آخرین اخبار

همکاری اقتصادی با چین تماماً سود در زمان حال و آینده است

در حال حاضر اقتصاد کشور چین جزو اقتصادهای برتر جهان بوده و قطع به یقین در چند سال آتی تبدیل به یکی از قطب‌های اقتصادی خواهد شد؛ در نتیجه همکاری اقتصادی با این کشور برای ایران تماماً سود در زمان حال و آینده خواهد بود.
اشتراک گذاری
25 تیر 1399
91 بازدید
کد مطلب : 1116

با توجه به مشخص شدن نگاه به غرب در مذاکرات هسته‌ای و نهایتاً قرارداد «برجام»، مسئولان و سیاست‌گذاران بین‌المللی نگاه به شرق و افزایش سطح معادلات تجاری با چین را راه‌حل جایگزین در نظر گرفته‌اند. چند روز اخیر برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌های مختلف اعتراض خود را به این قرارداد اعلام کردند که این افراد عمدتاً یا آگاهی کامل از متن قرارداد ندارند یا منافع‌‌شان در مذاکره با غرب است.

رصا قلعه نویی درباره نگاه به شرق و افزایش سطح معادلات تجاری با کشورهای شرق آسیا بیان کرد: نگاه راهبردی- اقتصادی به شرق آسیا به ویژه چین همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است.

قرارداد با چین در راستای توسعه کشور است

وی ادامه داد: در حال حاضر اقتصاد کشور چین جزو اقتصادهای برتر جهان بوده و قطع به یقین در چند سال آتی تبدیل به یکی از قطب‌های اقتصادی خواهد شد؛ در نتیجه همکاری اقتصادی با این کشور برای ایران تماماً سود در زمان حال و آینده خواهد بود.

دبیر واحد سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به قرارداد تجاری ۲۵ ساله با چین بیان کرد: این قرارداد حاصل سفر رئیس جمهور چین و هیئت‌هایی متشکل از کارشناسان اقتصادی به ایران و برگزاری جلسات متعدد است و این گونه نیست که قرارداد همکاری اقتصادی با چین بدون پشتوانه فکری باشد.

وی ادامه داد: چین در قرارداد ۲۵ ساله با این متعهد شده تا به فروش نفت ایران کمک کند و ده‌‌ها پروژه عمرانی و توسعه‌ای را در کشور به سرانجام برساند.

سیاست مذاکره با غرب شکست خورده است

قلعه‌نویی با بیان اینکه کشور چین در موضوعاتی حقوق بشر و تحریم‌های یک جانبه از سوی آمریکا و اروپا همانند ایران قربانی است، گفت: چین و بازارهای این کشور همانند ایران بر پایه اقتصاد درون‌زا و تولیدات بومی رشد پیدا کرده است که این می‌تواند نقطه اشتراک مهمی باشد.

این فعال دانشجویی در پرسش به این پاسخ که «چه کاری باید کرد که قرارداد ۲۵ ساله با چین همانند معاهده برجام با شکست مواجه نشود؟» گفت: در انعقاد این قرار نباید عجله کرد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای عالی امنیت ملی به دقت باید این قرارداد را مطالعه کنند تا کشور متحمل ضرر نشود. همچنین مذاکره‌کنندگان ایرانی و نمایندگان مجلس از تجربیات تلخ «برجام» درس گرفته و ضمن اینکه با دقت و تامل به آن رأی دهند، متن قرارداد را نیز درست ترجمه کنند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست مذاکره با آمریکا و غرب شکست خورده است، گفت: مذاکره و اعتماد به آمریکا از ابتدای مذاکرت برجامی و هسته‌ای اشتباه بود و بسیاری از کارشناسان حوزه بین‌الملل به آن اذعان داشتند؛ اما متاسفانه برخی افراد که سودشان در مذاکره و رابطه با آمریکا است بر امضا برجام اصرار کردند.

سوءاستفاده جریانات سیاسی از ناآگاهی مردم از قرارداد با چین

قلعه‌نویی با اشاره به اینکه افراد و جریاناتی که سودشان در عقب افتادگی اقتصادی کشور یا مذاکره ذلت‌بار با غرب است به دنبال هجمه‌سازی علیه قرارداد ۲۵ ساله با چین هستند، گفت: در روزهای اخیر شاهد هستیم در فضای مجازی هشتگ‌هایی مبنی بر تشابه این قرارداد با عهدنامه ترکمانچای استفاده می‌شود که عمدتا این هیاهوی رسانه‌ای از سوی افرادی است که آگاهی کامل ندارند یا منافع خود را در خطر می‌بینند.

دبیر واحد سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به ضعف رسانه‌ای جریان انقلابی و دانشجویی یادآور شد: متاسفانه برخی از مردم به دلیل نا آگاهی از منفعت‌های ایران مخالفت خود را با قرارداد ۲۵ ساله با چین اعلام کردند. این ناآگاهی به این دلیل است که جامعه نخبگانی-دانشگاهی همگرایی لازم را ندارد و به دلیل ضعف‌های رسانه‌ای نتوانسته به مردم آگاهی بخشی درست انجام دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نخبگان و دانشجویان، دستگاه دیپلماسی و وزارت امورخارجه باید متن چند صفحه‌ای منتشره از قرارداد ۲۵ ساله با چین را با تفسیر و تحلیل مناسب منتشر کنند تا به درستی اطلاع رسانی به مردم صورت گیرد.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
واحد روابط عمومی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *