آخرین اخبار

نمایندگان نامزدها در تشریح برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری در حوزه زن و خانواده چه گفتند؟

نشست نمایندگان نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری با موضوع تشریح برنامه‌های کاندیدا‌ها در حوزه زنان و خانواده از سوی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد.
اشتراک گذاری
23 خرداد 1400
152 بازدید
کد مطلب : 1241

به گزارش روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان وبه نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع مسائل حوزه زنان و خانواده با حضور طالبی، نماینده سعید جلیلی،قاسم پور نماینده حجت الاسلام رئیسی، نژاد بهرام نماینده همتی،منوچهری نماینده قاضی زاده هاشمی و شادمانی نماینده زاکانی کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و از سوی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در محل دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد. 

طالبی، نماینده سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در این نشست گفت: شعار آقای جلیلی جهش بزرگ برای ایران است و قطعا تحقق این شعار نیازمند به حضور مردم در صحنه و به ویژه زنان است.

وی از معیشت، مسکن و روستا به عنوان سه دغدغه جلیلی نام برد و افزود: به اعتقاد آقای جلیلی به جای کار نمایشی در کشور باید کار واقعی انجام شود و این در حالی است که طی این سال‌ها شعار‌هایی که در حوزه زنان داده شده نمایشی بوده است. به گون‌های که فقط امثال خانم ابتکار و یا تعداد معدود دیگری از زنان در بدنه دولت حضور یافته اند.

طالبی ایجاد تعاونی‌های زنان و تعاونی‌های خرد را از برنامه‌های جلیلی در حوزه زنان نام برد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌ها این است که ساختار‌های زنان به صورت شبک‌های گسترش یابد مضاف بر این راه اندازی صندوق تسلیحات خرد و میانی برای زنان سرپرست خانوار و طراحی کلینیک خانواده در راستای ارائه خدمات از دیگر برنامه‌های آقای جلیلی در حوزه زن و خانواده خواهد بود.

طالبی از حفظ کرامت خانواده به عنوان یکی از برنامه‌های آقای جلیلی یاد کرد و افزود: با یک نگاه کلان به خانواده میتوانیم صندوق‌هایی را برای حل مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زنان راه اندازی کنیم. از طریق صندوق ذخیره تسهیلات خرد به زنان سرپرست خانوار تسهیلات داده میشود.

اصلی‌ترین رویکرد همتی رفع فقر زنانه است

نژادبهرام، نماینده همتی نیز خانواده را کانون اصلی ارتباطات اجتماعی دانست و افزود: به عقیده آقای همتی تعامل باید جانشین پدرسالاری، خشونت و ارتباط غیرمتوازن اعضای خانواده شود و رویکرد تعامل گرایانه از خانه تا جهان بستری برای تحقق این امر است.

وی گفت: زنان قشر نیستند بلکه به عنوان نیمی از جامعه نقش سازند‌ه‌ای ایفا می‌کنند؛ بنابراین اصلی‌ترین رویکرد آقای همتی علاوه بر مسائل فرهنگی رفع زنانه شدن فقر است چرا که امروز فقر زنانه شده است و زنان هفتاد درصد از فقرا را تشکیل میدهند.

نژادبهرام با بیان اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا مشاغل زنان صدمات جدی دیده تصریح کرد: ایجاد اشتغال، ایجاد فرصت‌های شغلی و باورپذیری نسبت به نقش دختران تحصیلکرده در حوزه اشتغال و ارائه تسهیلات برای اشتغال دختران از دیگر اولویت‌هایی هستند که در برنامه آقای همتی قرار دارند.

زنانی در مسند مسئولیت‌ها قرار گرفته‌اند که براساس صلاحیت‌ها منصوب نشده‌اند

همچنین شادمانی، نماینده زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه تحولی آقای زاکانی در چهار حوزه اقتصاد، مدیریت اجتماع، فرهنگ سیاست و سیاست خارجی تعریف شده است در واقع آقای زاکانی می‌خواهد الگویی صحیح از زن تراز انقلاب اسلامی ارائه دهد. به همین دلیل ما معتقدیم که برای تحقق این مهم شعار‌ها در حوزه زنان باید عملی شوند.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی زنان ما این است که امروز زنانی در مسند مسئولیت‌ها قرار گرفته اند که براساس صلاحیت‌ها منصوب نشده اند با این وجود یکی از برنامه‌های آقای زاکانی تشکیل وزارت زنان و خانواده خواهد بود و قطعا یک زن که متخصص به امور زنان است و دارای شایستگی است در رأس هرم این وزارتخانه قرار میگیرد.

اصلی‌ترین کار زاکانی از بین بردن نگاه سیاسی و ابزاری به زنان است

شادمانی بیان کرد: اصلی‌ترین کار آقای زاکانی از بین بردن نگاه سیاسی و ابزاری به زنان است به هر روی مسئل‌های که وجود دارد این است که در دولت‌های مختلف بعد از جنگ به زنان به عنوان یک مهره سیاسی و تزئینی نگاه شده است.

منوچهری، نماینده قاضی زاده هاشمی نامزد سیزدهمی دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت: شعار آقای قاضی زاده ثبات و آرامش است بنابراین در دولت سلام حفظ آرامش و ثبات در خانواده مورد توجه قرار خواهد گرفت.

تشکیل وزارت زن و خانواده از اولویت‌های قاضی زاده هاشمی

وی با بیان اینکه تشکیل یک خانواده که از لحاظ اجتماعی و فرهنگی دارای ثبات باشد در اولویت آقای قاضی زاده هاشمی قرار دارد، بیان کرد: تشکیل وزارت زن و خانواده از اولویت‌های آقای قاضی زاده هاشمی خواهد بود، چون خانواده از نهاد‌های اصلی جمعیت به شمار میرود. از این رو با تشکیل یک نهاد و وزارتخانه باید بتوانیم به تمام جوانب خانواده بپردازیم.

منوچهری پیاده سازی برنامه گام دوم انقلاب را از دیگر اولویت‌های قاضی زاده هاشمی برشمرد و افزود: به گفته رهبر معظم انقلاب باید یک مرکز فراقو‌ه‌ای باید برای زنان تشکیل شود و این اولویت آقای قاضی زاده است.

ایجاد دپارتمان‌هایی در راستای مهارت افزایی زنان

وی با اشاره به وجود بیست میلیون زن خانه دار در کشور تصریح کرد: متاسفانه زنان خانه دار هیچ تریبون و جایگاهی برای ارائه نظرات و مشکلات خود ندارند با این وجود در دولت آقای قاضی زاده با ایجاد دپارتمان‌هایی در راستای مهارت افزایی زنان تلاش خواهد شد تا چگونگی حضور موثر زنان در جامعه به آن‌ها آموزش داده شود.

قاسم پور، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و نماینده حجت الاسلام رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: در برنامه‌های آقای رئیسی چند اصل در حوزه زنان مورد توجه قرار گرفته است که از جمله مهمترین برنامه‌ها می توان به برنامه ریزی اجتماعی، توجه به زیست بوم‌ها و اقلیم‌ها و نگاه فرصت محور اشاره کرد.

 

فعال سازی هسته‌های اجتماعی در جهت حل مسائل زنان

وی با بیان اینکه نگاه ما در برنامه ریزی اجتماعی این است که مسئله محور به مسائل زنان نگاه کنیم، اضافه کرد: یکی دیگر از اولویت‌های دولت آقای رئیسی فعال سازی هسته‌های اجتماعی برای حل مسائل است به هر روی امروز دولت به تنهایی پاسخگوی حل مسائل نیست به همین دلیل نیاز است که جبهه‌های مردمی و هسته‌های اجتماعی در راستای حل مسائل به کار گرفته شوند.

نژادبهرام، نماینده همتی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز با اشاره به وجود چهار میلیون زن سرپرست خانوار در کشور تصریح کرد: میانگین سنی زنان سرپرست خانوار به طور متوسط بالای ۵۰ سال است و این یک دغدغه است با این وجود رویکرد دولت تعامل این است که در گام اول به مسئله پیشگیری بر اساس آموزش، ظرفیت سازی برای ازدواج و ارائه آموزش در راستای پیشگیری از کودک همسری بپردازد.

افزایش یک میلیونی یارانه زنان سرپرست خانوار در سه دهک پایین 

وی بیان کرد: با توجه به اینکه زنان سرپرست خانوار در سه دهک پایین جامعه حضور دارند از این رو در دولت آقای همتی یارانه این سه دهک به یک میلیون تومان افزایش خواهد یافت و البته حمایت‌های حقوقی نیز از زنان سرپرست خانوار صورت خواهد گرفت.

شادمانی، نماینده زاکانی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد: عمق فاجعه در حوزه زنان سرپرست خانوار در رابطه با زنان مطلقه اتفاق افتاده است چرا که امروز هفتاد درصد این زنان دارای فرزند هستند و از طرفی این افراد با فشار‌های اقتصادی و عاطفی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه توانمندی زنان سرپرست خانوار با ایجاد یک شبکه حمایتی در جهت فروش محصولات تولیدی از برنامه‌های آقای زاکانی است، بیان کرد: زنان مطلقه علاوه بر مشکلات مالی با مشکلات روحی و عاطفی نیز مواجه هستند که در راستای کمک به این افراد سمن‌ها میتوانند به کمک دولت بیایند و زنان مطلقه را آموزش بدهند تا با ارائه این آموزش‌ها شاهد کاهش بزهکاری‌ها باشیم.

بیمه تامین اجتماعی زنان سرپرست خانوار از اولویت‌های دولت سلام

منوچهری، نماینده قاضی زاده هاشمی نیز گفت: در دولت آقای قاضی زاده هاشمی دپارتمان توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با هدف مهارت آموزی و یادگیری مشاغل خرد راه اندازی میشود. مضاف بر این با توجه به اینکه بیمه تامین اجتماعی زنان سرپرست خانوار از سال ۸۱ تصویب شده، ولی تنها ۲۰ درصد آن اجرایی شده و به نوعی ناتمام باقی مانده اجرایی کردن این مصوبه از اولویت‌های دولت سلام خواهد بود.

اولویت دولت رئیسی برای بیمه زنان سرپرست خانوار دارای ۳ فرزند

قاسم پور، نماینده حجت الاسلام رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: دولت مکلف شده است تا زنان سرپرست خانوار دارای سه فرزند را بیمه کند، ولی تاکنون به این تکلیف عمل نشده است. با این وجود بیمه زنان سرپرست خانوار دارای سه فرزند از اولویت‌های دولت آقای رئیسی خواهد بود.

وی با بیان اینکه ایجاد پنجره واحد حمایتی و ارائه الگوی اقدام مداخله گری از اولویت‌های دولت آقای رئیسی خواهد بود، تصریح کرد: ما نیازمند یک شبکه اقدامات و مداخله برای حمایت از زنان سرپرست خانوار هستیم. 

 

دولت روحانی کمترین  توجه را به زنان داشته است

همچنین طالبی، نماینده جلیلی گفت: دولت آقای جلیلی دولت عمل است و نه شعار با این وجود در سفر او به قصر قند نیز شاهد تجلیل آقای جلیلی از ابعاد قدرتمندی خانم ریگی از فرمانداران استان سیستان و بلوچستان بودیم.

وی تصریح کرد: به گفته نماینده آقای همتی قرار است که در این دولت با پدرسالاری مقابله شود با این وجود سوال این است که آیا قرار است که بحران‌های متعددی که در خانواده‌های غربی وجود دارد در کشور ما هم اتفاق بیفتد؟

طالبی با تاکید بر اینکه افراد زمانی که به عرصه انتخابات وارد میشوند باید الزام خود را به قانون اساسی اثبات کنند، افزود: متاسفانه ما در این هشت سال دولتی را تحمل کردیم که شعار توجه به زنان را مطرح کرد، اما در این سال‌ها به اسم اینکه موسیقی را آزاد کردند کمتر توجهی به اقشار متنوع زنان شد. به گون‌های که امروز زنان ما در وضعیتی قرار گرفتند که دچار بحران‌های متنوعی شده اند مثلا در مناطق محروم تحصیلات دختران با مشکل مواجه شده و یا در آموزش و پرورش دچار تعبیض هستیم.

 

محدود کردن مشارکت به اشتغال جفای بزرگی در حق زنان است

در ادامه نژادبهرام، نماینده آقای همتی با بیان اینکه ما اجازه نمیدهیم که تعارضات سیاسی مانع خواهرانگی ما شود گفت: مسئله مشارکت اجتماعی ابعاد زیادی دارد با این وجود اگر مسئله مشارکت صرفا به اشتغال محدود شود جفای بزرگی در حق زنان است.

وی افزود: نیمی از جمعیت کشورمان را زنان تشکیل میدهند با این وجود تعارضاتی که در جامعه دیده میشود ناشی از این است که موضوع گفتگو و تعامل مطرح نیست از این رو وقتی که ما بحث پدرسالاری را مطرح میکنیم میخواهیم تعامل را به حاشیه برانیم و این گونه مسئله عدالت مورد غفلت قرار میگیرد و این در حالی است که هر آنچه که مغایر با عدالت باشد مورد تایید جمهوری اسلامی نیست.

شادمانی، نماینده زاکانی در بخش دیگری گفت: مشکلی که زنان برای مشارکت اجتماعی در جامعه دارند ناشی از تفسیر عرفی است که از قوانین وجود دارد و از طرفی عدم باور به توانمندی زنان برای حضور در اجتماع و مدیریت‌های کلان، پایه و میانی مسئله دیگری است که به این موضوع دامن میزند؛ بنابراین ما در درجه اول باید دختران را توانمند بسازیم و این توانمندی طبق برنامه ریزی آقای زاکانی باید از آموزش و پرورش و جامعه پذیری در خانواده شروع شود. در واقع برنامه آقای زاکانی در راستای تعلیم و تربیت و جامعه پذیری این است که از دو قطب رسانه‌های مکتوب و دیداری و آموزش و پرورش به عنوان دو هرم قدرت استفاده کند تا زمینه برای توانمندسازی زنان فراهم شود.

زنان به دلیل عدم شایسته‌سالاری مشارکت را جدی نمی‌گیرند

وی افزود: اگر زنان و دختران ما شایسته سالاری در عرصه‌های مختلف را در یک دولت ببینند آن‌ها هم میتوانند مشارکت‌های اجتماعی و سیاسی داشته باشند، ولی وقتی میبینند که تقسیم قدرت و مسئولیت‌ها براساس کلیشه‌های عدم شایسته سالاری و مسائل جنسیتی است آن‌ها هم مشارکت را جدی نمیگیرند بنابراین مهمترین برنامه زاکانی باور به توانمندی اقتصادی و توجه به نقش زنان است.

همچنین منوچهری، نماینده قاضی زاده هاشمی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: زنان به لحاظ ویژگی‌ها و ذاتیات خود در تحکیم خانواده دخیل هستند از این رو باید در جامعه نیز به ذاتیات زنان توجه شود، ولی این توجه صورت نمیگیرد به گونه‌ای که زن‌ها در سختترین کار‌ها در کنار مردان هستند.

وی تصریح کرد: نظر آقای قاضی زاده هاشمی این است که از زنان با لحاظ کردن ویژگی‌ها و ذاتیات‌شان و لحاظ کردن زمان‌ها و وقت‌های کافی برای فرزند آوری، فرزندپروری، همسرداری و خانه داری در اجتماع حضور یابند؛ در واقع تصمیم آقای قاضی زاده هاشمی این است که از منافعی که در شرکت‌های خصوصی و ارگان‌های دولتی وجود دارد با به کارگیری زنانی که کارمند هستند و در عین حال باید تکالیف همسرداری و فرزندپروری خود را انجام دهند تا به موضوع جمعیت هم لطمه نخورد رفع تعارض کند.

منوچهری بیان کرد: حضور اجتماعی زنان با توجه به ویژگی‌های ذاتی آن‌ها از برنامه‌هایی است که در وزارت زن و خانواده در دولت آقای قاضی زاده هاشمی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

قاسم پور، نماینده حجت الاسلام رئیسی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه ما در راستای مشارکت زنان نیازمند یک تحول در حکمرانی هستیم، تصریح کرد: اولویت آقای رئیسی فعال سازی هسته‌های اجتماعی و ایجاد حلقه‌های میانی در راستای حل مسائل اجتماعی است و در واقع به تبع این رویکرد ما می‌توانیم یک مشارکت اجتماعی جدی را رقم بزنیم.

وی افزود: در دولت آقای رئیسی استفاده از زنان در لایه‌های مختلف مدیریتی وجود دارد؛ اما با توجه به رشد تحصیلات زنان و از طرفی توسعه اقتصاد دانش بنیان، ایجاد فرصت‌ها و رفع موانع برای نقش آفرینی زنان در این حوزه از اولویت‌های آقای رئیسی است. همچنین ایجاد توازن بین نقش‌های خانوادگی و نقش‌های اجتماعی از دیگر برنامه‌هایی است که در جهت تقویت مشارکت اجتماعی زنان در اولویت دولت آقای رئیسی قرار دارد.

طالبی، نماینده جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در خصوص بزرگترین مسائل پیش روی دختران جوان گفت: یکی از مهمترین مشکلاتی که داریم این است که ما دچار تورم حرف هستیم، ولی یکی از مبانی و راهبرد‌های کلان دولت آقای جلیلی همین است که حرف و شعار نه؛ بلکه عمل.

وی با بیان اینکه ما در حوزه زنان و دختران سند و ساختار کم نداریم، تصریح کرد: ما در حوزه زن و خانواده نیازمند نظم و همگرایی هستیم؛ چون اگر به بحث خانواده با یک نگاه توسعه پایدار توجه شود متوجه می‌شویم که خانواده ساختاری است که با همه بخش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور باید در ارتباط باشد.

طالبی بیان کرد: یکی از مهمترین راهکار‌هایی که در حل مسئله خانواده و به ویژه بحث دختران باید به آن توجه شود این است که پنجره نگاه سیاست گذاران باید پنجره نگاه خانواده محور باشد.

 

تعریف ارائه شده از دختران مردمحور است

وی با تاکید بر اینکه باید روی هویت و کرامت دختران کار کنیم، افزود: متاسفانه تعریف ما از دختران تعریفی است که با نگاه مردمحور ارائه شده به این صورت که دختر‌ها هم باید با استرس کنکور بدهند و بعد از کنکور وارد مشاغل متنوع شوند و در کنار همه این فشار‌ها مسئله مادری و خانواده را هم پیش روی خود داشته باشند؛ البته ما اصلا قائل به این نیستیم که دختر‌ها نمی‌توانند؛ اما باید به تفاوت‌های بین دختر‌ها و پسر‌ها هم توجه شود.

نژادبهرام، نماینده همتی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه دختران جوان افتخارات، سرمایه ها، مادران و همسران آینده جامعه ما به شمار می‌روند و به شدت هم مورد علاقه آقای همتی هستند، تصریح کرد: اگر چه موضوع مشارکت اجتماعی زنان فقط به موضوع اشتغال برنمی گردد؛ اما بخشی از این مشارکت با اشتغال محقق می‌شود. با این وجود امروز نرخ تحصیلات عالیه دختران در دانشگاه‌ها و ورودی آن‌ها بالای ۵۰ درصد است و از طرفی یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که نرخ سواد در بین زنان کشورمان بالای ۸۵ درصد برای زنان است و این در حالی است که این رقم پیش از انقلاب ۲۵ درصد بوده پس با وجود این افتخار ما به دختران توصیه می‌کنیم که ادامه تحصیل بدهند و ظرفیت‌های جدید تعامل اجتماعی را به وجود بیاورند؛ اما این بدان معنا نیست که همه بتوانند وارد بازار کار شوند، ولی باید ظرفیت ایجاد شود. به همین دلیل تخصیص ۳۰ درصد از فرصت‌های شغلی طی چهار سال، حفظ امنیت و تداوم فرصت‌های شغلی موجود برای زنان و ارائه خدمات جانبی به زنان جزو الزامات کاری آقای همتی خواهد بود.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود روحیه زنان لطیف است و بهتر است که در موقعیت‌های اجتماعی مختلف قرار نگیرند با توجه به این همه بلند پروازی‌ها و استعداد‌هایی که دختران و زنان کشورمان دارند جمله خوب نیست. از این رو اگر ما ظرفیت‌ها را در درون جامعه ایجاد کنیم زنان می‌توانند هم خانواده و هم مشاغل شان را مدیریت کنند.

منوچهری نماینده قاضی زاده هاشمی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در بخش دیگری از اظهارات خود، گفت: ما معتقدیم که برای حضور موفق زنان در جامعه باید تمام ویژگی‌های آن‌ها در نظر گرفته شود در واقع ما مخالف جریان‌های فمینیستی هستیم که میگویند زنان با مردان باید مساوی و برابر باشند ما معتقدیم که زنان با تمام ویژگی‌های زنانگی خود باید در جامعه حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه هم اکنون آقای قاضی زاده هاشمی یک زن که پزشک و دارای سه فرزند است را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود معرفی کرده است، افزود: علت اینکه ما به زنان می‌پردازیم این است که مسئله زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه و با توجه به جایگاه تاثیرگذار آن‌ها در مسئله جمعیت و خانواده نقش مهمی است.

 

طرح مهارت آموزی دولت سلام برای حضور دختران در اجتماع

منوچهری تصریح کرد: حضور در اجتماع مسئله اساسی است که ما آن را به دختران آموزش نداده ایم. با این وجود در دپارتمان‌های مختلفی که ذیل وزارت خانواده ایجاد می‌شوند مهارت آموزی دختران برای حضور در جامعه اولین دغدغه ما خواهد بود تا آن‌ها بتوانند ضمن دفاع از خود حضور موثر و مثبت در جامعه داشته باشند و از طرفی نگاه ابزاری به آن‌ها صورت نگیرد. در واقع دختران باید بدانند که مهمترین و اساسی‌ترین رکن جامعه را تشکیل می‌دهند و اتفاقا این موضوع باید قبل از ورود دختران به جامعه هم در خانواده و هم در دپارتمان‌های مهارت آموزی که جدای از مدرسه هستند به آن‌ها آموزش داده شود.

شادمانی نماینده زاکانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: مهمترین مشکل دختران مسئله بی هویتی و چالش نگرشی نسبت به آنهاست به این صورت که ما به دختران به عنوان یک سرمایه اجتماعی نگاه نمی‌کنیم و این مسئله‌ای است که در جامعه بحران زا می‌شود.

وی بیان کرد: وقتی که هویت همسریابی به دختران آموزش داده نمی‌شود و آن‌ها به این شناخت نمی‌رسند که یک دختر و زن میتواند همزمان هم در اجتماع حضور داشته باشد و هم به نقش همسری و مادری خود بپردازد نتیجه این می‌شود که زن هیات علمی ما نیز برای ازدواج و فرزندآوری ترس دارد.

شادمانی با تأکید بر اینکه چالش‌های نگرشی نسبت به دختران به عنوان سرمایه اجتماعی باید حل شوند، تصریح کرد: ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت موسسات غیر دولتی در جهت توانمند سازی دختران استفاده کنیم. به هر روی اگر به دختران به عنوان یک سرمایه اجتماعی نگاه شود سلامت روان و جسم آن‌ها نیز تضمین خواهد شد.

وی بیان کرد: زنان با توجه به توانمندی که دارند می‌توانند یک نقش فعال در عرصه خانه شامل نقش مادری، دختری و همسری داشته باشند و این باعث خواهد شد که مسئله تجرد قطعی که بسیاری از دختران ما آن را انتخاب کرده‌اند از بین برود.

 

هیچ نگاهی در عرصه سیاست گذاری به دختران وجود ندارد

همچنین قاسم پور نماینده حجت‌الاسلام رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: مهمترین مسئله مغفول ماندن دختران در عرصه سیاست گذاری است به گونه‌ای که هیچ نگاهی در عرصه سیاست گذاری به این جمعیت موثر وجود ندارد و همین مسئله باعث شده تا عناصر هویت بخش زنان به خوبی پیگیری نشوند.

وی افزود: رویکرد آقای رئیسی این است که دختران خود فرصت ساز هستند نه اینکه ما بخشی از فرصت‌های اشتغالی یا دیگر فرصت‌ها را در اختیار آن‌ها قرار دهیم در واقع دختران به عنوان سرمایه‌های جمهوری اسلامی خود می‌توانند نقش جدی را برای عبور از وضع موجود ایفا کنند.

نماینده حجت‌الاسلام رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز عدم توجه به عناصر هویت بخش را یکی دیگر از مشکلات پیش روی دختران دانست و افزود: این تلقی وجود دارد که دختران امروز با مادران خود فرق دارند، اما واقعیت این است که مجموعه هنجار‌ها و ارزش‌های دختران با مادران شان متفاوت نیست، ولی با توجه به تحولات سبک زندگی و تحولات معنایی ما نتوانسته ایم مجموعه مسائل دختران را در یک فضای جدید بازیابی کنیم و همین مسئله موجب شده تا هم اکنون مسئله هویتی دختران به عنوان یک مسئله جدی مورد توجه قرار بگیرد. به هر روی اگر ما دختران را فرصت ساز بدانیم مسئله هویت بخشی آن‌ها هم حل می‌شود.

 

در مدل اقتصادی جلیلی زنان می‌توانند بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی را حل کنند

طالبی نماینده سعید جلیلی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص سلامت زنان روستایی، گفت: طبق بررسی‌هایی که در کارگروه خانواده دولت سایه صورت گرفته است دستگاه تشخیص سرطان زنان در روستا‌ها وجود ندارد با این وجود طرحی ارائه شده تا زنان روستایی نیز بتوانند از این دستگاه بهره‌مند شوند.

وی به ارائه تسهیلات در حوزه کشاورزی، دامپروری و اشتغالات عمومی به زنان روستایی از طریق صندوقی که راه اندازی می‌شود به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های دولت جلیلی اشاره کرد و افزود: طرح آقای جلیلی در حوزه روستایی حوزه مسکن، اقتصاد و کشاورزی را شامل می‌شود و البته او برای تهیه این طرح روستا به روستا رفته و آن را در اتاق در بسته و یک ماهه تهیه نکرده است. با این وجود در مدل اقتصادی جلیلی زنان می‌توانند بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی را حل کنند.

نژادبهرام نماینده همتی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود بی هویت دانستن دختران را کم لطفی به آن‌ها دانست و گفت: دختران ما فرزندان همان زنانی هستند که بار انقلاب ۵۷ را به دوش کشیدند با این وجود دختران این زنان چگونه می‌توانند بی هویت باشند. دختران ما نیاز دارند که دیده شوند و نسبت به مسائل شان دغدغه وجود داشته باشد.

وی افزود: مهمترین کاری که در دولت آقای همتی در حوزه زنان روستایی انجام می‌شود حمایت اقتصادی از ظرفیت‌های زنان روستایی است، چون زنان روستایی اکثرا نسبت به خرید تضمینی محصولات خود، ایجاد ظرفیت‌های حمایتی و ارتقاء مهارت‌های کشاورزی و فعالیت‌های پیرامون آن با محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی مواجه هستند با این وجود آقای همتی در این حوزه دارای برنامه است و در این راستا ایجاد ظرفیت‌های حمایتی، مهارت آموزی و ارتقاء را به شدت پیگیری می‌کند.

نژاد بهرام تصریح کرد: در دولت آقای همتی اولین مسئله در حوزه زنان روستای سلامت زنان و غربالگری سلامت زنان است و بعد از آن حمایت از تولیدات و اشتغال زنان روستایی در اولویت قرار دارد تا آن‌ها احساس مفید بودن داشته باشند.

برنامه زاکانی برای سلامت باروری  و شناسایی مشاغل درآمد زای زنان روستایی

شادمانی نماینده زاکانی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود شناسایی توانایی بالقوه و بالفعل زنان روستایی، برنامه ریزی بر اساس امکانات و ظرفیت‌ها و توسعه متوازن زنان برای نقش آفرینی در فرآیند رشد و توسعه کشور را از جمله برنامه‌های زاکانی در حوزه زنان روستایی برشمرد و گفت: در دولت زاکانی مسئله سلامت باروری  و شناسایی مشاغل درآمد زای زنان روستایی در جهت مرتبط کردن آن‌ها با کانون‌های تجاری در شهر‌ها مورد توجه است.

وی اظهار داشت: ایجاد ادارات و مراکز فرهنگی و آموزشی از چالش‌های پیش روی زنان روستایی است و قطعا اختصاص بودجه می‌تواند برای حل بسیاری از مسائل زنان راهگشا باشد. به هر روی ما برای حل مسائل زنان در روستا‌ها می‌توانیم طرح‌های زیادی داشته باشیم؛ اما اصلی‌ترین مسئله این است که بودجه این طرح‌ها نیز به صورت اختصاصی تامین شود.

منوچهری نماینده قاضی زاده هاشمی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در ادامه گفت: در دولت سلام با یک انقلاب سازوکاری روبرو هستیم به این معنا که ما می‌خواهیم سازوکار‌ها را تغییر دهیم. با این وجود اهمیت دادن به خانواده‌های روستایی که تولید محور هستند اهمیت دادن به زنان روستایی هم هست.

وی با بیان اینکه خانواده روستایی را باید به گونه‌ای تامین و حمایت شوند که نیازی به مهاجرت به شهر‌ها نداشته باشند، تصریح کرد: زنان روستایی یکی از پایه‌های اصلی تولیدات روستایی به شمار می‌روند با این وجود توجه به گردشگری با استفاده از ظرفیت زنان روستایی، حمایت از بیمه‌های روستایی که زنان را نیز در برمی گیرد و حمایت از بهداشت زنان و خانواده‌های روستایی جزو مسائلی هستند که اگر مورد توجه قرار بگیرند علاوه بر تامین سلامت زنان روستایی، درون زایی در گام دوم انقلاب را نیز محقق می‌کند.

 

برنامه رئیسی برای تحقق بودجه ۳ هزار میلیاردی زنان روستایی

قاسم‌پور نماینده حجت الاسلام رئیسی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در ادامه اظهارات خود گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ سه هزار میلیارد تومان برای زنان روستایی اختصاص یافته است که در دولت آقای رئیسی برای تحقق این بودجه برنامه ریزی می‌شود؛ البته ما در کنار تامین بودجه نیازمند یک تحول درونی نیز هستیم چرا که اگر بخواهیم با فرآیند‌های فعلی مسائل زنان را مورد توجه قرار دهیم مهاجرت به شهرها همچنان ادامه می‌یابد.

 

مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها در اولویت دولت رئیسی

وی با بیان اینکه مهاجرت معکوس اولویت آقای رئیسی است، اظهار داشت: زنجیره‌های تامین و فروش در روستا‌ها در حوزه اقتصادی باید فعال شوند و از طرفی استفاده از هسته‌های اجتماعی در روستا می‌تواند در حوزه تغییر نگرش‌های غلط به زنان و در در حوزه سلامت مورد استفاده قرار بگیرند.

طالبی نماینده جلیلی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص برنامه‌های جلیلی در حمایت از ورزش بانوان گفت: یکی از طرح‌های جلیلی در حوزه معیشت و تفریح است که ورزش و از جمله ورزش زنان را نیز شامل می‌شود.

 

طرح جلیلی برای استفاده خانواده از ظرفیت های تفریحی

وی افزود: در ادارات امکانات ویژه‌ای برای کارمندان دولتی وجود دارند، اما اقشار مختلف جامعه از این امکانات بی بهره هستند با این وجود در قالب طرح آقای جلیلی دو میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار که از امکانات سفر و تفریح بهره‌مند نشده اند از مراکز موجود شامل مراکز تفریحی، هتل ها، موزه‌ها و سینما‌ها بهره مند می‌شوند و البته در قالب این طرح زنان به عنوان عضو مهم خانواده مورد توجه قرار خواهند گرفت به هر روی وظیفه رئیس جمهور حفظ، تثبیت و تکریم خانواده است، ولی خانواده زمانی حفظ، تثبیت و تکریم می‌شود که بتواند از تفریح و ورزش بهره‌مند شود که در این راستا یکی از برنامه‌های آقای جلیلی افزایش پارک‌های ویژه بانوان و همچنین اختصاص مراکز تفریحی به زنان روستایی است.

 

اختصاص ۳۰ درصد از بودجه وزارت ورزش و جوانان به زنان در دولت همتی

همچنین نژادبهرام نماینده همتی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود، گفت: نمایندگان کاندیدا‌ها به گونه‌ای از زنان صحبت می‌کنند که انگار زنان جزئی از خانواده نیستند به هر روی ایجاد تعارض و شکاف در خانواده یک موضوع نگران کننده است.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت ورزش زنان برای آقای همتی ۳۰ درصد از بودجه وزارت ورزش و جوانان به زنان اختصاص یافته است است و در این راستا نیز به ورزش قهرمانی تاکید شده است.

وی با بیان اینکه جدی گرفتن ورزش در آموزش و پرورش در کلیه مقاطع تحصیلی و ورزش همگانی و قهرمانی از برنامه‌های آقای همتی برای زنان است، اظهار داشت: امروز به دلیل عدم استفاده از فرصت‌های ورزشی با حجم کثیری از بیماری‌های اسکلتی در بین دختران روبرو هستیم با این وجود پرداختن به ورزش زنان هزینه نیست؛ بلکه سرمایه گذاری است.

نماینده همتی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی که بنده از غربالگری زنان بحث می‌کنم به خاطر این است که سلامت زنان و جامعه به هم گره خورده است؛ پس ما نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم از این رو بخشی از برنامه‌های آقای همتی در حوزه زنان به غربالگری و بخشی هم به پیشگیری از از بروز بیماری‌ها بر می‌گردد.

همچنین شادمانی نماینده زاکانی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه عدالت و اخلاق مداری در حوزه ورزش زنان در اولویت آقای زاکانی قرار دارد، گفت: پس از گذشت سه سال ورزشکاران زن هنوز جوایز خود را دریافت نکرده‌اند؛ بنابراین باید یک بودجه اختصاصی به این حوزه اختصاص داده شود.

 

چالش پناهندگی ناشی از عدم ارائه آموزش‌های اخلاقی به ورزشکاران است

وی با اشاره به اینکه حمایت از ورزش همگانی، بیمه مربیان و ساخت مراکز تفریحی در راستای تحقق عدالت محوری از جمله برنامه‌های آقای زاکانی در حوزه ورزش به شمار می‌روند، اظهار داشت: متاسفانه امروز ورزشکاران ما متاثر از مسائل فرهنگی و عدم ارائه آموزش‌های اخلاقی با مسائلی مانند پناهندگی روبرو هستند. مطمئناً وقتی ورزشکاران ما می‌بیند که نگاه عدالت محور نسبت به آن‌ها وجود ندارد و از طرفی آن‌ها برای یک مسئله اخلاقی و داشتن عرق ملی نسبت به وطن تربیت نشده اند مسائلی مانند پناهندگی برای‌شان پیش می‌آید.

 

شادمانی تصریح کرد: آقای زاکانی ورزش زنان را به عنوان یک شعار فریبنده و به‌عنوان یک ویدیو تبلیغاتی شناخته شده مطرح نمی‌کند؛ بلکه او معتقد است که زنان به جای ورود به ورزشگاه‌ها برای دیدن ورزش مردان خود باید با اختصاص بودجه ورزشگاه اختصاصی داشته باشند.

ورزش اولویت دولت فعلی نبوده است

منوچهری نماینده قاضی زاده هاشمی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: بحث ورزش زنان و مردان دچار چالش شده است چرا که ورزش اولویت دولت فعلی نبوده و به این اولویت در بودجه توجه نشده است.

منوچهری تصریح کرد: با توجه به مشکلات ورزشکاران به دلیل شیوع ویروس کرونا سوالی که وجود دارد این است که آیا ما برای حمایت از ورزشکاران و واکسیناسیون آن‌ها برنامه‌ای داریم. به هر روی ورزشکاران جزو صنوف آسیب پذیر هستند، اما هیچ مدیری به این حوزه وارد نشده و ما برنامه‌ای در این رابطه نمی‌بینیم.

 

صیانت از ورزشکاران زن به خوبی از سوی وزارت ورزش پیگیری نشده

قاسم‌پور نماینده حجت‌الاسلام رئیسی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: ورزش بانوان متفاوت از ورزش مردان است؛ اگرچه مسائلی که در ورزش زنان وجود دارد جدی‌تر هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه ورزش حرفه‌ای چند کلان مسئله شامل بیمه ورزشکاران و مربیان ورزشی و باشگاه داری زنان باید مورد توجه قرار بگیرند، افزود: باشگاه داری زنان در ورزش حرفه‌ای با مشکل مواجه است؛ البته ما در این رابطه نیازمند قانون گذاری و ارائه لایحه از سوی دولت هستیم که پیگیری‌هایی در این رابطه در مجلس صورت گرفته است.

قاسم پور با اشاره به اینکه صیانت از ورزشکاران زن موضوعی است که به خوبی از سوی وزارت ورزش و جوانان پیگیری نشده افزود: با توجه به کم تحرکی زنان ورزش همگانی از مسائل جدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

در مناظره‌ها نسبت به حضور زنان در کابینه جنسیتی برخورد می‌شود

همچنین طالبی نماینده جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص انتصاب زنان در دولت جلیلی گفت: شایسته سالاری یک نکته محوری در دولت آقای جلیلی است؛ البته در مناظره‌ها نسبت به حضور زنان در کابینه کاملاً جنسیتی برخورد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دولت سایه برخورد جنسیتی وجود نداشته، اضافه کرد: مدلی که تا کنون برای به کارگیری شعاری زنان در کابینه وجود داشته مدل اصلاح‌طلب‌ها بوده به این صورت که همواره گفته می‌شود دو یا سه وزیر زن در کابینه مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما در همین دولت روحانی وزیر زن وجود ندارد و یا آقای همتی در بانک مرکزی از زنان استفاده نکرده است و این در حالی است که ما هم به ارتقاء ساختار‌های زنان فکر می‌کنیم و هم یک رویکرد شبکه‌ای داریم. مضاف بر این ما معتقدیم که شایسته‌سالاری باید وجود داشته باشد تا اقشار متنوع اعم از زن روستایی و تحصیلکرده تا زنان خانه‌دار بتوانند وارد عرصه اشتغال شوند.

نژادبهرام نماینده همتی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز بیان کرد: همانطور که گفته شد آقای همتی ۵۰ درصد از کابینه خود را به زنان و جوانان اختصاص می‌دهد و البته این کف کار است. به هر روی اگر ما می‌خواهیم شاهد مشارکت زنان در مدیریت کشور باشیم نیازمند یک تعیین ظرفیت حمایتی برای به کارگیری زنان هستیم و این مغایرتی با موضوع شایستگی ندارد؛ ولی ما در این رابطه همواره به عدم شایسته سالاری متهم می‌شویم.

 

زنان از دولت سازندگی به بعد مهره تزیینی لیست‌های انتخاباتی بوده‌اند

شادمانی نماینده زاکانی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیزگفت: از دولت سازندگی به بعد زنان مهره تزیینی لیست‌های انتخاباتی بوده اند و یا شعار‌هایی که برای احقاق حقوق زنان مطرح شده منبعی برای جذب آراء مورد نیاز مردان بوده است؛ بنابر این ما آمده ایم تا این مسائل حل شوند تا زنان نخبه در چرخش مدیریتی به خاطر شایستگی در مسند‌ها قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه مسائل جنسیتی اولویت زاکانی نیست؛ بلکه مسئله او شایسته‌سالاری است، اظهار داشت: وقتی که ما یک رئیس جمهور انتخاب میکنیم در پایین‌ترین رده‌های مدیریتی نیز ۳۱۳ هزار مدیر میانی، پایه‌ای و عالی را هم انتخاب می‌کنیم با این وجود وقتی که به صورت نمادین شعار می‌دهیم که یک زن در یک مسند قرار می‌گیرد او ابتدا باید در لایه‌های پایینی به توانمندی رسیده باشد.

 

زن ویترین نیست که خود را مسخره شعار‌های انتخاباتی کند

وی با بیان اینکه زن یک ویترین و شعار نمادین نیست که خود را مسخره شعار‌های آقایان کند، اضافه کرد: در در واقع ما زمانی می‌توانیم شعار به کارگیری زنان در کابینه را بدهیم که دولت ما زنان را توانمند کند و به آن‌ها با توجه به ویژگی‌ها و شایستگی‌های شان امکان ظهور و بروز در جامعه را بدهد و در نهایت آن‌ها را به مناصب مختلف برساند.

شادمانی بیان کرد: بنده فکر می‌کنم که شعار شایسته سالاری فراتر از مسئله جنسیتی است به همین دلیل آقای زاکانی نمی‌گوید که در کابینه چند زن را به کار می‌گیرد البته شان زن تراز انقلاب هم از این مسئله بالاتر است. معتقدم اصولگرایان و اصلاح‌طلبان همگی باید برای اصلاح این روند که یک عده خاص قدرت هرم زنان را در دست بگیرند قدم بردارند.

منوچهری نماینده قاضی زاده هاشمی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم گفت: به گفته قاضی‌زاده او در یک شرایط مساوی در بین مردان و زنان مدیر زن مدیر را برای مدیریت انتخاب می‌کند، چون زنان در عرصه مدیریت خیلی دقیق، حساس و حسابگر هستند.

وی با بیان اینکه شایسته‌سالاری نکته اساسی در دولت سلام است اضافه کرد: در دولت سلام اگر زنان شایسته باشند برای مدیریت‌های میانی، بالادست و مدیریت شرکت‌های مختلف دولت به کار گرفته می‌شوند.

قاسم‌پور نماینده حجت‌الاسلام رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: ما نیازمند این هستیم که از شعارزدگی در حوزه زنان فاصله بگیریم در واقع ما نباید به زنان به مثابه سازمان رای نگاه کنیم، اما اینکه در مناظره‌ها کاندیدا‌ها می‌گویند که من چند زن را در کابینه خود می‌گذارم شایسته زنان نیست.

 

شعار حضور زنان در کابینه موجب حضور زنان در پای صندوق‌های رای نمی‌شود

وی اظهارداشت: برخلاف شعار‌هایی که در سال‌های ۹۲ و ۹۶ داده شد امروز شعار حضور زنان در کابینه موجب تحرک اجتماعی برای حضور زنان در پای صندوق‌های رای به نفع یک فرد خاص نمی‌شود البته این هم موضوعی است که اصلاً پسندیده نیست.

وی بیان کرد: مهمترین رویکرد رئیسی این است که حل مسائل زنان گفتمان دولت باشد به هر روی امروز زنان شایسته‌ای در کشور وجود دارند که در بررسی رزومه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند، ولی هم اکنون هم فضای درستی برای حضور مردان در کابینه وجود ندارد، چون برخی از ظرفیت‌ها در گروه‌ها و ستاد‌های دیگر هستند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *