آخرین اخبار
خادمی در نشست جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مطرح کرد؛

فرهنگ و تربیت دو مولفه‌ای که به آن توجه نمی‌شود/ جامعه اسلامی اصالت را به خانواده می‌دهد

به گزارش روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان،نشست کنشگری اجتماعی در حوزه زن و خانواده و بررسی نقش آموزش و پرورش در این حوزه، با حضور اعضای جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و عاطفه خادمی پژوهشگر حوزه خانواده برگزار شد. در ابتدا تینا حاج محمدی دبیر دفتر خواهران جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه […]

اشتراک گذاری
25 بهمن 1399
167 بازدید
کد مطلب : 1219

به گزارش روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان،نشست کنشگری اجتماعی در حوزه زن و خانواده و بررسی نقش آموزش و پرورش در این حوزه، با حضور اعضای جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و عاطفه خادمی پژوهشگر حوزه خانواده برگزار شد.

در ابتدا تینا حاج محمدی دبیر دفتر خواهران جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به تاکید بر حضور زنان در عرصه های اجتماعی و اهمیت فعالیت جنبش دانشجویی در حوزه زن و خانواده با  تمرکز بر ایجاد بستر رشد دختران تمدن ساز پرداخت.

عاطفه خادمی پژوهشگر حوزه خانواده با اشاره به اهمیت بسترسازی مناسب در عرصه های حضوراجتماعی زنان به خوانش صحیح از نقش زنان درانقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: در فهم درست از انقلاب اسلامی، جنسیت موضوعیتی ندارد زیرا  انقلاب اسلامی هیچ وجه تمایزی بین خانم ها و آقایان قائل نشده و تنها دغدغه آن تربیت انسان انقلابی با شاخص های فعال، پیشرو و اثرگذار است. افراد در کنار این شاخص ها باید از سایر ویژگی های شخصیتی مانند تقوا دینی، تقوای سیاسی،‌ امر به معروف، ‌نهی از منکر، ‌پایبند به آرمان ها و ارزش ها نیز برخوردار باشند. در نظام تعلیم و تربیت و سیستم آموزشی انسان موحد نه تنها با «اشهد ان لا اله الا الله» به معنای تنها خدا یکی است، معرفی شده بلکه از ویژگی های بارز آن نفی طاغوت، استکبار و غیر خداست و این خود حاکی از کنشگری اجتماعی انسان موحد فارغ از بحث جنسیت در عرصه های اجتماعی می باشد.

خادمی ادامه داد:  در جهان بینی اسلامی خانواده شجره طیبه است که باعث می شود ثمرات و برکات استمرار زیست خانوادگی زنان در جامعه بروز و ظهور یابد و آیینه تمام نمای جامعه شود، به همین جهت جامعه اسلامی اصالت فرد و جمع را نفی کرده و آن را به خانواده اختصاص می دهد. به این ترتیب آموزش و تربیت در خانواده باید جایگاه ویژه ای داشته باشد به همان صورت که در زندگی حضرت صدیقه اطهر(س)، بیت ایشان مرکز تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بود. در اینجا باید به تبیین الگوی سوم پرداخت که در آن زن انسانی عفیف، محجبه و شریف تعریف شده است که در متن و مرکز عالم یعنی خانواده قرار دارد و اهمیت آن جایی مشخص می گردد که لازمه جامعه موحد برای قیام در مقابل طاغوت و استکبار، طیب و طاهر بودن است و  این امر در تفکر اسلامی تنها با اصالت خانواده و حضور عامل طیب سازی یعنی «زن» محقق می گردد.

خادمی، پژوهشگر حوزه خانواده، با بررسی عملکرد دولت پس از دولت سازندگی در زمینه مسائل خانواده گفت: سیاستگذاری و سیاست زدگی های غلط سبب شد تا گزاره های هویتی غلطی را برای زنان و دختران تعریف کنیم به همین منظور بروز هیجانات و رفتارهای دختران به سمتی رفته که از هویت دخترانه خود بیزارند و در جهت اثبات خلاف آن تلاش می کنند. آنچه باید به آن بپردازیم این است که برای تمام زنان به ویژه فعالین دانشجویی در حوزه زن و خانواده این موضوع تبین شود که هیچگونه محدویتی در هیچ عرصه ای برای حضور اجتماعی آنان وجود ندارد و تنها باید ملاحظاتی مانند اولویت خانه و خانواده و مراقبت از ظرافت ها را مدنظر قرار داد.  ظرافت های بانوان فقط مربوط به مسائل جسمی نیست بلکه ظرافت های فکری در حوزه اندیشه ورزی، تصمیم سازی و تصمیم گیری هم دربر می گیرد و به این ترتیب باعث می شود در همه ابعاد بهتر عمل کنند و رعایت تعامل با محرم و نامحرم به درستی صورت پذیرد.

حاج محمدی با اشاره به لزوم بستر سازی از طریق آموزش و پرورش گفت: با توجه به اهمیت بستر سازی از جانب آموزش و پرورش متاسفانه در تحلیل محتوای آموزشی کتب درسی مانند کتاب مهارت های زندگی دختران هیچ اهمیتی به تبیین حضور اجتماعی و کنشگری آنان با محوریت خانواده داده نشده است و یا در دروس صلاحیت معلمی ویژه دانشجویان فرهنگیان و تربیت دبیرشهیدرجایی هیچگونه آموزشی در جهت چگونگی رفتار با دختران و دانش آموزان داده نمی شود و این مسئله بنیادی، بر روی رفتار و هویت دانش آموزان اثر وضعی دارد.

عاطفه خادمی ضمن اشاره به نقش بنیادین آموزش و پرورش در تبیین بسترهای حضور اجتماعی زنان گفت: متاسفانه امر فرهنگ و تربیت دو مولفه ایی هستند که در رویکردهای فرهنگی و آموزشی کشور  به آن توجه مناسبی نشده است درصورتی که اگر خوانش درستی از انقلاب در این زمینه وجود داشت هرگز به مرحله ی اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور نمی رسید.

در پایان دفتر خواهران جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با تاکید بر خوانش صحیح اساس انقلاب اسلامی، از آغاز به انجام پژوهش هایی در جهت اصلاح ساختاری حوزه زنان و خانواده خبر دادند و اعلام کردند در این راستا تمام تلاش خود را در جهت مطالبه از مسئولین مربوطه و پیگیری های لازم به کار خواهند گرفت.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *