آخرین اخبار
راهبرد ۷| «نشریات دانشجویی»

جای خالی فعالیت‌های تخصصی در نشریات دانشجویی احساس می‌شود

برای هفتمین نشست راهبرد، سراغ «نشریات دانشجویی» رفتیم. مهم‌ترین ابزار رسانه‌ای تشکل‌ها که گاهی نه فقط در دانشگاه که در سطح جامعه منشاء اثر بوده و گاهی حتی در میان دانشجویان یک دانشگاه هم اثرگذاری نداشته‌اند.
اشتراک گذاری
25 فروردین 1398
135 بازدید
کد مطلب : 809

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو
محمد کفیلی؛ جنبش دانشجویی در گذشته چه عملکردی داشته؟ جنبش دانشجویی در
آینده چه عملکردی باید داشته باشد؟ این دو سوال را بارها از خودمان
می‌پرسیدیم و به دنبال پاسخی کامل و همه‌جانبه برایشان بودیم. برای رسیدن
به پاسخ سوال اول، مجموعه گفتگوهای «خط‌‌ کش» را آغاز کردیم. گفتگوهایی
صریح با ادوار جنبش دانشجویی درباره کارنامه عملکرد تشکل‌ها و گروه‌های
دانشجویی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب.  سوال دوم اما هنوز پاسخی
نداشت. «راهبرد» پاسخ ما به سوال دوم است.  اگر در «خط‌کش» به گذشته نگاه
می‌کردیم، در «راهبرد» نیم‌نگاهی به آینده داریم. مسائل کلان کشور را روی
میز می‎‌گذاریم و از فعالین جنبش دانشجویی می‌خواهیم درباره‌شان تبادل نظر
کنند تا «راهبرد»ی برای کنش‌گری جنبش دانشجویی در آن مساله خاص، پیدا کنیم.

 
برای هفتمین جلسه، سراغ «نشریات دانشجویی» رفتیم.
مهم‌ترین ابزار رسانه‌ای تشکل‌ها که گاهی نه فقط در دانشگاه که در سطح
جامعه منشاء اثر بوده و گاهی حتی در میان دانشجویان یک دانشگاه هم اثرگذاری
نداشته‌اند. مهمانان ما در این نشست خنم نرگس حسینی، عضو شورای مرکزی دفتر
تحکیم وحدت و مدیرمسئول نشریه «ندا» و آقای محمد زادمهر، عضو شورای مرکزی
جامعه اسلامی دانشجویان و مدیرمسئول نشریه «هم‌شاگردی» بودند. مشروح این
گفتگو در ادامه تقدیم می‌شود:

از وضعیت نشریه سراسری اتحادیه خود و تفاوت و مزیت آن به نسبت دیگر نشریات دانشجویی بگویید.

زادمهر: نزدیک به پنج سال است که از انتشار اولین
شماره نشریه هم شاگردی می‌گذرد، نشریه سراسری هم‌شاگردی در دانشگاه‌های
وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه‌های آزاد اسلامی و فرهنگیان سراسر کشور
توزیع می‌شود.

از جمله ویژگی‌های مثبت این نشریه سوا از انتشار سراسری آن می‌توان به
همکاری نماینده‌های تمامی دفاتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در
دانشگاه‌های سراسر کشور در تولید این نشریه اشاره کرد و این مسئله باعث شده
که دامنه نظرات، یادداشت‌ها، سلایق فکری و نظری در تیم تحریریه این نشریه
به صورت مثبتی گسترش پیدا کند.

قالب جدید نشریه هم شاگردی که متاثر از تیم جدید تحریریه و اعضا همکار
آن می‌باشد تحولات گسترده‌ای در فضای محتوای ظاهری و حتی زمان انتشار این
نشریه ایجاد کرده است که از دو هفته نامه به ماهنامه تقلیل داده و تعداد
صفحات این نشریه را نیز برای انتشار حداکثری نظرات و محتوای های اعضاء این
اتحادیه افزایش داده است.

مزیت نسبی که نشریه سراسری هم شاگردی به نسبت دیگر نشریات دانشجویی دارد
وجود شورای سردبیری فعال در کنار سردبیر و مدیر مسئول این نشریه است که
باعث می‌شود تا دیدگاه‌ها و نظرات تازه و خلاقانه‌تری برای افزایش سطح کیفی
این نشریه صورت بگیرد.

ما در شورای سردبیری  به صورت منظم بر توزیع این نشریه توجه می‌کنیم و
در کنار توزیع ماهنامه‌ها در زمان مشخص خود به منتشر کردن ویژه نامه‌هایی
مانند ویژه‌نامه مهرماه، ۱۳ آبان، دهه فجر و… نیز مبادرت داشته‌ایم.

از فعالیت‌های جدید  نشریه هم شاگردی نیز می‌توان به ورود به فضای
محتوای خاص در مورد روابط بین‌الملل اشاره کرد که در سال گذشته اولین شماره
این فصلنامه تحت عنوان هم شاگردی دیپلمات منتشر شد و به موضوعاتی مانند
محور مقاومت، وضعیت دیپلماتیک ایران و چین، برجام، رابط با اروپا و …
پرداخته‌ایم.

تحلیل شما از وضعیت نشریات دانشجویی در فضای فعلی دانشگاه‌ها چگونه است؟

زادمهر: به نظر من در فعالیت‌های دانشجویی کمبود
فعالیت‌های تخصصی و عمیق به وضوح دیده می‌شود از همین جهت اتحادیه جامعه
اسلامی و تیم تحریریه هم شاگردی تمرکز خود را برای تخصصی کردن محتواهای خود
در نشریه و ایراد نقطه نظرات در قالب گزارش‌ها و یادداشت‌ها و بیانیه‌ها
به صورت تخصصی داشته است.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با راه اندازی معاونت نشریات در واحد
روابط عمومی خود قصد بر این داشته که با حل مشکلات و ارائه راه حل‌ها و
پیشنهادات خود در رابطه با موانع و مشکلات نشریات و برای تشویق دفاتر خود
برای فعالیت بیشتر در این حوزه و ایجاد یک قوای فکری و عملی به برگزاری
دور‌های مختلف نشریات دانشجویی با دفاتر خود همکاری داشته باشد.

هدف اول اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان تربیت و تقویت دانشجویان صاحب
فکر و نویسنده است و دیده شدن و جذب مخاطب و توزیع نشریه با تیراژ بالای آن
در بین دانشجویان در اولویت بعدی این اتحادیه وجود دارد.

سیر تحول فضای نشریات دانشجویی را چگونه بررسی می‌کنید؟

زادمهر: نشریات دانشجویی در گذشته و در دهه هفتاد یک
وضعیت جریان‌سازانه در فضای دانشگاهی و بعضا فضای سیاسی جامعه داشتند ولی
با گذشت زمان و با تغییر سیاست‌های مسئولین و تغییر سلیقه در بین دانشجویان
این فضا به فضای سطحی و بعضا سلیقه‌ای تقلیل پیدا کرده و عده معدودی از
دانشجویان علاقه مند به حوزه نشریات و مطبوعات هستند که هنوز پیگیر نشریات
دانشجویی در دانشگاه‌ها می‌باشند.

نشریات در دهه هفتاد همراه با جنبش دانشجویی از قدرت و نفوذ بسیار
بالایی برخوردار بود و تاثیرگذاری آن بر کف جامعه دانشگاهی و حتی فراتر از
آن بر همگان مشهود بود ولی با گذشت زمان و دهه ۹۰ همراه با رکود جنبش
دانشجویی و به انزوا رفتن نسبی آنها، مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های جنبش
دانشجویی یعنی نشریات دانشجویی به عنوان رسانه تمام عیار جنبش دانشجویی
تضعیف شده‌ و از این قائده مستثنی نبوده است.

واحد روابط عمومی 

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *