عدم همخوانی جذب دانشجو با نیازهای جامعه و نیازهای بیرونی
با توجه به اینکه دولت آقای رئیسی دولت تحول است دانشگاه هم به گفته بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام باید مبدا تحولات باشد برای شروع تحول در دولت باید نیروهای متخصص، توانمند و عملیاتی تربیت شوند و تربیت این نیروها وظیفه سنگین وزارت علوم و تحقیقات و فناوری است که در ابتدای کار برای وزیر علوم آرزوی توفیق داریم.
وی ضمن اشاره به برخی موضوعات و مسائل موجود در دانشگاه ها، افزود: موضوع اول حضور و غیاب اساتید است. اساتید باید تمام وقت در اختیار دانشگاه و دانشجو قرار داشته باشند وقتی هیئت علمی جذب دانشگاه میشود این تعهد را دارد که به صورت تمام وقت در دانشگاه حضور داشته باشد؛ و در خدمت دانشگاه و تولید علم و پژوهش باشد؛ از این رو بحث حضور و غیاب اساتید باید به طور جدی دنبال شود.
کاظمی بیان کرد: موضوع بعدی ایجاد انگیزه و مشوق برای اساتید استاد تمام است. اساتیدی که به مرحله استاد تمامی میرسند و سقف حقوق ۳۳ میلیون را دریافت میکنند عملاً انگیزه و اراده کافی برای ادامه کار را ندارند که میطلبد وزارت علوم با برنامه ریزیهایی و با استفاده از آیین نامههایی این انگیزه را در اساتید برای ادامه کار ایجاد کند.
وی اظهار کرد: موضوع بعدی بحث ارتباط صنعت و دانشگاه است که در جلسه ریس جمهور به مناسبت روز دانشجو نیز مطالبه شد و یکی از مطالبات مهم از وزارت علوم تحقیقات و فناوری است که با توجه به اینکه این وزارتخانه یک طرف ماجرای ارتباط صنعت و دانشگاه است باید بتواند با تمهیداتی این ارتباط را شکل دهد. دانشگاه باید دانشجویان را با علم نافع و علمی که به درد جامعه و صنعت میخورد تربیت کند و این یکی از مطالبات اصلی از وزیر علوم تحقیقات و فناوری است.
دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با تاکید بر اینکه پایان نامهها و مقالات دانشجویی باید مسئله محور باشند و به درد مردم و جامعه بخورند، اضافه کرد: پایان نامهها و مقالات باید به سمت تقاضا محور بودن و رفع نیاز جامعه سوق یابند؛ البته با توجه به اینکه وزیر علوم خود از چهرههای علمی با مقالات و ارجاعات بسیار است قطعا این موضوع را لمس کرده که پایان نامه و مقاله حاصل عمر و وقت گذاری بسیار دانشجویان است؛ اما خاک خوردن این پایان نامهها در گوشه کنار دانشگاهها درد بزرگی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. وقتی وقت گذاری صورت میگیرد باید این پایان نامهها هم به درد جامعه بخورد و برای صنعت و مراکز علمی کاربردی باشند از این رو تحقیقات و پژوهش باید در راستای تقاضا و نیاز صنعت انجام شوند.
وی افزود: موضوع بعدی موضوع هیئت امنای دانشگاه تهران است اینکه علاوه بر دیگر چهرهها شاهد حضور چهرههایی همچون قالیباف، زاکانی و میرکاظمی هستیم سوالی که مطرح میشود این است که آیا واقعاً این بزرگواران میتوانند وظایف محوله در هیئت امنا را انجام بدهند آیا این تعهد وقت گذاری را میتوانند به نحو احسن انجام بدهند یا نه؟ یا اینکه فقط صرفا انتصاب این بزرگواران انتصاب سیاسی است؟
کاظمی اظهار کرد: موضوع مهم بعدی تاخیر در انتصابات و انتصاب افراد مسئلهدار در دانشگاهها است که واقعاً پسندیده نیست در این دولت که دولت انقلابی و تحول خواه است افرادی در بدنه مدیریتی دانشگاهها پست بگیرند که جوانان و دانشجویان ۸ سال از دست آنها خون دل خورده باشند؛ همچنین بعد از گذشت چهار ماه از سالتحصیلی انتصاب روسا و معاونین دانشگاهها باید سریعا صورت بگیرد تا برنامهریزیهای درست آموزشی، پژوهشی و فرهنگی انجام شوند.
وی بیان کرد: موضوع بعدی موضوع سربازی دانشجویان دکترا و بحث پیگیری وزیر علوم است که البته این مسئله نیازمند یک آسیب شناسی است. یکی از آسیبهای این طرح این است که باعث میشود افراد و دانشجویانی که علاقه، انگیزه یا توانایی لازم برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا را ندارند برای فرار از سربازی به سمت تحصیل در مقطع دکترا سوق داده شوند و این مسئلهای است که در آینده باعث میشود ما شاهد فارغ التحصیلان دکترای بیکار باشیم. در واقع این طرح باعث میشود که جوانان برای فرار از سربازی چهار سال عمر خودشان را صرف کنند و آخر سر یک پایان نامه رساله بنویسند که به درد جامعه نمیخورد.
کاظمی تصریح کرد: طرح وزیر علوم برای سربازی دانشجویان دکتر باعث ایجاد درآمد برای دانشگاه آزاد میشود و این بدان معناست که دانشجویان دکترا در این دانشگاه پول میدهند تا از سربازی فرار کنند و این همان فروش غیر مستقیم سربازی است.
دبیر کل جامعه اسلامی دانشجویان گفت: موضوع بعدی بحث عدم همخوانی جذب دانشجو با نیازهای جامعه و نیازهای بیرونی است وقتی یک رشته تحصیلی اقبال بیرونی ندارد و صنعت و مراکز علمی نیازی به آن رشته ندارند چه لزومی دارد که در آن رشتهها دانشجو پذیرش شود. سوال این است که ما وقتی نمیتوانیم برای این رشتهها بازارکار فراهم کنیم چرا باید با سرنوشت جوانان بازی شود؟
وی به فروش صندلی دانشگاهها از طریق جذب دانشجویان شبانه اشاره کرد و افزود: دانشگاههای سراسری که نیاز و اقبالی نسبت به آنها وجود ندارد برای جذب مالی و درآمدزایی اقدام به پذیرش دانشجویان شبانه میکنند و این کار درستی نیست.
کاظمی با تاکید بر اینکه اتحادیههای دانشجویی باید به مرجعیت تعامل و حلقه وصل وزارت علوم با دانشجویان تبدیل شوند، اظهار کرد: اتحادیههای دانشجویی عصاره تشکلهای دانشجویی در سراسر کشور هستند از این رو باید نقش مرجعیت داشته باشند و به عنوان بازوهای مشورتی به کار گرفته شوند. در اتحادیههای دانشجویی، دانشجو بدون هیچ حب و بغضی به آسیبشناسی مسائل و ارائه نظرات و نقدهای خود و مطالبه گری میپردازد. با این اوصاف از وزیر علوم میخواهیم که از دید دانشجویان انقلابی و تشکیلاتی به مسائل دانشجو، استاد و دانشگاه نگاه کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید