آخرین اخبار
باقری:

مقابل دشمن باید تهدیدزدایی کرد نه تنش زدایی

معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: وقتی که دولت سیاست خارجی خود را بر اساس "تنش ­زدایی" بنا می ­کند، حاکی از آن است که به وجود دشمن باور ندارد، چراکه تنش ­زدایی مختص دوست و برادر است، اما در قبال دشمن باید سیاست "تهدیدزدایی" را اتخاذ کرد.
اشتراک گذاری
05 اردیبهشت 1398
165 بازدید
کد مطلب : 817

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس، کامران شیرازی-
علی باقری معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی در سی‌امین همایش سیاسی
اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که با عنوان «جوان پیشرو در مسیر
تمدن‌سازی» در حال برگزاری است، با اشاره به انتشار بیانیه گام دوم انقلاب
گفت: فهم دقیق و درست مفاد بیانیه­ گام دوم، پیش‌­شرط هرگونه دریافت و
برداشت صحیح از آن است. از این­رو باید از تفاسیر سطحی پرهیز نمود و تلاش
کرد تا ژرف­واژه‌­های آن در بستر واقعیت، حقیقت ­های افتخارآمیز انقلاب
اسلامی در گام اول را بازنمایی کرده و چشم ­انداز امیدبخش جمهوری اسلامی در
گام دوم را پدیدار سازد.

وی ادامه داد: مباحثی
را که رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه­ گام دوم درباره­ جوانان بیان کرده
­اند، پیش و بیش از آن که بیانگر امتیاز و اعتبار برای جوانان باشد، مبین
مسئولیت­‌ها و تعهدهای آنان در عرصه‌‌های مختلف است. 

معاون
سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی افزود: رهبر انقلاب اسلامی در متن بیانیه­
گام دوم، به وضوح رسالت ­های جوانان در دوره جدید را بیان کرده اند که
نشان­ دهنده عمق و گستره­ مسئولیت جوانان در دوره­ی پیش رو است. از جمله­
این رسالت­ها این است که جوانان باید “آغازگر جهاد بزرگ” تا از این طریق
بتوانند به رسالت بزرگ دیگر یعنی “ساحتن ایران اسلامی بزرگ” جامه­ی عمل
بپوشانند. از این­رو باید الزامات و اقتضائات این جهاد بزرگ را در خود و
محیط اطراف ایجاد و تقویت نمایند.

باقری تصریح
کرد: افزون بر آن “برداشتن گام بزرگ دوم” و “ساختن الگوی کامل نظام
پیشرفته­ اسلامی از ایران عزیز” دو رسالت مهم دیگر جوانان در شرایط کنونی و
دوره آینده است. از سوی دیگر، رهبر انقلاب اسلامی، رسالت “طی­ کردن فاصله­
میان واقعیت­ها و بایدها” و رسالت “حراست از انقلاب اسلامی” را متوجه
جوانان دانسته و در ادامه بر “پرورش نهال امید به آینده در خود و دیگران”
به ­عنوان رسالت­ دیگر جوانان تأکید کرده­ اند. اما بزرگ­ترین، برجسته­
ترین و مهم­ترین رسالت جوانان در کلام رهبری، “نزدیک­ کردن انقلاب اسلامی
به آرمان بزرگش” که همانا “ایجاد تمدن نوین اسلامی” و “آمادگی برای طلوع
خورشید ولایت عظمی” بوده، است.

وی یادآور شد:
بدیهی است توانایی اجرای این رسالت­ها، مستلزم برخورداری جوانان از قابلیت­
هایی خاصی است تا آنها بتوانند در مسیر تحقق این رسالت­ها گام بردارند.
رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه­ گام دوم، به تبیین شرایط لازم برای جوانان
به­ منظور کسب قابلیت ­های بایسته برای تحقق این رسالت­ها پرداخته و از به
قابلیت­هایی چون برخورداری جوانان از “همت”، “هوشیاری”، “سرعت­عمل”،
“ابتکار”، “روحیه­ انقلابی”، “عمل جهادی” و “تسلیم ­ناپذیری” اشاره کرده
اند.

معاون سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی
تاکید کرد: افزون بر این موارد، رهبری در توصیف نقش و جایگاه جوانان در گام
اول به دو خصوصیت برجسته­ جوانان این دوره اشاره نموده و بر همین اساس از
“مجاهدت­ جوانان در میدان­های سخت از جمله دفاع مقدس” و “زنده­کردن
ماجراهای صدر اسلام” به­عنوان دو ویژگی لازم جوانان در دوره­ی گام دوم یاد
کرده اند.

وی ادامه داد: پس از صدور بیانیه،
بسیاری از صاحب­نظران و رسانه ­ها در تبیین بخش جوانان بیانیه، بر روی
قرارگرفتن جوانان بر مسندهای اجرایی در کشور به­ عنوان هدف اصلی بیانیه
تأکید کرده اند، در حالی که حقیقت بیانیه چیزی بسیار فراتر از بسترسازی
برای پُست گرفتن جوانان بود، چراکه اولاً بر اساس مفاد بیانیه، جایگاه
نقش­آفرینی جوانان صرفاً به سم ت­های بروکراتیک منحصر نشده و رهبری ضمن
مخاطب­قراردادن “کارگزاران جوان”، “مدیران جوان”، “اندیشمندان جوان” و
“فعالان جوان” را نیز مخاطب قرار داده­ اند.

باقری
ادامه داد: ثانیاً در بیانیه تنوع بسترهای نقش­ آفرینی جوانان نیز به امر
حکومتی محدود نشده و میدان­های “سیاست”، “اقتصاد”، “فرهنگ” و “امور بین
­الملل” و نیز عرصه­ های “دین”، “اخلاق”، “معنویت” و “عدالت به ­عنوان
گستره­ی تحرک و مسئولیت ­پذیری جوانان مطرح شده ­است. بنابراین، جوانان بیش
از این که به امید نشستن بر جایگاه کارگزاران حکومت باشند و یا در انتظار
لطف کارگزاران فعلی برای میدان­ دادن به آنها برای انجام وظایف اسلامی،
انقلابی و ملی باشند، باید به مسئولیت­های خود بیشتر آشنا شده و در پی آن
قابلیت­های لازم برای انجام آن مسئولیت­ها را به نحو احسن و در اسرع وقت
احراز کنند.

وی اظهار داشت: برای درک  درست تر
مطالبات رهبری از جوانان در بیانیه گام دوم، فهم دقیق تفاوت میان چهار
مفهوم “مسئولیت­ پذیری”، “مسئولیت­ گیری”، “مسئولیت ­دهی” و “شرایط احراز
مسئولیت” بسیار اهمیت دارد. البته روشن است که میان “مسئولیت­پ ذیری” و
“مسئولیت­ گیری” تفاوت زیادی است.

معاون سابق
دبیر شورایعالی امنیت ملی ادامه داد: برای مثال یک مادر مسئولیت صیانت از
فرزند خود را می ­پذیرد و در قبال هرگونه صدمه­ احتمالی به فرزندش، از خود
سلب مسئولیت نکرده و عوامل دیگر را مسبب آن صدمه معرفی نمی­ کند و همواره
در پی افزایش حوزه­ی مسئولیت خود در قبال فرزند و حداقل ­سازی خدشه به آن
هستند. در حالی که در کشور کارگزارانی وجود دارند که برای “مسئولیت­ گیری”
از هیچ تلاشی حتی انجام برخی اقدام­های غیرقانونی و غیراخلاقی فرو گذار نمی
­کنند و در رقابت­ های انتخاباتی نیز فقط گرفتن مسئولیت مدنظر آنها بوده و
درباره قابلیت­های خود برای پذیرش مسئولیت کمترین تأملی هم نمی­ کنند، اما
همین افراد هنگام پذیرش مسئولیت­ غایب بوده و حتی افراد و چیزهای دیگر را
مسئول بروز مشکلات و ناکامی های حوزه ­های تحت مسئولیت خود معرفی می­
کنند. 

باقری اضافه کرد: اتفاقاً رمز موفقیت
­ها و پیروزی ­ها در گام اول، مسئولیت­ پذیری جوانان بود تا جایی که آنها
را به سمت کسب قابلیت‌­های لازم برای تحقق رسالت­ های اسلامی، انقلابی و
ملی کشاند. نقش ­آفرینی جوانان در قالب سپاه و بسیج در طول ۸ سال دفاع مقدس
برجسته ­ترین بروز و ظهور چنین حقیقتی است، چراکه در آغاز تجاوز دشمن، همت
و باکری و خرازی و امثال آنها از قابلیت­ های لازم حتی برای رزم کلاسیک هم
برخوردار نبودند، چه برسد به این که بخواهند در جایگاه فرماندهی در جنگ
نقش ­آفرینی کنند، اما حس و روحیه همین مسئولیت­ پذیری بود که توانست آنها
را به سمت کسب این قابلیت­ها سوق دهد تا حدی که این جوانان مبتدی پس از یک
دوره­ی کوتاه به فرماندهان بزرگ در طولانی­‌ترین جنگ قرن بیستم تبدیل شدند.

وی
گفت: از همین­ رو است که همه­ مزیت همت و باکری و خرازی حس مسئولیت ­پذیری
آنها است و لذا آنها هیچ­گاه برای مسئولیت‌­گیری هیچ تلاشی نکرده اند و
مثلاً برای احراز مقام فرماندهی با کسی یا مقامی لابی نکردند. هیچ کس برای
این که شهید طهرانی ­مقدم فرمانده­ موشکی شود، لابی نکرد، بلکه
توانمندی‌­های او که برآمده از حس مسئولیت­ پذیری در دوره­ جنگ و پس از آن
بود، این جوان دهه­ شصت را به تنها گزینه­ فرماندهی موشکی در دهه­ های بعد
تبدیل کرد. امروز نیز نقش ­آفرینی خالصانه و مجاهدانه­ جوانان در موضوع سیل
ناشی از همین حس مسئولیت­ پذیری آنها در گام دوم انقلاب اسلامی است.

معاون
سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی ادامه داد: بر این اساس، باید تأکید کرد که
از میان چهار مفهوم “مسئولیت ­پذیری”، “مسئولیت­ گیری”، “مسئولیت ­دهی” و
“شرایط احراز مسئولیت” مرکز ثقل بیانیه­  گام دوم حول مفهوم نخست (مسئولیت­
پذیری) است؛ به این ترتیب که در بیانیه بیش از ۳۰ شاخص­ و ویژگی­ درباره­
این مفهوم آمده ­­است، در حالی که درباره مفهوم “مسئولیت ­دهی” صرفاً به
ذکر دو محور اکتفا شده و درباره­ی “مسئولیت گیری” هم اساساً هیچ مطلبی در
بیانیه نیامده است.

باقری افزود: هدف اصلی
جوانان انقلابی و تشکل­های انقلابی به ­ویژه دانشگاهی باید ترویج روحیه­ 
مسئولی ت­پذیری جوانان به­ جای مسئولیت ­گیری باشد، چراکه اگر این امر محقق
شود، هیچ مانع مدیریتی، سازمانی و حتی قانونی هم نمی‌­تواند در برابر عزم و
اراده جوانان برای “ساختن ایران اسلامی بزرگ” تردید ایجاد کرده و هیچ
مانعی نمی ­تواند جهاد بزرگ جوانان برای “نزدیک کردن انقلاب اسلامی به
آرمان بزرگش” را که همانا ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع
خورشید ولایت عظمی است، دچار توقف و حتی وقفه کند.

وی
گفت: بنابراین، تشکل‌های دانشجویی ضمن این که مانند گذشته همه­  تلاش خود
را برای مسئولیت­ پذیری فعال جهت بدهند، بیش از پیش برای تبیین و نیز
جاانداختن ویژگی­ها و شاخص ­های مفهوم مسئولیت­ پذیری جوانان در محیط
دانشگاه به طور عام و در سطح افکار عمومی به طور عام تلاش و اقدام نمایند و
اجاز ندهند مسیر پیگیری انجام رسالت­ های بزرگ و حقیقی جوانان در گام دوم
با سست­ اندیشی برخی و یا منفعت­ طلبی برخی دیگر دچار انحراف شود.

معاون
سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی تصریح کرد: بیانیه حاوی کلیدواژه­ های مهمی
در عرصه­ های مختلف است که از جمله­  این کلیدواژه ­ها، “مرزبندی با دشمن”
است که این کلیدواژه دو بار در متن بیانیه تکرار شده ­است. برای این که با
دشمن مرزبندی داشته باشیم، دست­ کم باید دو شرط را تأمین کنیم؛ یکی باور
به وجود دشمن و دشمنی آن و دیگری باور به وجود خود و قدرت­مان.

باقری
اضافه کرد: برخی سیاست­ها، رویکردها، عملکردها و دیدگاه­ها نشان می­ دهد
که واضعان آن سیاست­ها، طراحان آن رویکردها، مجریان آن عملکردها و صاحبان
آن دیدگاه ­ها به چیزی به نام دشمن باور ندارند. برای تبیین موضوع مناسب
است به مصادیق عینی و ملموس در واقعیت اشاره شود.

معاون
سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی گفت: وقتی که دولت سیاست خارجی خود را بر
اساس “تنش ­زدایی” بنا می ­کند، حاکی از آن است که به وجود دشمن باور
ندارد، چراکه تنش ­زدایی مختص دوست و برادر است، اما در قبال دشمن باید
سیاست “تهدیدزدایی” را اتخاذ کرد.

وی افزود:
امریکا از فعالیت­های هسته ­ای صلح­ آمیز ایران که هیچ مغایرتی با مقررات و
قوانین بین ­المللی ندارد، ناراحت است و همین ناراحتی موجب شده تا امریکا
علیه ایران تحریم وضع و اعمال کند که این اقدام امریکا موجب ایجاد تنش می­
شود، حال سیاست تنش ­زدایی دولت به میدان می ­آید و برای رفع تنش توافقی
مانند برجام را می­ پذیرد که در آن بیش از ۱۰۰ حق هسته ­ای ملت ایران را
واگذار کرده، بسیاری از فعالیت­های هسته ­ای را تعطیل و بسیاری از
دستاوردهای هسته­‌ای را نابود می ­سازد.

باقری
گفت: این اقدام­ها با این تصور و خیال انجام شد که اگر ناراحتی امریکا در
موضوع هسته‌­ای رفع شود، تحریم­ها هم برداشته می­ شود، غافل از آن که
امریکا دشمن است و با از بین ­بردن توان هسته ­ای، نه­ تنها از خصومت
امریکا کاسته نمی­ شود، بلکه برای این که یکی از مؤلفه ­های قدرت ایران
(هسته­ ای) در قالب برجام به ­طور جدی آسیب دیده و عملاً از قدرت بالفعل
ایران کاسته شده، دشمن با توان بیشتر به سراغ دیگر عناصر قدرت ایران
می­‌رود تا آنها را نیز از بین ببرد که دقیقاً نیز همین گونه شد.

معاون
سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی تاکید کرد: این گفته­ برخی مقام­ها در چند
سال قبل که هر مشکلی با مذاکره قابل حل است و می­توان با همین تیم مذاکره
­کننده هسته ­ای­ که به توافق برجام رسید می­ توان بهانه ­های دیگر امریکا
در عرصه ­های تروریسم و حقوق بشر را رفع نمود و در نتیجه تحریم­ های ناشی
از آنها را هم رفع کرد، ناشی از آن بود که گوینده­ چنین سخنی قابل به وجود
دشمنی به نام امریکا نیست.

وی یادآور شد: وندی
شرمن، مذاکره­ کننده­ هسته ­ای امریکا که نقش مهمی در حصول برجام داشت در
کتاب خاطرات خود می ­نویسد« چند ماه پس از اجرای برجام با دو تن از مذاکره
­کنندگان ارشد ایرانی در نیویورک ملاقات کردم که در آن دیدار این دو مقام
وزارت خارجه ایران دو قطعه فرش از سوی وزیر خارجه­ ایران و دفتر ریاست
جمهوری ایران به من هدیه دادند.» سئوالی که نقش می ­بندد این است که آیا
ممکن است که یک انسان عاقل به دزدی که وارد خانه­ او شده و بسیاری از
اموالش را به سرقت برده و اکنون نیز بنا به مصالحی مجبور به مذاکره با او
شده، یک فرش نفیس هدیه بدهد! این به خاطر این است که این مقام­های دولتی ما
باور به وجود دشمنی به نام امریکا ندارند.

باقری
تصریح کرد: البته احساس خواری و ذلت هر ایرانی با غیرت در جایی به اوج می­
رسد که شرمن از ناراحتی و تأسف خود می ­نویسد و می­ گوید « به دلیل این که
ایران و امریکا با هم رابطه ندارند، طبق مقررات امریکا من نمی­ توانستم در
قبال هدایای ایرانی­‌ها، چیزی به آنها بدهم! » به عبارت دیگر، اگر رواین
وندی شرمن درست باشد، باید متأسفانه اذعان کرد که دیپلمات­ های امریکایی به
دشمن­ بودن ایران باور دارند، ولی دیپلمات­‌های ایرانی به دشمن­ بودن
امریکا باور ندارند.

معاون اسبق دبیر شورایعالی
امنیت ملی اضافه کرد: عدم باور مسئولان دولتی ما به خصومت ­ورزی دشمنان
مختص امریکا نیست، بلکه اروپا را هم در برمی­ گیرد. برای مثال در حالی که
اروپایی­ها از هیچ دشمنی علیه ایران حتی پس از خروج امریکا از برجام کوتاهی
نکردند، تا جایی که برخی از کشورهای اروپایی با وجود داشتن معافیت از
امریکا برای خرید نفت ایران، حاضر به خرید نفت ایران نشدند و حتی سازوکار
مالی پیشنهادی­شان که فقط مختص تبادل کالاهای غیرتحریمی است، پس از گذشت یک
سال هنوز اجرایی نشده و فقط در دست بررسی است، دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی
ایران بدون هیچ لکنت زبانی و با صدای رسا اعلام می­کند، آنچه که
اروپایی‌­ها پس از خروج امریکا از برجام تعهد کردند، فراتر از انتظار و
توقع ایران بوده­ است!

وی افزود: شرط دیگر
مرزبندی با دشمن باور به خود و قدرت خود است. حال اگر چنین باوری نزد مقام­
های مسئول نباشد، ­مرزبندی با دشمن، موضوعیت نخواهد داشت، چراکه ما چیزی
نیستیم که بخواهیم و یا بتوانیم با دشمن مرزبندی داشته باشیم.

باقری
ادامه داد: وقتی که در جریان مذاکرات هسته‌­ای در مقام رئیس جمهوری گفته
می ­شود که “آب خوردن مردم هم در گرو جلب رضایت و توافق امریکا است” و
عملاً صرف­ نظر کردن از حقوق هسته ­ای و تعطیلی فعالیت­های هسته­ ای و
نابودی دستاوردهای موجه جلوه داده می­ شود و یا هنگامی که در مقام وزیر
خارجه تأکید می­شود که “هر توافقی بهتر از عدم­ توافق است” و یا این که
“امریکا با یکی از ابزارهای نظامی ­اش می­ تواند همه­ توان دفاعی ایران را
نابود می­ کند” و یا اخراج دیپلمات هلندی در مقابل اخراج دیپلمات ایرانی
کار وزارت خارجه نبوده، بلکه دستور یک دستگاه مافوق بوده ­است، یعنی این که
ایران آن­قدر ضعیف و ناتوان و بیچاره است که قادر نیست هویتی برای خود
تعریف کند تا بتواند بر اساس آن هویت، با دشمن مرزبندی داشته باشد.

معاون
سابق دبیر شورایعالی امنیت ملی تصریح کرد: در همین چارچوب است که وقتی
رهبری در اول فروردین امسال از خیانت اروپا به ملت ایران و از پشت خنجرزدن
آنها سخن می‌­گویند، آن دیپلمات برجسته عملاً این خیانت­ پیشگی را توجیه
کرده و در مقام دفاع از اروپایی‌­ها اظهار می ­دارد که اروپا توان کافی
برای ایستادگی در قبال امریکا را ندارد!

وی
گفت: این یعنی از نظر این دیپلمات ارشد دولت دوازدهم، عقب ­نشینی توتال و
پژو و ده­ها شرکت اروپایی دیگر از قراردادهای خود با ایران، سوخت­ ندادن به
هواپیماهای ایرانی در فرودگاه­ها، مانع ­تراشی برای تأمین کالاهای اساسی
مردم ایران، اجازه ­ندادن به رسیدن کمک­های مالی برای سیل ­زدگان و ده ه­ا
اقدام خصمانه­ دیگر، خیانت اروپایی ­ها در حق ملت ایران نیست!، بلکه
اروپایی‌­های مظلوم! توان ایستادگی در قبال امریکا را ندارند! و باید آنها
را درک کرد!

واحد روابط عمومی 

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *