آخرین اخبار
در گفتگو با دانشجو؛

فعالیت در فضای شیوع کرونا تهدیدی است که باید تبدیل به فرصت گردد

دبیر تشکیلات جامعه اسلامی دانشجویان گفت: انتخابات اکثریت دفاتر را به صورت مجازی برگزار کردیم؛ انتخابات مجازی یک زیرساختی لازم دارد که ما آن را از وزارتین درخواست کردیم؛ اما متاسفانه تا الان اقدامی صورت نگرفته است.
اشتراک گذاری
11 مهر 1399
126 بازدید
کد مطلب : 1155

ملاحت جو، دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پیرامون چالش کرونا که این روز‌ها تشکل‌ها با آن سروکار دارند، گفت: می‌توانیم با این فضایی که کرونا به وجود آورده این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و برای موفقیت در این مسیر نیازمند ایجاد یک فضای جدید و برای رشد و بالندگی هستیم.

وی افزود: مباحثی از جمله تولیدات ضد عفونی و ماسک در ابتدای شروع کرونا توسط جامعه اسلامی دانشجویان اداره و اجرایی شد. دفاتر سراسر کشورمان در این بحث وارد شدند و از تولید ماسک و ضدعفونی و پخش این اقلام در بین اقشار کم بضاعت جامعه و بهزیستی و توزیع بسته‌های معیشتی بین اقشار کم درآمد جامعه را انجام دادند.

دبیر تشکیلات جامعه اسلامی افزود: فضایی که کرونا به وجود آورده در واقع یک فضای نوظهوری است که می‌شود گفت تجربیات دراین عرصه بسیار کم است، و این الزام را براورد می¬کند که ۹۹ درصد فعالیت‌ها را به سمت فضای مجازی پیش ببریم و، ولی خوشبختانه در سال گزشته توفیق داشتیم چندین برنامه به صورت مجازی برگزار کنیم.

ملاحت جو ادامه داد: مسئله دیگری که درباره فعالیت تشکیلات در ایام کرونا می‌توان نام برد، کارکرد فضای مجازی بود که به صورت جدی پیگیری شد. در این بخش یک سری مسائلی وجود دارد که اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان بزرگترین اتحادیه دانشجویی این موضوع را پیش برد. ازجمله اینکه هر سال نشست‌ها و جلسات حضوری از جمله نشست‌های سیاسی، فرهنگی، آموزشی، تشکیلاتی و … داشتیم که امسال مانند سال گذشته نمی‌توانیم انجام بدهیم، اما در این باره برنامه ریزی‌هایی کرده و دفاتر را به صورت دفاتر ستادی تقسیم بندی کردیم از جمله دفاتر آزاد، دفاتر فرهنگیان، دفاتر وزارت علوم و دفاتر وزارت بهداشت که با تعداد محدودتری و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سعی کنیم برنامه‌ها و کارگاه هایمان را به صورت حضوری برگزار کنیم.

وی افزود: اولویت بر این است که برنامه‌های حضوری را در اتحادیه برگزار کنیم، اما مشکل دیگری که وجود دارد بحث رفت و آمد و هزینه ایاب و ذهاب است به همین دلیل تصمیم گرفتیم بعضی از برنامه هایمان را به صورت منطقه‌ای برگزار کنیم، به این صورت که منطقه بندی کردیم در آن مناطق دانشگاه‌های مادر به عنوان میزبان این کارگاه‌ها و جلسات انتخاب می¬شوند. یک مسئله مهم دیگر این است که برنامه‌ها محتوا محور باشند، به این شکل که وقتی دفاتر را به صورت ستادی تقسیم بندی کردیم که به تبع مطالبات تخصصی خودشان را دارند فرصتی است که این مطالبات را به صورت تخصصی‌تر از دفاتر پیگیر باشیم و پیش ببریم.

ملاحت جو افزود: یک مبحث دیگری که در راستای انجام فعالیت‌ها در دوران کرونا، وجود دارد برگزاری انتخابات دفاتر سراسر کشور میباشد. اکثریت دفاتر را به صورت مجازی انتخابات برگزار کردیم و بخشی از دفاترمان هنوز باقی مانده است. انتخابات مجازی متاسفانه یک زیرساختی لازم دارد که ما آن را از وزارتین محترم درخواست کردیم، ولی متاسفانه تا الان اقدامی مشاهده نکردیم، ولی بعضی از دفاتر که از قبل زیرساخت‌هایی داشتند و سایت‌هایی که خود دانشگاه طراحی کرده بودند و دانشجویان اسامی و اطلاعاتشان در آن سایت موجود بود از این باب وارد این مسئله شدند و مشارکت انتخابات نزدیک به انتخابات حضوری بود.
وی ادامه داد: درباره ویروس کرونا این مورد رو هم داشته باشیم که باید با آن کنار بیاییم و سعی کنیم برنامه هایمان را حول این محور پیش ببریم، درواقع میتوان گفت از این فضا نمیتوان فرار کرد، برای مثال شرکت حضوری در دفاتر ۸۰ گانه‌ای که در سراسر کشور داریم کار سختی است که این فرصتی بود که مجازی در اختیار ما قرار داد.

دبیر تشکیلات جامعه اسلامی اظهار داشت: فضایی که الان در کشور حاکم هست هم فضای تشکیلاتی و هم فضای دانشجویی به شکلی شده که دانشجو یک مقدار از فضای دانشجویی دور شده؛ یعنی متاسفانه با فاصله‌ای که کرونا بین دانشجو و دانشگاه ایجاد کرده، پیش بینی مان این است که کمرنگ بودن حضور دانشجو در فضای فعالیت‌های دانشجویی را بیشتر شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: امسال هزینه‌های مضاف از هرساله بر اتحادیه و دفاتر تحمیل شده است، هزینه‌های سیستم‌های مجازی و ویدئو کنفرانس‌ها و سایت‌ها برای انتخابات و استفاده از فضای مجازی سرسام آور است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *