای طرح هایی مانند طرح های تشویقی برای پزشکان در مناطق محروم کرده است که این طرح ها تا به حال نتوانسته اند این مشکل را مرتفع نمایند.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد در این زمان، راهکار نه افزایش دفعی و ناگهانی ظرفیت پذیرش رشته های علوم پزشکی در کنکور سراسری که افزایش تدریجی و پلکانی دانشجویان این رشته ها و تداوم طرح های تشویقی برای حضور کادر درمانی در مناطق محروم و تخصیص اعتبارات و امکانات به این مناطق باشد.باید به این نکته توجه داشت که نظام سلامت ما بیش از آن که دچار کمبود پزشک و نیروی انسانی باشد،به توزیع نامتوازن نیروی انسانی دچار است که به نظر می رسد لازم است در این حوزه کارهای بیشتری صورت بگیرد.

عضو کمیسیون سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان افزود: موضوع مهم بعدی بحث دارو و تجهیزات پزشکی است.توانمندی بالای دانشمندان ایرانی در این عرصه تبدیل به یک فرصت بسیار خوب برای صادرات و استفاده از این بازار بزرگ جهانی برای تامین درآمد ارزی برای کشور شده است‌. علم و دانش و شرکت های دانش بنیان نقش مهمی در جهش تولید و اقتصاد مقاومتی دارند که این صنعت مورد کم لطفی بسیاری قرار گرفته است.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا و بحران اخیر در کشور نشان داده این صنعت پتانسیل بسیار بالایی برای صادرات و تامین درآمد ارزی دارد اما تا به حال ذی نفعان و واردات چی ها به دنبال تثبیت دیدگاه واردات محوری در این صنایع بوده اند.علاوه بر آن انحصار در تولید برخی مواد اولیه ی دارویی و عدم نظارت کافی بر کیفیت از دیگر مشکلات این حوزه هستند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات این حوزه،چرخه توزیع است.برای مثال در همین بحران اخیر، علی رغم تامین تجهیزات و توان بالای تولید که حتی منجر به صادرات مازاد آن گردید، با پدیده احتکار و بازار سیاه مواجه بودیم که نشان از مدیریت ضعیف چرخه ی توزیع دارد.

وی گفت: امیدواریم که کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس جدید، به اصلاح و ترمیم طرح ها و قوانین اجراشده، مطالبه برای اجرای قوانین و طرح های بر زمین مانده و تصویب قوانین جدید با توجه به نیاز ها و اولویت های کشور بنماید و نقش خود را بهتر از ادوار قبلی ایفا کند.

قاسمی اظهار داشت: جامعه اسلامی دانشجویان نیز از ظرفیت و توانایی‌های خود برای رصد مشکلات نظام سلامت و یادآوری آن به نمایندگان استفاده خواهد کرد.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشحویان

واحد روابط عمومی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *